Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikeS80
Petjos skrev: låter som jag gjorde rätt val med andra ord :D
Ja, Du har gjort rätt val genom att välja manuell växellåda istället för automatlåda. Efter att genomlidigt 40 000 km med denna automatlåda i en S80N är mitt betyg mycket lågt. Volvo har lyckats med konststycket att samla de flesta av mindre goda egenskaper och i vissa fall motstridiga egenskaper i en och samma automatlåda. (Långsam, ryckig, oberäknelig och medverkande till hög bränslekonsumtion)

Jag antar att Du har starka skäl för att Du inte vill ha helskinn. För annars kan inte heller jag förstå att Du väljer Momentum i stället för Summum. Venator 18" och el-stolar på båda stolarna kostar 22 200,- till Momentum och 11 200,- till Summum. Jag antar dessutom att Du har beställt Elinfällbara backspeglar med markbelysning så skillnaden blir mycket liten mellan Summum och Momentum. (Baserat på bruttopris före rabatt)
av Petjos
mikeS80 skrev:
Petjos skrev: låter som jag gjorde rätt val med andra ord :D
Ja, Du har gjort rätt val genom att välja manuell växellåda istället för automatlåda. Efter att genomlidigt 40 000 km med denna automatlåda i en S80N är mitt betyg mycket lågt. Volvo har lyckats med konststycket att samla de flesta av mindre goda egenskaper och i vissa fall motstridiga egenskaper i en och samma automatlåda. (Långsam, ryckig, oberäknelig och medverkande till hög bränslekonsumtion)

Jag antar att Du har starka skäl för att Du inte vill ha helskinn. För annars kan inte heller jag förstå att Du väljer Momentum i stället för Summum. Venator 18" och el-stolar på båda stolarna kostar 22 200,- till Momentum och 11 200,- till Summum. Jag antar dessutom att Du har beställt Elinfällbara backspeglar med markbelysning så skillnaden blir mycket liten mellan Summum och Momentum. (Baserat på bruttopris före rabatt)
utan att gå in allt för detaljerat på ekonomiska aspekter så kan jag säga att du har helt rätt i det du säger om man går helt efter listpriset, men jag kom faktiskt undan några tusenlappar billiagare på det här viset, och rörande venator fälgarna så köpte jag dom av min bror som aldrig har haft dom monterade på sin s80- 07 så där sparade jag en liten slant också :D och skinn har jag haft i en bil, tycker att det är svinkallt på vintern och svettigt på sommaren, men visst estetiskt mycket snyggare men smaken är som baken, :D delad
av Petjos
tjotto skrev:Jag är supernöjd med manuell i kombination med 2,4D. Kör inte mycket i stan utan betar mest av landsvägsmil och då klarar man köra utan att växla så ofta om man inte kräver maxprestanda ur motorn. Jag är iofs ingen automatälskare i god tid, jag har ägt automatbilar och trivts med det men känner noga att de tio tusen som bilen tappar extra i värde med automatlåda vill jag lägga på annat lull lull...

Vad vore värden utan lull lull?
samma här kör i princip bara landsväg och rörande automaten så verkar det som om jag gjorde rätt val. hade för övrigt manuell i min förra D5:a och det funkade klockrent, ang lull lull så är vi nog ganska rörande överens :lol:

vad har du för förbrukning, stad, landsväg samt blandad?
Användarvisningsbild
av rejsbo
Får man slinka in här..?
Jag köpte en V70II, D5 automat.
En mycket bekväm och trevlig bil.
Den har gått ung 500 mil nu, och jag märker av det där "glappet" som några påpekar här. Jag märker åxxå av att den inte svarar på gasen direkt, vid omkörningar od. men det har jag trott beror på att turbon inte har hunnit ladda, så den växlar ner två växlar, istället för en...
Växlar jag manuellt till 5:an så, tycker jag iaf. händer det mer..
Förbrukningen ligger på 0,77, ca, blandad körning.
av Doby
Volvo kommer ju snart med nya DSG-lådor. Vänta på dom är mitt tips.
av Petjos
Doby skrev:Volvo kommer ju snart med nya DSG-lådor. Vänta på dom är mitt tips.

vad är snart?, har många bekanta i volvokretsar och ingen har nämt nått om dsg som är på ingång "snart"
av ZpeedFreak
Saxat ur Volvos pressmeddelande från augusti:

"I början av 2008 introducerar Volvo Personvagnar en ny växellåda med så kallad Powershift.
Powershift ger en sänkt bränsleförbrukning med ca 8 procent jämfört med dagens automatlåda. Den kommer att vara tillgänglig i Volvo C30, S40 och V50 med 2-liters turbodiesel (2.0D).
Enkelt uttryckt kan man säga att Powershift består av två manuella växellådor som arbetar parallellt och styrs av varsin koppling. Eftersom det inte uppstår något momentavbrott under växlingsförloppet blir växlingen ögonblicklig och verkningsgraden högre."
Användarvisningsbild
av mattes
mikeS80 skrev: Volvo har lyckats med konststycket att samla de flesta av mindre goda egenskaper och i vissa fall motstridiga egenskaper i en och samma automatlåda. (Långsam, ryckig, oberäknelig)
Nåja det där känner inte jag igen :-)
men så har ju jag också en roligare kombination....

Jag är dessutom väldigt lat så om bilen vill växla så slipper jag gärna sitta och rycka i en spak (Har kört automat de senaste 20 åren och kan absolut inte tänka mig något annat).

Med sportläget som jag har på min så är den dessutom hur pigg som helst....

:lol:
av Petjos
mattes skrev:
mikeS80 skrev: Volvo har lyckats med konststycket att samla de flesta av mindre goda egenskaper och i vissa fall motstridiga egenskaper i en och samma automatlåda. (Långsam, ryckig, oberäknelig)
Nåja det där känner inte jag igen :-)
men så har ju jag också en roligare kombination....

Jag är dessutom väldigt lat så om bilen vill växla så slipper jag gärna sitta och rycka i en spak (Har kört automat de senaste 20 åren och kan absolut inte tänka mig något annat).

Med sportläget som jag har på min så är den dessutom hur pigg som helst....

:lol:

ja det beror ju på hur man ser på det, tycker volvo v70 2.4d + porsche 993 turbo är en roligare kombination än en t6 awd men det är ju bara min uppfattning :D

Rek bytesintervall 12000 mil Vem rekommender[…]

Luftfjädring V90

Precis. Samtidigt är produktnamnet Four-C en […]

Har idag förnyat VOC. Alltså Volvo appe[…]

Huvudkontorer i Växjö troligtvis. Ring d[…]