Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matzen10
Bothner skrev: Men jag brukar reagera på att den är kolsvart ganska tidigt under service intervallet.
Det blir den på dieselmotorerna ganska fort och är inget fel!! [knepigt nog har jag glömt bort varför..Hjälp mig, någon!]
Kvaliteten på oljan är fortfarande bra iaf!

M V H
---> Matz
av foppa
Olja verkar det finnas lika många teorier om som det finns människor, dock är dom flesta helt fekaktiga.

Att byta olja efter bara några hundra mil är ju inte bara att kasta pengarna i sjön det är ju dessutom fullständigt miljövidrigt.

Då Volvo valt en olja som inte bara är extremt bra utan oxå extremt dyr är alla oljebyten före rekomenderat intervall rent slöseri och har absolut inget att göra med hur bra motorn kommer att hålla. Om man nu absolut måste göra nåt för att rädda nattsömnen skulle eventuellt ett oljefilterbyte i förtid kunna tänkas men det känns oxå som rätt miljövidrigt.

Att oljan blir svart efter en tid är precis som det ska då det är meningen att den ska rengöra också och inte bara smörja och kyla. Om oljan inte blir svart skulle jag bli mer oroad än om den blir det för då innebär det att smuts och avlagringar blir kvar inne i motorn. Att den blir svart är bara ett bevis på att den funkar som den ska.

Då många inte kör de tretusen mil som en oljeservice är rekomenderad till anser jag att man kan gå ner på oljekvalite (läs billigare) och inte fylla den extremt dyra olja som annars volvoverkstaden gärna säljer till dig.
Bättre då att köpa en olja för långt mindre än halva priset och byta både filter och olja på femtonhundra mil.
Användarvisningsbild
av VolvoBM
dali skrev:Att köra lugnt i 200 mil innan man testar kickdown och göra ett extra oljebyte efter några hundra mil är ganska lagom nivå på inkörningen. Mer behövs inte, dagens motorer är tillverkade med så exakta toleranser att de knappt behöver köras in.
Tror ni att den aldrig fått en kickdown bara för att den nuvarande ägaren inte har gjort någon...?
Jag tror inte att de som kör av bilarna från biltrp, eller säljaren som flyttar bilen eller kanske montören som kör ut från fabrik har haft det berömda ägget under pedalen, tror ni? Dessutom så hoppas jag att min bil tål lite gaspådrag, så länge som motorn och lådan är varm. Buskörning skall givetvis undvikas innan tempen är uppe, men som jag skrev tidigare, det är nog redan försent.......
ps. varför har de ingen tempmätare längre i bilen? ds.
av Steff 99
Att något skulle hända om man använder "kickdown" eller varvar motorn , när den är ny var viktigt förr, idag är det OK!..däremot kan varvstopp vara lägre de första hundra milen inlagt i programvaran.
Hur det är med Volvo vet jag inte.
Vad som kan skada motorn är, att man direkt när den är kall, trampar gasen i botten.
Men då har det ingen betydelse om bilen är ny eller gammal.

Tyvärr tenderar många tillverkare idag ta bort temp.mätaren, om det är p.g.a spara pengar eller att motortempen inte längre har någon betydelse, får någon annan svara på
av JK24T
Frestas ej att använda sämre olja än föreskriven. Oljekvaliten är mycket viktig i alla moderna bilar.

Helknasigt att ta bort motortemp mätaren... sakanar den dagligen... fattar inte hur dom tänker.
av LJN
-Intressanta inlägg och information i denna tråd. Jag tror också att den "nya" Castrol oljan är en utmärkt olja. Men hur är det med oljefiltreringen? Det jag undrar är hur hög partikelhalten är av "skadliga" metallpartiklar efter säg 500-1000 mils inkörning i en ny D5:a?

Oljefilterna i personbilar går inte på år och dag att jämföra med dom oljefilter som används i processindustrin för tex. hydraulutrustning.

Någon som har information från Volvo om detta, dom har säkert gjort partikelmätningar av motoroljan i "nya" motorer.
Senast redigerad av 1 LJN, redigerad totalt 0 gånger.
av dali
Att göra en "kickdown" brukar väl betyda att man gasar maximalt, under en kortare eller längre period. Om det är bra för en ny motor eller ej får var och en bedöma, men det skadar iaf inte att ta det lugnt de första 200 milen, även om de som kör bilarna i hamnarna skulle ha behandlat bilen mindre snällt.

