Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lillnisse
Volvo mitt val skrev:
lillnisse skrev:
Pachipachihand skrev:Väldigt tråkigt när man har en nybil men tror du inte du fått en riktigt måndags exemplar? Förstår att det inte är aktuellt att köpa en till s80 men många upplever ju detta som en väldigt bra bil. Sen finns det ju ochså dom som har vissa problem vilket är trist för en sån dyr och Premium klassad bil..
Premium klassad? Visst jag ser den som det. Men fråga valfri Audi/BMW/Mercedes ägare eller varför inte valfri journalist på Auto Motor & Sport så får du höra hur ickepremium S80 är och hur överskattad och felaktigt marknadsförd den är. Var bara tvungen att säga det. Dock ett helt onödigt inlägg.
Jag kan inte hålla med dig. Min S80 fungerar utmärkt och är definintivt i premiumklass. Många med mig uppfattar S80 som jämbördig med BMW och Audi A6. Självklart blir man besviken på att man får en defekt ny bil. Det är fabrikens absoluta skyldighet att rätta till detta eller byta ut bilen. Att det förekommer fel på en bil är aldrig bra och borde inte förekomma men förekommer. Se för övrigt BMW 5 serie när den kom ut 2003 och 2004! Den hade mycket stora problem. Att fråga journalister på Auto Motor och sport gör jag inte- anser den tidningen inte vara seriös.
Om du tagit tid på dig att läsa mitt inlägg ordentligt hade du upptäckt att jag skrev "Jag ser den som det". Personligen tycker jag S80 är en fullvärdig konkurrent till tyskarna som folk verkar ta för givet ska vara så himlans bra. Men nu var det främst BMW/Audi/Mercedes ägarnas och Auto motor sports syn på saken jag framhävde. Personligen skulle jag lätt välja en S80 framför A6 som jag tycker ser ut som en gris, stort tryne och korta ben. BMW:n är lite tuffare och har attityd men jag tycker S80 är en bättre bil för svenska vägar och klimatet. Kan inte påstå att BMW:n känns dyrare invändigt än S80 heller.
av Steff 99
Om du tagit tid på dig att läsa mitt inlägg ordentligt hade du upptäckt att jag skrev "Jag ser den som det". Personligen tycker jag S80 är en fullvärdig konkurrent till tyskarna som folk verkar ta för givet ska vara så himlans bra. Men nu var det främst BMW/Audi/Mercedes ägarnas och Auto motor sports syn på saken jag framhävde. Personligen skulle jag lätt välja en S80 framför A6 som jag tycker ser ut som en gris, stort tryne och korta ben. BMW:n är lite tuffare och har attityd men jag tycker S80 är en bättre bil för svenska vägar och klimatet. Kan inte påstå att BMW:n känns dyrare invändigt än S80 heller.
"Petzzon" tycker tydligen inte samma , han upplever, som han skriver att den inte är premium. och inte funkar som han förväntat sig
Vi får nog acceptera att alla inte tycker att Volvo är premium och är världens bästa bil.
Sedan kan man också tycka att alla journalister som inte tycker att Volvo är premium också är oseriösa, eller är det så att "vi" som har Volvo inte accepterar att någon kan vara kritiska till Volvo ??

Jag hade också åkt Volvo S80N om den enligt mina referensramar fyllt mina krav på premium , men nu gjorde den inte det.

Däremot fyller min Volvo S40 mina krav på en bra andrabil..men premium..det är den inte, men en väldigt bra bil för det ändamålet.
av Volvo mitt val
Steff 99 skrev:
"Petzzon" tycker tydligen inte samma , han upplever, som han skriver att den inte är premium. och inte funkar som han förväntat sig
Vi får nog acceptera att alla inte tycker att Volvo är premium och är världens bästa bil.
Sedan kan man också tycka att alla journalister som inte tycker att Volvo är premium också är oseriösa, eller är det så att "vi" som har Volvo inte accepterar att någon kan vara kritiska till Volvo ??

Jag hade också åkt Volvo S80N om den enligt mina referensramar fyllt mina krav på premium , men nu gjorde den inte det.

