Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
Först tänkte jag - Oj vilket svårt val. Men vid närmare eftertanke kan det väl inte vara så svårt. Det är ju två helt olika inriktning på bil. Med T6 försöker man maxa sportighet(om det nu går på en S80 8) ) och prestanda. D5 är betydligt mera vardagslyx.

Alltså bör man välja helt utifrån vad man vill uppnå. Gillas det att dra på växlar(vilket en bråkdel av de som kör S80 gör), uppskattar maximal prestanda i högfartsregistret och maximal acceleration så landar man i en T6. Uppskattar man en lungnare framfart med ett bra botten och mellanvarvsvrid så köper man en D5.

Själv valde jag en XC70 D5 efter att ha kört BMW 330i i många år. En anledning var att jag har insett att det är väldigt sällan jag varavar ur. Har betydligt bättre nytta av kraft i låg och mellanregistret.

Som utrustning skulle jag på T6 ta bort taklucka och lägga till bränsledriven värmare med tidur. Om inte bilen oftast står i garage.

Utrustning på D5 ser bra ut men jag tycker att att takluckan är onödig.
av nickel
Primus skrev:Som utrustning skulle jag på T6 ta bort taklucka och lägga till bränsledriven värmare med tidur. Om inte bilen oftast står i garage.
Bilen kommer alltid att stå i uppvärmt garage..

Hur funkar det med automatlådan till de olika modellerna? Läst här på forumet och kommit fram till att många tycker att D5 och automatlåda inte passar så bra tillsammans...

Hur är det med ljudnivån mellan de två modellerna?
Användarvisningsbild
av tjotto
Jag kan bara rekomendera PCC, nyckelhandsfreen är suverän!!!
av perhall
Jag skulle välja T6! Det blir ju ändå, som några skriver, en hög milkostnad!

Taklucka är väl inte onödigare än något annat eller varför? 18 tum är väl onödigt i så fall!!

Jag har haft taklucka på alla bilar jag har köpt nya utom en och för mig är det det viktigaste och mest självklara tillbehöret!
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
nickel skrev:Bilen kommer alltid att stå i uppvärmt garage..

Hur funkar det med automatlådan till de olika modellerna? Läst här på forumet och kommit fram till att många tycker att D5 och automatlåda inte passar så bra tillsammans...

Hur är det med ljudnivån mellan de två modellerna?
Bara för att ingen här inne startar en tråd om hur bra lådan växlar! :wink:

På forumen får man ju bara höra om saker som är dåliga. Jag har kört alla versioner och jag har absolut inget att klaga på! Det är riktigt bra gasrespons på båda, och kraft det saknas det inte i varken T6 eller D5. T6 har även ett sportläge som gör att responsen blir ännu bättre plus att den växlar snabbare!

Vid jämn fart skiljer det inget i ljudnivån. Under acceleration mullrar båda motorerna, T6:an är väl något tystare (men riktigt gott ljud vid kickdown t.ex). D5:an låter lite mer "bruksig", men personligen tycker jag att den låter gott! :D
av S60Turbo
Antar att enda orsaken till att välja T6:an är just sportighet...
Men hur sportigt kan det bli med en automatlåda? :lol:
Synd att T6 AWD inte går att få med manuell låda!

Personligen förespråkar jag diesel och tar du en D5:a så är det ganska bra prestanda i en sådan också! 8)

När det gäller sollucka i kombination med ventilerade säten så valde jag den kombinationen pga ljusinsläppet i kupén och inte för klimatet! 8)
Användarvisningsbild
av Eson
S60Turbo skrev:Antar att enda orsaken till att välja T6:an är just sportighet...
Men hur sportigt kan det bli med en automatlåda? :lol:
Synd att T6 AWD inte går att få med manuell låda!

Personligen förespråkar jag diesel och tar du en D5:a så är det ganska bra prestanda i en sådan också! 8)

När det gäller sollucka i kombination med ventilerade säten så valde jag den kombinationen pga ljusinsläppet i kupén och inte för klimatet! 8)
Har för mig den finns med 6växlade lådan..men för alldel jag kan ha fel:)
av S60Turbo
6-vxl automat ja, men inte manuell... :(

Tyvärr!
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
S60Turbo skrev:6-vxl automat ja, men inte manuell... :(
Vem vill sitta och veva runt i bensinen på en sån glidarbil!? :wink:

I med sportläget på automaten bara så växlar den fortare än vad man kan göra själv!
av bilgalen
XC90_Executive skrev:
S60Turbo skrev:6-vxl automat ja, men inte manuell... :(
Vem vill sitta och veva runt i bensinen på en sån glidarbil!? :wink:
Låter som en högst ovanlig installation av växellåda i den här Volvon? Spaken brukar ju inte gå ner i bensintanken :lol:

Klart det ska vara automat. En sån här V70 blir ju inte sportig även om det råkar vara manuell låda i den. Är och förblir en glidarvagn!
Fällbart framsäte?

I vår tidigare V70 fanns det beskrivet hur […]

S40 2,4 Aut. MY04 OK köp ?

Ett tips är att 'villkora' köpet med att[…]

Jag har inget bra svar på kolvringar. N&aum[…]