Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Goldbeach
Enligt min Volvosäljare kostar det 6.000 spänn att fixa detta till High Performance. Någon som kan bekräfta det priset, eller ovanstående prisbud?

Och frågan kvarstår; vad är det egentligen som behövs? Sladd och/eller mjukvara? Montering av Volvoverkstad? Annat?
av agb007
Är det inte rätt enkelt egentligen?

Nöjer man sig med ljudet utan att kunna styra via rattknappar o.dyl.
Koppla in via AUX-ingången = Grattis.

Vill du styra via rattknapparna samt få upp spellistor o.dyl.
Beställ usb/ipod interfacet som till 95% är kabeldragning och 5% programuppdatering.

Priset borde vilken Volvohandlare som helst kunna svara på.
Till en C30 rör det sig om runt 4.000 kr.
av romfa
Ursäkta att jag glömde ange bil och årsmodell.
Jag har en V70 2007:a standard 170 hk.

Installationen var mkt enkel.
Lyft först bort plasten runt växelspaken , knäpp upp den i spakändan först.
Sedan lossas 2 torx-skruvar som ses när plasten tagits bort .
Därefter kan hela stereo-paketet dras ut , obs korta sladdar.
2 sladdar 12v+ och jord ansluts på lämpligt ställe , själv tog jag och lödde fast dessa kablar direkt på stereons + och - kablar , det är dom 2 grova sladdarna , men kontrollmät först.
Sedan anslut en en färdig-kontakterad kabel i cd-växlarkontakten bakom stereon.
Den andra änden av den kabeln ska till Ipoden-styrboxen.
Själv strippade jag fast den i 2 öglor som finns för att hålla fast
växelspaks-plasten , drog sedan kabeln in till armstödet , men fick först borra ett hål där för att få igenom kabeln.
När du fått igenom kabeln så ansluts den i Ipoden-styrboxen.
I en annan kontakt i Ipoden-styrboxen ansluts ipoden.
Sedan är allt klart.
Läs manualen hur 2 stycken dipswitchar ska ställas i Ipoden-styrboxen.
Det kan inte bli fel men man kan få olika funktioner.
Istället för att löda kan man naturligtvis använda strömtjuvar men jag litar inte på dom.
MVH Romfa
:D
Användarvisningsbild
av Dimper
Goldbeach skrev:
romfa skrev:Kolla detta alternativ innan du köper volvo orginal.
http://shop.ces.nu/index.php?cPath=82&o ... 17202e8d58

Någon som har testat/installerat den här varianten?
Jeg har denne koblet mot en HU-555 i min V40.
Det positive med denne adapteren er at man kan bruke kontrollene både på ipoden og på radioen samtidig, samt at man ikke er avhengig av spillelister osv.

Desverre så henger ipoden seg opp av og til når man bytter spor, og dessuten hører man mye støy i høytalerene ved lavt volum.
av Goldbeach
Dimper skrev:
Goldbeach skrev:
romfa skrev:Kolla detta alternativ innan du köper volvo orginal.
http://shop.ces.nu/index.php?cPath=82&o ... 17202e8d58

Någon som har testat/installerat den här varianten?
Jeg har denne koblet mot en HU-555 i min V40.
Det positive med denne adapteren er at man kan bruke kontrollene både på ipoden og på radioen samtidig, samt at man ikke er avhengig av spillelister osv.

Desverre så henger ipoden seg opp av og til når man bytter spor, og dessuten hører man mye støy i høytalerene ved lavt volum.
Är "støy" störningar?
Kan du se spellistor i displayen med den här lösningen?
Användarvisningsbild
av Dimper
Goldbeach skrev:
Dimper skrev:
Goldbeach skrev: Jeg har denne koblet mot en HU-555 i min V40.

Är "støy" störningar?
Kan du se spellistor i displayen med den här lösningen?
Støy = störningar (eng: noise, interference)

Jeg hører ikke så mye støy i sangene, men det er veldig tydelig mellom sangene og når de fader ut.

Spellistor viser ikke i displayen, kun cd & track nummer.
Man kan heller ikke velge spellistor fra radioen, kun bytte sang frem og tilbake og justere volum.

Fra iPoden kan man velge artist, album, spilleliste etc som normalt, fra radioen kan man skippe låt (track) frem og tilbake innenfor det man har valgt på iPoden.
Displayet og kontrollene på iPoden virker altså som normalt selv om den er tilkoblet radioen.

Håper jeg klarte å beskrive det slik at det er mulig å forstå...

:D
av Goldbeach
Tack Dimper! :-)

Men att inte kunna styra playlists låter tråkigt. Jag hittade den här rackaren: http://parts.bostonvolvo.com/product.ph ... stseller=Y som ska klara av 9 playlists.

Någon som har erfarenhet av den här varianten, och hur svårt det är att montera den?

Och förresten, vad är "Melbus prep" som det står om på websidan?

By purchasing this item, you'll be buying our iPod "Package Three". This Package One is for a Volvo that IS NOT factory equipped with either or both of Volvo's Navigation System or Satellite Radio - AND IS NOT equipped with the factory MELBUS PREP option.
Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

Tittar du på rätt givare i schemat? Ka[…]

Nej, jag har någon slags glaskross-sensor i […]

AC & kylfläkt

Jag har då fått beställt en ERA k[…]