Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Om man inte kan mäta med statistik eller med exakta utvärderingssystem, kommer alltid den personliga värderingen in, om man mäter upplevd kvalitet.
Inget försvar nu till varken svenska eller utländska motorskribenter, men de är som vi alla i detta forum, människor och vi tycker inte samma.
Skriver och tycker en journalist som jag själv, så har han en ganska objektiv syn på det han skriver, skulle det vara tvärt om, så kan han upplevas som oseriös.

När det gäller motorjournalister så tycker jag det är bra att det finns olikheter för att man själv skall kunna bilda sin egen uppfattning, väga det ena mot det andra.

Däremot, har man en favoritmodell och den blir nerkritikserad av en journalist så kan det nog stundtals kännas som om han har fel och är oseriös, men skriver han samma om en model som jag inte gillar så kan känslan bli ""ja se där jag hade rätt" och journalisten är ganska bra.

Vad jag vill komma med detta är ...ingen har facit och där med finns det ingen som har rätt eller fel men man ger en personlig uppfattning.
Detta gäller även Robert Collin...tror jag..
av mikeS80
Jag tycker att nedanstående artiklar på ett bra sätt illustrerar hur man kan vinkla en artikel som i grunden utgår från samma källmaterial…
Auto Motor & Sport nätupplaga skrev:
Volvo populärast bland kvinnor - i USA
Pär Brandt - 2007-09-25 17:47

Volvo S40 är det populäraste "lyxbilsköpet" bland amerikanska kvinnor, det visar en studie som genomförts av konsumentundersökningsföretaget J.D Power. Volvo ligger bra till även i övrigt, V50 kommer på 7:e plats och S60 (!) hamnar på 9:onde plats.

Amerikaner är ett underligt folk, det har vi alltid ansett. När konsumentundersökningsföretaget J.D Power skulle lista vilka bilar som amerikanska kvinnor gillar bäst blir det flera Volvo-modeller i topp, åtminstone när det gäller kategorin "lyxbil". S40 hamnar i längst upp, V50 kommer på sjunde plats men urgamla S60 glider in på nionde plats!

Enligt J.D. Powers studie står de amerikanska kvinnorna för 37,3 procent av samtliga bilköp i USA. Andelen för Volvo S40 ligger på 53 procent. J.D. Powers har intervjuat hundratals amerikanska bilåterförsäljare under 2007 till och med augusti för att ta reda på vilka bilmodeller som har högst andel kvinnliga köpare inom lyxbilssegmentet.

Högst upp hamnade alltså Volvo S40. Totalt på kvinnornas tio-i-topp-lista finns inga extremare bilmodeller, utan samtliga kvinnofavoriter kännetecknas av att det var en instegsmodell med kvalitet, säkerhet, pålitlighet och "värde för pengarna".

Resultatet av undersökningen redovisas i en artikel i tidningen BusinessWeek nätupplaga
Aftonbladet nätupplaga skrev: Kvinnors lyxbil – en Volvo S40

Amerikanska tjejer kör helst svenskt

När amerikanska kvinnor vill ha lyx väljer de – Volvo.

Och allra helst en S40.

– Kvinnor väljer bil med hjärnan.

Så förklarar det välrenommerade institutet JD Power, som gjort undersökningen, att tre Volvobilar hamnat på tio-i-topp över amerikanska kvinnors favoritlyxbilar.

Männen, som i undersökningen sägs välja med hjärtat, favoriserar i stället den supersnabba Audi RS4. En bil som gör 0–100 på 4,8 sekunder. BMW är också en typiskt manlig favoritbil.

Men kvinnorna är mer intresserade av säkerhet – och där dominerar Volvo.

Krocksäkert
I de amerikanska försäkringsbolagens krocktest är Volvo S40 allra säkrast i en frontalkollision.

– Krocksäkerheten gjorde mig intresserad av Volvo, säger Gretchen Adams till näringslivsmagasinet Business Week.

– Numera tittar jag inte åt andra bilar. Det är för mycket slit-och-släng här i USA. Volvo är en bil som varar länge.

Robert Collin
av sandberg
Min känsla som har ägt två stycken A4 Avant av modell 06 resp 07, en Peyugeot 407 05, en Citroen C3 07 och nu sist en V70 Classic 08 måste ge mig in i kvalitetdebatten.

