LJN skrev:-Då kan vi börja med motoroljan till Volvos D5:a, där ska motoroljan uppfylla "B5"-klassning. När jag skulle köpa motorolja så upptäckte jag att det är en ganska ovanlig klassning. Fann att Castrol och Shell har B5-oljor, någon som vet några fler fabrikat?
B5-klassningen en lågviskös olja för låg friktion och har därmed en bränslebesparande funktion. Jag är också väl medveten att ur teknisk motorsynpunkt så fungerar även en A3/B3 olja. Men att man då i teorin kan få ett högre slitage vid kallstart och något högre friktion vid normal drift - men vi pratar nog då om väldigt små differenser.
Jo men nu skrev jag ju undantaget longlife oljor då dessa är mycket speciella och dyra.
En "B5" olja är godkänd för bytes intervall 3000 mil. Om man byter olja med kortare intervall (kör lite, byter på års intervall ist.) behövs inte den mycket speciella och dyra oljan utan då räcker en betydligt billigare olja, fortfarande godkänd av Volvo.
Biltemas billigaste olja 20,95:-/L (20L)
"Motorolja 10W-30
Mineraloljebaserad multigradeolja för 4-takts bensin- och dieselmotorer. Rekommenderas till personbilar och mindre transportfordon med eller utan turbo. Förhindrar koksbildning och håller motorns delar rena från sot. Har mycket bra smörjande egenskaper och rekommenderas som året-runt-olja. Kan blandas med andra motsvarande motoroljor. Uppfyller följande internationella kvalitetsnormer: ACEA A3/B3, API SJ/CF."
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=83029
Enligt instruktions boken jag har hemma gäller klass ACEA A3/B3 som lägst för motorer, bifuel och D5/2,4D (D5244T, D5244T2 och D5244T3)
För volvos övriga bensinmotorer inkl. T5:an gäller klass ACEA A1/B1 som lägst. Hittade ingen Biltema olja med så låg klassning vid en snabb sökning.
Anledningen till att jag skrev nästan inom parantes är att det säkert finns något undantag nånstans, men man måste antagligen leta för att hitta det.