Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Addict
Automat så klart!
Något jänkarna fattade redan på 50 talet...
av JK24T
Automat så klart, men inte denna 6-växlade !!!
Klarar inte Volvos tekniker av att skriva prog som är bättre ?! Har aldrig kört någon "tomatlåda" som växlar hårdare och så omotiverat.
Dessutom är 6-växlade tomater en tokig modenyck, det finns vrid så det räcker utan a ha den låga första växeln.
Den förra 5-växlade som återfinns i P2 är mycket bättre och bekvämare.

Nu när Ford har bidargit till att bilarna slutar att vandra som en sjösjuk pingvin över vägen så kanske Japanska tekniker kan progga lådan !
av Golfer
Jag vet inte vilket måndagsex. du provat men dom 3 olika v70 II med automat jag provat växlar då mjukt och fint. Minst lika bra på bmw 330xd -06 automat.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Automat helt klart! Volvos 6-stegade är riktigt fin!

Har kört alla möjliga varianter av XC90/S80II/V70II/XC70II med automat. Har aldrig märkt att den växlar konstigt!
av Pachipachihand
Tror just att D5 kommer till sin rätta med en manuell med sånt stort vrid,vilket gör att man inte behöver växla så mkt. Sen sparar man nog ett par tusen lappar om året i minskat förbrukning ochså,beroende på körsträckan.
av JK24T
Golfer.... efter ett antal automat bilar är min nuvarande (S80N 3,2) en av de sämsta... och min "provkörning" är nu uppe i 7000km... så jag vet vad jag snackar om och jag är inte ensam.

Men visst.. det är helt normalt att nedväxling sker mitt i en cirkulationsplats eller korsning... det är en "Egenskap" (skrivet med versaler då Volvo anser att egenskaper är en enhet som ej går att påverka).

Alla ni som har S80N auto tillverkade före vecka 24 bör kolla om det finns uppdateringar.... och då måste bilen kopplas upp då ingen verkstad vet eller har info om och när uppdateringar finns tillgängliga.
Lite Windows uppdate över det hela men MS fattade vinken och tyckte det var lite jobbigt för användaren att kontakta Åf varannan tisdag :)

Sorry att jag är så kritisk, bilen är bra med vissa undantag. Dessa "undantag" är dock in i he**l**tes irriterande ibland.
Användarvisningsbild
av greeeken
Som sagt bekvämlighets fråga.
Tänka på att automat drar mer.
Den kostar mer att serva iomed byte av olja i automaten då o då.

Svår fråga. Du vet nog bäst själv.De du som ska köra den.
av caradioa
Kan man inte reducera förbrukningen med automatlåda som har gear-tronic som låter en att växla själv? Själv har jag kört med manuella lägget och kan konstatera att det hade blivit smidigare om man hade haft tillgång till paddlar med kort slag med tanke på att det blir sekventiellt.
av Petzzon
Mitt råd skippa Automat!

Har äntligen fått leasingbolaget att ta tillbaka min S80 2,4D , har sedan först dagen inte växlat i närheten så bra som den lagom inkörda (27000mil) V70 D5 jag hade innan.

Har nu valt en XC70 D5 manuell givetvis.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Kör en XC70 3.2 just nu. Går helt underbart. Växlar EXAKT som jag vill. XC90 D5 6GT (automat alltså) som jag normalt kör går också helt underbart.
Fällbart framsäte?

I vår tidigare V70 fanns det beskrivet hur […]

S40 2,4 Aut. MY04 OK köp ?

Ett tips är att 'villkora' köpet med att[…]

Jag har inget bra svar på kolvringar. N&aum[…]