Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mattes
Bitez skrev:om jag förstått det rätt, så ska man ju kunna ladda upp trimm samt återställa som man vill med ppc, det är väl ingen engångs trimm, man har väl tillgång till det hela livet ut!
Helt rätt!

Du kan trimma upp och ner bilen hur många gånger som helst.

Lämpligt är ju att lägga tillbaka orginal INNAN man lämnar bilen på service.

När man sen säljer bilen så kan man antingen sälja med ppc eller behålla den till sina nästa bil (Man får några hundra kronors rabatt).

Själv så slängde jag med ppc:n till nästa ägare som extra bonus :lol:
Användarvisningsbild
av VolvoBM
mattes skrev:Stämmer väldigt bra det med, dom kan kanske inte se exakt vad som gjordes men dom ser garanterat att någon har trixat med programvaran.
Men man får väl kanske fundera lite på vad oddsen är för att din vinstdrivande Volvo-verkstad skulle lägga en enda minut på att kolla en sådan sak....?? På en större verkstad så är det dessutom en eller ett fåtal tekniker som gör sådant. Att de skulle gå förbi och göra "stickprov" ser iaf jag som lika troligt som att få se en gris flyga förbi....
av Psyko
Det är ju ett val man gör, om man vill trimma eller inte.
Tänk bara på att OM det uppdagas eller att det händer något med motorn DÅ kommer man garanterat kolla vad som är gjort med bilen, oavsett om det är Försäkringsbolaget eller Biltillverkaren som gör det. Kan bli VÄLDIGT dyrt, sen kan man ju spela hur dum som helst. Det skiter ju bolaget/Tillverkaren i, är bilen manipulerad så är den.....

Och när det väl har hänt så kommer det gnällas till Dödagar på Forum på Internet om hur synd det är om vederbörande.

O jag kan lova att det händer, Turboaggregat som rasar, lådor som rasar, motorblock som spricker mellan cyl osv osv
av Pachipachihand
Det är ju bara prat att bilen skulle ta skada av att uppgradera mjukvaran i bilen med enbart en sk PPC uppgradering. Finns det någon som har lyckats med att köra sönder en modern volvo med enbart PPC uppgradering så hade det nog hänt med eller utan trim. Volvo själva "trimmade" ju ner 2.5 T motorn i nya v70 II. inte för att bilen inte klarar mer effekt,utan snarare för att den inte ska konkurera med volvos 6:a,,det kunde lika gärna varit i motsatt riktning. Det jag vill säga är att det finns mkt spelutrymme här,för volvo handlar det mera om rätta avgasvärden,marknadsmässiga själ etc.Medans det för mig handlar om en bil som är tråkig resp kul att köra.
För min del är valet självklart.
av Psyko
Pachipachihand skrev:Det är ju bara prat att bilen skulle ta skada av att uppgradera mjukvaran i bilen med enbart en sk PPC uppgradering. Finns det någon som har lyckats med att köra sönder en modern volvo med enbart PPC uppgradering så hade det nog hänt med eller utan trim. Volvo själva "trimmade" ju ner 2.5 T motorn i nya v70 II. inte för att bilen inte klarar mer effekt,utan snarare för att den inte ska konkurera med volvos 6:a,,det kunde lika gärna varit i motsatt riktning. Det jag vill säga är att det finns mkt spelutrymme här,för volvo handlar det mera om rätta avgasvärden,marknadsmässiga själ etc.Medans det för mig handlar om en bil som är tråkig resp kul att köra.
Jaja, du jobbar inom Volvos motorutveckling då antar jag eftersom du VET att inget händer. Jag har SJÄLV sett massor av fall med skador relaterade till trimmning men som sagt, ni gör ju som ni vill.
av Pachipachihand
Psyko skrev:
Pachipachihand skrev:Det är ju bara prat att bilen skulle ta skada av att uppgradera mjukvaran i bilen med enbart en sk PPC uppgradering. Finns det någon som har lyckats med att köra sönder en modern volvo med enbart PPC uppgradering så hade det nog hänt med eller utan trim. Volvo själva "trimmade" ju ner 2.5 T motorn i nya v70 II. inte för att bilen inte klarar mer effekt,utan snarare för att den inte ska konkurera med volvos 6:a,,det kunde lika gärna varit i motsatt riktning. Det jag vill säga är att det finns mkt spelutrymme här,för volvo handlar det mera om rätta avgasvärden,marknadsmässiga själ etc.Medans det för mig handlar om en bil som är tråkig resp kul att köra.
Jaja, du jobbar inom Volvos motorutveckling då antar jag eftersom du VET att inget händer. Jag har SJÄLV sett massor av fall med skador relaterade till trimmning men som sagt, ni gör ju som ni vill.

Isåfall är det ju konstigt att företag som trimmar själva går ut med egna garantier.Om du lyssnar till vad experter säger så berövar inte prestanda bilens kvalite utnyttjad på rätt sätt. Sen är det klart att det går att köra sönder växellådor oavsett om du trimmat eller ej,låna mig din bil i 5 min så kan vi testa. Du kan inte bara säga att styrenhets uppgraderingar som det faktiskt är i fråga om är lika med en sönderkörd bil.
av Sevak
Jag har en s80-07 2.5T som jag ska trimma med bsr's ppc. Från 200hk till 258 hk. Det är en automat. Vilken är bäst att ha när man använder ppc automat eller manuell. Har även läst att man inte ska tog gasa. Hur mycket kan man pressa sin bil efter man trimmat genom ppc. Hur många rpm kan jag gasa till?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Givetvis kan kan trycka på ordentligt med chip, annars hade det itne varit så stor idé. Det man ska tänka på är att göra det först efter att alla oljor har fått upp temperaturen.
Hur många rpm kan jag gasa till?
Du har ju automat! :wink: Gasa till den växlar själv vettja :wink:
av Sevak
Ok tackar då vet jag. Men tänker inte tokgasa. För någon annan kommer ju köpa bilen efter mig. Har nybilsgaranti kvar så får hoppas inte volvo kollar upp något. Men de lär de inte göra i fall inget händer med motorn.
av perhall
Det är ganska riskfritt tror jag att chippa en V70 2,5T.

Bilar som har haft många fel bör man nog inte chippa, t ex BMW-dieslar vet jag många som har haft problem med efter 10-15 t mil och det är klart om man har chippat den får man ingen hjälp (de lär kolla upp det om det blir garantifråga av det).

PH
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]