Jag valde manuell låda istället för att direkt få ner förbrukningen!
Känns inte så kul att riskera garantier för en sak som ändå kostar 400 000...
Moderator: Moderatorer
mikeS80 skrev:Du kanske har något råd hur man skall köra en Volvo D5 med automat för att nå låga förbrukningssiffror?Jag följer Volvo Driving Academy's eco-drivning.
klabban skrev:Är det någon som kan bekräfta att det bara är mjukvara sin skiljer D5 och 2.4D, eller om det är något mer i själva hårdvaran?! Har läst massor av gamla inlägg angående detta men blir inte riktigt klok Tänker mig att det kanske skiljer sig beroende på årsmodell. Hur är det med dieslarna till nuvarande V70II/S80N?Ja det stämmer, det är enbart mjukvara som skiljer.
XC90_Executive skrev:Då måste jag anmäla mig till Volvo Driving Academy's eco-drivning eftersom det måste finnas några särskilda råd som gäller för D5 automat. Jag brukar normalt kunna köra mina bilar klart under den officiella förbrukningen vilket jag inte har lyckats med i denna Volvo.mikeS80 skrev:Du kanske har något råd hur man skall köra en Volvo D5 med automat för att nå låga förbrukningssiffror?Jag följer Volvo Driving Academy's eco-drivning.
Bara för att testa idag körde jag så snålt jag absolut kan med XC90 D5 (185hk) automat. "Manuella"-läget i och ca 95% stadsköring resten 70-väg. Körde ett par mil och slutade på 0.83l/mil. Då gäller det verkligen att planera körningen så bromsen inte behöver användas, utan bara motorbroms. Växa innan 2000 varv, max halv gas osv osv.
Det är faktiskt roligare än man kan tro. Just det att verkligen testa sig själv hur lågt man kan komma.
haxpet skrev:Som många redan påpekat så är bränsleförbrukningens största bov högerfoten.Jag är mycket väl medveten om att bränsleförbrukningen till stor del beror på hur man använder högerfoten till att gasa men även hur man bromsar. Jag har testat som en utmaning att försöka köra så snålt som möjligt. Tyvärr har jag kapitalt misslyckats och mitt hopp står nu till att Volvo Driving Academy's eco-drivning har några speciella knep för att sänka förbrukningen för min S80N D5 automat.
Jag skulle utan tvekan välja en D5:a.
XC90_Executive skrev:Enda nackdelen är att man får lägga pengar på bromrep istället...mikeS80 skrev:Du kanske har något råd hur man skall köra en Volvo D5 med automat för att nå låga förbrukningssiffror?Jag följer Volvo Driving Academy's eco-drivning.
Bara för att testa idag körde jag så snålt jag absolut kan med XC90 D5 (185hk) automat. "Manuella"-läget i och ca 95% stadsköring resten 70-väg. Körde ett par mil och slutade på 0.83l/mil. Då gäller det verkligen att planera körningen så bromsen inte behöver användas, utan bara motorbroms. Växa innan 2000 varv, max halv gas osv osv.
Det är faktiskt roligare än man kan tro. Just det att verkligen testa sig själv hur lågt man kan komma.
mikeS80 skrev:Då måste jag anmäla mig till Volvo Driving Academy's eco-drivning eftersom det måste finnas några särskilda råd som gäller för D5 automat. Jag brukar normalt kunna köra mina bilar klart under den officiella förbrukningen vilket jag inte har lyckats med i denna Volvo.Du behöver inte ens det. Kika på denna filmen!