Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mats K
Chiptrim, då får du ner förbrukningen

MK
av S60Turbo
Jag valde manuell låda istället för att direkt få ner förbrukningen!

Känns inte så kul att riskera garantier för en sak som ändå kostar 400 000...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
mikeS80 skrev:Du kanske har något råd hur man skall köra en Volvo D5 med automat för att nå låga förbrukningssiffror?
Jag följer Volvo Driving Academy's eco-drivning.

Bara för att testa idag körde jag så snålt jag absolut kan med XC90 D5 (185hk) automat. "Manuella"-läget i och ca 95% stadsköring resten 70-väg. Körde ett par mil och slutade på 0.83l/mil. Då gäller det verkligen att planera körningen så bromsen inte behöver användas, utan bara motorbroms. Växa innan 2000 varv, max halv gas osv osv.

Det är faktiskt roligare än man kan tro. Just det att verkligen testa sig själv hur lågt man kan komma.
Användarvisningsbild
av Jensen
klabban skrev:Är det någon som kan bekräfta att det bara är mjukvara sin skiljer D5 och 2.4D, eller om det är något mer i själva hårdvaran?! Har läst massor av gamla inlägg angående detta men blir inte riktigt klok Tänker mig att det kanske skiljer sig beroende på årsmodell. Hur är det med dieslarna till nuvarande V70II/S80N?
Ja det stämmer, det är enbart mjukvara som skiljer.
2,4D är det som fram till MY06 var "gamla D5:an"
av mikeS80
XC90_Executive skrev:
mikeS80 skrev:Du kanske har något råd hur man skall köra en Volvo D5 med automat för att nå låga förbrukningssiffror?

Bara för att testa idag körde jag så snålt jag absolut kan med XC90 D5 (185hk) automat. "Manuella"-läget i och ca 95% stadsköring resten 70-väg. Körde ett par mil och slutade på 0.83l/mil. Då gäller det verkligen att planera körningen så bromsen inte behöver användas, utan bara motorbroms. Växa innan 2000 varv, max halv gas osv osv.

Det är faktiskt roligare än man kan tro. Just det att verkligen testa sig själv hur lågt man kan komma.
Då måste jag anmäla mig till Volvo Driving Academy's eco-drivning eftersom det måste finnas några särskilda råd som gäller för D5 automat. Jag brukar normalt kunna köra mina bilar klart under den officiella förbrukningen vilket jag inte har lyckats med i denna Volvo.
haxpet skrev:Som många redan påpekat så är bränsleförbrukningens största bov högerfoten.

Jag skulle utan tvekan välja en D5:a.
Jag är mycket väl medveten om att bränsleförbrukningen till stor del beror på hur man använder högerfoten till att gasa men även hur man bromsar. Jag har testat som en utmaning att försöka köra så snålt som möjligt. Tyvärr har jag kapitalt misslyckats och mitt hopp står nu till att Volvo Driving Academy's eco-drivning har några speciella knep för att sänka förbrukningen för min S80N D5 automat.
Användarvisningsbild
av tjotto
XC90_Executive skrev:

Enda nackdelen är att man får lägga pengar på bromrep istället... :wink:
av haxpet
En automat är ju ofta mycket svårare att snålköra än en manuell.

Har man möjlighet att köra automaten i geartronic-läget så kan man komma ner lite i förbrukning eftersom automaten slutar att motorbromsa när den kommer ner under ett visst varvtal och kör man då i "manuellt" läge så kan man ju växla ner själv och få bilen att motorbromsa. Annars så kommer motorn att ligga lite över tomgångsvarv och dra bensin istället för att motorbromsa.

Sen så "slirar" ju automaten betydligt mer och går inte 1:1 fören man har uppnåt en viss fart och lådan kan "låsa" sej och på det viset går lika eller nästan lika billigt som en manuell låda.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
mikeS80 skrev:Då måste jag anmäla mig till Volvo Driving Academy's eco-drivning eftersom det måste finnas några särskilda råd som gäller för D5 automat. Jag brukar normalt kunna köra mina bilar klart under den officiella förbrukningen vilket jag inte har lyckats med i denna Volvo.
Du behöver inte ens det. Kika på denna filmen!

Kör i det "manuella" läget.
Gasa MAX halvgas, inte mer!
Växla upp innan 2000varv, vilket betyder att tvåan åker i nästan direkt efter att man kört iväg.
Planera körningen så du inte behöver använda bromsen, utan endast motorbromsen!
Kör på så höga växlar som möjligt! Har du "D" läget i så ligger den aldrig i sexan om man kör 70-80 t.ex. Med den fina motorn och det fina vridet kan man ligga i sexan när man kör 60! Det sparar mycket!
Bara genom att använda det "manuella" läget kan man spara jättemycket. För med vridet i D5:an behöver du nästan aldrig växla ner! Kör man i "D"-läget i 70km/h och ska öka till 90km/h och gasar lite så växlar den ju ner direkt! Minst ett steg. Jag kör ofta i det manuella istället så man kan ligga kvar på samma växel!

Rek bytesintervall 12000 mil Vem rekommender[…]

Luftfjädring V90

Precis. Samtidigt är produktnamnet Four-C en […]

Har idag förnyat VOC. Alltså Volvo appe[…]

Huvudkontorer i Växjö troligtvis. Ring d[…]