Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Att man skall vänta 6 månader för lackbehandling är en gammal rekommendation.. Det gällde framförallt förr då man inte hade 2K-lacker, eller dom hade högre löningsmedelsinnehåll än idag.. Idag så spelar det inte lika stor roll då lackerna är bättre genomhärdade. Men man kan gott vänta någon/några månader i alla fall för att vara på den säkra sidan.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
Min Volvo verkstad sa att inga problem att utföra en lackbehandling innan den tiden
Idag får verkstäderna inte rekommendera lackbehandlingar över huvud taget, inte sedan man MY08 införde ett kapitel i instruktionsboken om att lackgarantin äventyras av behandlingarna.

Om det är rätt eller fel kan vi lämna därhän, men det skall inte rekommenderas av verkstäder och handlare..

/Thomas
av perhall
Tyvärr är det väl så numera att man inte får ett skit för lack- och rostskyddsbehandling när bilen säljs, möjligen nån tusenlapp om den säljs privat. Skillnad var det med bilarna vi hade på 80-talet, där skillnaden mellan en välskött och dåligt skött var rosthög eller pärla efter sex år.

visst är det tråkigt att det inte lönar sig längre men själv har jag tröttnat lite på att tvätta bilen ofta, särskilt så här års...

det går ju att rekonditionera en misskött bil bra också.

så ekonomiskt är lackbehandling en dålig affär (kanske inte på en röd Porsche 997) så man gör det om man älskar en blänkande bil och orkar sköta den.
Användarvisningsbild
av tjotto
perhall skrev:det går ju att rekonditionera en misskött bil bra också.
Personligen så köper jag ju hellre en bil som är tvättad mycket sällan än en som är söndertvättad med grus i svampen eller i maskintvätt. Den tvättade bilen är ju i många fall den mer misskötta...
av perhall
tjotto skrev:
perhall skrev:det går ju att rekonditionera en misskött bil bra också.
Personligen så köper jag ju hellre en bil som är tvättad mycket sällan än en som är söndertvättad med grus i svampen eller i maskintvätt. Den tvättade bilen är ju i många fall den mer misskötta...
jAG HÅLLER MED. aTT automattvätta en bil ofta är säkert ett sätt att förstöra den mer än om man tvättar den själv och mer noggrant lite mer sällan
av DanneE
Rekonda 1 gång på hösten och 1 gång på våren gör jag.

Sen blir det väl kanske att man tvättar varannan vecka på vintern och var 3é på sommarn.

Kör 6000mil om året.

Bilarna håller sig kanonfina!
av Bitez
DanneE skrev:Rekonda 1 gång på hösten och 1 gång på våren gör jag.

Sen blir det väl kanske att man tvättar varannan vecka på vintern och var 3é på sommarn.

Kör 6000mil om året.

Bilarna håller sig kanonfina!
wow, rekonda 2ggr/år låter lite väl ambitiöst för min del, just nu så tvättar jag bilen 1 gång i veckan, och jag börjar ruttna helt på vädret. Hoppas det lättar lite inom ngr månader så man kan sjunka tillbaka till 1gång varannan vecka.

god fortsättning...
Fällbart framsäte?

I vår tidigare V70 fanns det beskrivet hur […]

S40 2,4 Aut. MY04 OK köp ?

Ett tips är att 'villkora' köpet med att[…]

Jag har inget bra svar på kolvringar. N&aum[…]