Däremot fyller min Volvo S40 mina krav på en bra andrabil..men premium..det är den inte, men en väldigt bra bil för det ändamålet.
Självklart kan inte alla tycka att Volvo är bäst eller att Volvo är premium. Jag utgår från mina egna värderingar. Jag uppfattar ex. både Audi,Mercedes och BMW som mycket kompetenta och bra premiumbilar i vissa avseenden bättre i andra sämre än Volvo.
När det gäller oseriösa journalister har detta inget med Volvo att göra utan bygger på flera artiklar som enlig mig och många andra med kännedom om sakförhålladena uppfattar tidningen som oserös eller i alla fall vissa
journalister.
av lillnisse
Det enda jag menar är att jag inte tycker att Audi, BMW och Mercedes är så självklara premiumbilar som alla verkar tycka. Visst, Volvo har brister som går att ifrågasätta när man snackar premium. Exempelvis om växellådan växlar ryckigt och osofistikerat känns det ju knappast premium när en 5 år gammal Audi med multitronic växlar helt ryckfritt. Men är Audis driftsäkerhet premium? Krånglar ju ordentligt mycket dom med. BMWs misslyckade älgtest i Teknikens värld vid introduktionen? Hur kan en så etablerad premiumtillverkare misslyckas med ett simpelt älgtest? Givetvis förläts BMW och det var väl snarare att dom inkompetenta biljournalisterna hade fejkat hela händelsen. Skulle samma sak skrivas om Volvo är det nationell totalkatastrof och snälla ni köp inte en Volvo dom är livsfarliga och du dör garanterat om du ser en älg. Alla märken har ju sina brister, och tyskarna är inte så självklara som folk verkar ha medfött att bara så länge det är tyskt är det lyx. En Audi A3 1,6 är mycket lyxigare och har mer status än en Volvo S80 V8, det är ju Audi trots allt. En Volvo XC70 II är en snikbil jämfört med BMW 116i, BMW är ju alltid finare än Volvo. Ni fattar vad jag menar. Ber om ursäkt till dom som är upprörda då jag är medveten själv om att detta inlägg är patetiskt, är bara för trött för tillfället för att kunna göra en vettigare formulering.
av Volvo mitt val
lillnisse skrev:Det enda jag menar är att jag inte tycker att Audi, BMW och Mercedes är så självklara premiumbilar som alla verkar tycka. Visst, Volvo har brister som går att ifrågasätta när man snackar premium. Exempelvis om växellådan växlar ryckigt och osofistikerat känns det ju knappast premium när en 5 år gammal Audi med multitronic växlar helt ryckfritt. Men är Audis driftsäkerhet premium? Krånglar ju ordentligt mycket dom med. BMWs misslyckade älgtest i Teknikens värld vid introduktionen? Hur kan en så etablerad premiumtillverkare misslyckas med ett simpelt älgtest? Givetvis förläts BMW och det var väl snarare att dom inkompetenta biljournalisterna hade fejkat hela händelsen. Skulle samma sak skrivas om Volvo är det nationell totalkatastrof och snälla ni köp inte en Volvo dom är livsfarliga och du dör garanterat om du ser en älg. Alla märken har ju sina brister, och tyskarna är inte så självklara som folk verkar ha medfött att bara så länge det är tyskt är det lyx. En Audi A3 1,6 är mycket lyxigare och har mer status än en Volvo S80 V8, det är ju Audi trots allt. En Volvo XC70 II är en snikbil jämfört med BMW 116i, BMW är ju alltid finare än Volvo. Ni fattar vad jag menar. Ber om ursäkt till dom som är upprörda då jag är medveten själv om att detta inlägg är patetiskt, är bara för trött för tillfället för att kunna göra en vettigare formulering.
Bra formulerat trots att du är trött!
av Steff 99
Om det nu finns några som gör en sådan jämförelse, en Audi A3 1,6 med en Volvo S80n V8. och tycker Audi är "topp of the line" då har man nog inte förstått..

Men man kan jämföra Audi A3 med S40N och där kan man som S40 ägare se skillnader, inte bara till S40:s fördel tyvärr.
Men jag tror inte att Volvo riktigt har tänkt att konkurrera i det segmentet med den modellserien.
Men det är ändå tråkigt att S80N inte lyckas nå enda fram till Audi/BMW ..det hade gynnat Svensk exportindusti om det hade varit fler än vi svenskar som köper S80 i större volymer.
av Volvo mitt val
Steff 99 skrev:Om det nu finns några som gör en sådan jämförelse, en Audi A3 1,6 med en Volvo S80n V8. och tycker Audi är "topp of the line" då har man nog inte förstått..