Jag har hört talas om folk som plockat ut nya bilar och börjat med att lägga 50 m gummi det första de gör, så det finns uppenbarligen många teorier om hur man ska behandla en ny motor.

Det är svårt att generalisera när det gäller hur man ska köra in en ny bil ... om bilen tillverkats på order och tagits ut direkt så är det sannolikt ingen större vinst att byta olja efter några hundra mil (men det skadar inte heller), om den har stått som utställningsbil i månader så kan det vara mer motiverat. Jag har t ex sett Lexusbilar som tillverkats 2001 och tagits i trafik 2003 ... undrar i vilket skick oljan i motorn var på de bilarna ...
av foppa
JK24T skrev:Frestas ej att använda sämre olja än föreskriven. Oljekvaliten är mycket viktig i alla moderna bilar.
Kan (nästan) sätta vitala kroppsdelar på att man inte finner en enda olja på marknaden idag som inte är godkänd (undantaget longlife olja) att använda i en modern volvo, praktiskt taget samtliga oljor idag är såpass bra att det funkar i alla svensson bilar. Sen är det många som tror rätt mycket men det har inget med fakta att göra.

Skulle vara roligt att få veta vilken motorolja som inte klarar volvos krav, om det är någon hugad som är sugen att dammsuga oljemarknaden.
av LJN
-Då kan vi börja med motoroljan till Volvos D5:a, där ska motoroljan uppfylla "B5"-klassning. När jag skulle köpa motorolja så upptäckte jag att det är en ganska ovanlig klassning. Fann att Castrol och Shell har B5-oljor, någon som vet några fler fabrikat?

B5-klassningen en lågviskös olja för låg friktion och har därmed en bränslebesparande funktion. Jag är också väl medveten att ur teknisk motorsynpunkt så fungerar även en A3/B3 olja. Men att man då i teorin kan få ett högre slitage vid kallstart och något högre friktion vid normal drift - men vi pratar nog då om väldigt små differenser.
av foppa
LJN skrev:-Då kan vi börja med motoroljan till Volvos D5:a, där ska motoroljan uppfylla "B5"-klassning. När jag skulle köpa motorolja så upptäckte jag att det är en ganska ovanlig klassning. Fann att Castrol och Shell har B5-oljor, någon som vet några fler fabrikat?

B5-klassningen en lågviskös olja för låg friktion och har därmed en bränslebesparande funktion. Jag är också väl medveten att ur teknisk motorsynpunkt så fungerar även en A3/B3 olja. Men att man då i teorin kan få ett högre slitage vid kallstart och något högre friktion vid normal drift - men vi pratar nog då om väldigt små differenser.
Jo men nu skrev jag ju undantaget longlife oljor då dessa är mycket speciella och dyra.
En "B5" olja är godkänd för bytes intervall 3000 mil. Om man byter olja med kortare intervall (kör lite, byter på års intervall ist.) behövs inte den mycket speciella och dyra oljan utan då räcker en betydligt billigare olja, fortfarande godkänd av Volvo.

Biltemas billigaste olja 20,95:-/L (20L)
"Motorolja 10W-30
Mineraloljebaserad multigradeolja för 4-takts bensin- och dieselmotorer. Rekommenderas till personbilar och mindre transportfordon med eller utan turbo. Förhindrar koksbildning och håller motorns delar rena från sot. Har mycket bra smörjande egenskaper och rekommenderas som året-runt-olja. Kan blandas med andra motsvarande motoroljor. Uppfyller följande internationella kvalitetsnormer: ACEA A3/B3, API SJ/CF." http://www.biltema.se/products/product. ... emId=83029

Enligt instruktions boken jag har hemma gäller klass ACEA A3/B3 som lägst för motorer, bifuel och D5/2,4D (D5244T, D5244T2 och D5244T3)

För volvos övriga bensinmotorer inkl. T5:an gäller klass ACEA A1/B1 som lägst. Hittade ingen Biltema olja med så låg klassning vid en snabb sökning.

Anledningen till att jag skrev nästan inom parantes är att det säkert finns något undantag nånstans, men man måste antagligen leta för att hitta det.
Fällbart framsäte?

I vår tidigare V70 fanns det beskrivet hur […]

S40 2,4 Aut. MY04 OK köp ?

Ett tips är att 'villkora' köpet med att[…]

Jag har inget bra svar på kolvringar. N&aum[…]