Men man kan jämföra Audi A3 med S40N och där kan man som S40 ägare se skillnader, inte bara till S40:s fördel tyvärr.
Men jag tror inte att Volvo riktigt har tänkt att konkurrera i det segmentet med den modellserien.
Men det är ändå tråkigt att S80N inte lyckas nå enda fram till Audi/BMW ..det hade gynnat Svensk exportindusti om det hade varit fler än vi svenskar som köper S80 i större volymer.
Det är många som tycker att Volvo S80N är lyckad. Alla kan inte tycka detta och du verkar vara en av dessa. Jag förstår att du är nöjd med din BMW-grattis! Jag är nöjd med min Volvo S80. Vi får vara glada att det finns olika bilfabrikat så att alla kan bli tillfredsställda med ett bra bilval. Men att påstå att inte Volvo når ända fram det får stå för dig. Hade BMW haft bättre säkerhetsutrustning hade även jag kanske köpt en BMW! Nu anser jag och många med mig att Volvon är säkrare och detta är också en fråga om premium. Därför blev till sist mitt val mycket lätt.
av Petzzon
vart borta några dagar men ger mig in i debatten igen!!

Till att börja med finns detta fel (ryckig gång) mer eller mindre på alla S80 2,4D
Se vad gäller premium eller inte, tycker designen är kanon och bra känsla i det mesta så hade bilen inte haft dom fel den har hade jag gärna fortsatt åka s80.
Men har svårt acceptera att en ny bil har en så himla usel automatlåda.
Tyvärr får jag inte ihop kalkylen för att plocka ut en bMW så lutar trots allt åt volvo igen, v70 denna gång. och givetvis manuell!
av mikeS80
Petzzon skrev:vart borta några dagar men ger mig in i debatten igen!!

Till att börja med finns detta fel (ryckig gång) mer eller mindre på alla S80 2,4D
Se vad gäller premium eller inte, tycker designen är kanon och bra känsla i det mesta så hade bilen inte haft dom fel den har hade jag gärna fortsatt åka s80.
Tyvärr får jag inte ihop kalkylen för att plocka ut en bMW så lutar trots allt åt volvo igen, v70 denna gång. och givetvis manuell!
Jag kan bara instämma i vad som skrivs i ovanstående inlägg. Det handlar i detta fall egentligen inte som mycket vad som är premium och vad som inte är premium. I detta fall är frågan om en basfunktion i drivlinan som är usel. Denna egenskap återfinns inte bara på enstaka exemplar utan måste anses som mycket vanligt förkommande. Jag kan inte hävda att alla exemplar uppvisas samma tendenser, då jag själv inte kört alla bilar, men det kan inte vara en slump att alla S80N, V70II och XC70II diesel automat som jag kört uppvisar liknade egenskaper.

Vare sig man kategoriseras som premiumbiltillverkare eller inte så kan man inte släppa ut något så uselt på marknaden som den automatlåda som sitter i min bil.

Jag vill betona att jag inte tycker att S80N D5 generellt sett är en usel produkt men jag har mycket svårt att acceptera hur automatlådan fungerar. Det är därför mycket troligt att även jag kommer att landa i en ny V70II. Om jag tittar på de bilar vad som finns ute på marknaden idag och utvärderar enligt pris/prestanda (egenskaper) så har jag svårt att hitta ett bättre val än V70II D5.

Behöver jag besvara frågan om jag väljer en V70II D5 med automatlåda eller manuell växellåda?
av Volvo mitt val
mikeS80 skrev:
Petzzon skrev:vart borta några dagar men ger mig in i debatten igen!!

Jag kan bara instämma i vad som skrivs i ovanstående inlägg. Det handlar i detta fall egentligen inte som mycket vad som är premium och vad som inte är premium. I detta fall är frågan om en basfunktion i drivlinan som är usel. Denna egenskap återfinns inte bara på enstaka exemplar utan måste anses som mycket vanligt förkommande. Jag kan inte hävda att alla exemplar uppvisas samma tendenser, då jag själv inte kört alla bilar, men det kan inte vara en slump att alla S80N, V70II och XC70II diesel automat som jag kört uppvisar liknade egenskaper.

Vare sig man kategoriseras som premiumbiltillverkare eller inte så kan man inte släppa ut något så uselt på marknaden som den automatlåda som sitter i min bil.

Jag vill betona att jag inte tycker att S80N D5 generellt sett är en usel produkt men jag har mycket svårt att acceptera hur automatlådan fungerar. Det är därför mycket troligt att även jag kommer att landa i en ny V70II. Om jag tittar på de bilar vad som finns ute på marknaden idag och utvärderar enligt pris/prestanda (egenskaper) så har jag svårt att hitta ett bättre val än V70II D5.

Behöver jag besvara frågan om jag väljer en V70II D5 med automatlåda eller manuell växellåda?
Det verkar som om automatlådan arbetar bättre ihop med 3,2 liters motorn. Om det förhåller sig som ni diesleägare påstår är detta mycket svagt av Volvo. Man köper automatlådan(vad jag vet) från extern tillverkare och borde kunna hitta bättre alternativ.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]