För mig är det så här: Audi står helt i sin egen klass när det gäller "kvalitetskänsla". Om bilarna håller bäst i längden, vilket ju är typ av kvalitet vet jag inget om, där ligger ofta japanerna i toppen, fast de knappast kan sägas att bilarna har "kvalitetskänsla". Audin är bäst ihopskruvad, minst skrammel, mest "lika" delar, bäst dörrklang etc. Volvon och Peugeoten liggerp å ungefär samma nivå. C3:an är en småbil och kan därför inte riktigt jämföras med de andra, men faktum är att den håller helt klart högrek lass än vad man kan tro. Förutom dörrklangen, där låter det gammal 740 om den ungefär :D.

Volvos problem kan vara att man ens försöker sikta in sig mot tyskarna. Man kommer aldrig att lyckas. Tyvärr. Volvo är för litet märke och har en stor trogen skara köpare som värdesätter helt andra saker än att det ska vara perfekt passform. bilen ska vara säker, trygg, pålitlig etc. Ska man upp till premium måste man satsa mer pengar = dyrare bilar. Och när Volvon kostar lika mycket som en Audi, ja då är valet inte svårt. Tumma på andra bitar kan man absolut inte göra, då tror jag man tappar hela sitt köpsegment man har idag.

Det här byggetr jag även på de demobilar man provkört genom åren, nu senast t ex en s80 med ljus inredning. Ärligt talat såg bilen flera år gammal ut redan efter några månader, slitet, flagnat, solkigt. Det har jag aldrig upplevt i premiumbilarnas demobilar. Om det sedan är bilhallens ägare som fixat det låter jag vara osagt, det är ju trots allt premium att ha premium bilhallar också.

Observera då att jag är så neutral det går att vara. Jag är öppen för alla förslag när det gäller bilar. Utom Saab dock, där har jag bara haft problem och usch, nä mår illa när jag tänker på saab... Men för alla andra bilmärken är jag neutral, och inte färgat Volvoanhängare som jag tror många här inne är.

Och har inte färgats av att min classic brakade ihop efter 14 mil...
av bilgalen
sandberg skrev:Min känsla som har ägt två stycken A4 Avant av modell 06 resp 07, en Peyugeot 407 05, en Citroen C3 07 och nu sist en V70 Classic 08 måste ge mig in i kvalitetdebatten.
Eftersom jag är lite sugen på en A4 Avant quattro nästa bilbyte måste jag ju fråga om du hade några problem med dina A4:or?
av sandberg
bilgalen skrev:
sandberg skrev:Min känsla som har ägt två stycken A4 Avant av modell 06 resp 07, en Peyugeot 407 05, en Citroen C3 07 och nu sist en V70 Classic 08 måste ge mig in i kvalitetdebatten.
Eftersom jag är lite sugen på en A4 Avant quattro nästa bilbyte måste jag ju fråga om du hade några problem med dina A4:or?
Inte det minsta. Uppsökte aldrig ens verkstaden, sålder bilarna innna första servicen :). Låter sjukt, men om du prutar mycket på en ny bil och säljer den innan den blivit "gammal", så behöver man inte förlora så mycket.
av bilgalen
sandberg skrev:
bilgalen skrev:
Inte det minsta. Uppsökte aldrig ens verkstaden, sålder bilarna innna första servicen :). Låter sjukt, men om du prutar mycket på en ny bil och säljer den innan den blivit "gammal", så behöver man inte förlora så mycket.
Varför bytte du så snabbt då. Var du inte nöjd med dem?
av sandberg
Jag är knäpp i största allmänhet :). Pendlar varje dag och hade känslan att jag förlorade minst pengar på att sälja de så snabbt som möjligt. Svårt att säga facit på det hela, men förlorade 10,5 på den första och 15 på den andra på cirka 6 månader och 2500 mil (cirkus).

Lägg där till att jag alltid tröttnar på mina bilar ganska snabbt, även fast de håller hög kvalitet etc. Jag skulle nog helst byta varannan månad. Blir dock lite för jobbigt.
V70:n inhandlades för långsiktigt innehavande, därför jagk öpte en c3:a som jag själv pendlar med, och en V70 som familjebil. Nåja, hör kanske inte till ämnet riktigt...
av agb007
Efter att ha ägt 3 Audi varav 2 Audi Avant så kan jag säga att strulen med dessa kan vara som på en Volvo.

Det som skiljer mellan Audi och Volvo enligt mig är att Audi satsar mer på interiören och dess material. Volvo ser modern ut interiört. Audi är tråkigare men definitivt bättre materialval.
av sandberg
agb007 skrev:Efter att ha ägt 3 Audi varav 2 Audi Avant så kan jag säga att strulen med dessa kan vara som på en Volvo.

Det som skiljer mellan Audi och Volvo enligt mig är att Audi satsar mer på interiören och dess material. Volvo ser modern ut interiört. Audi är tråkigare men definitivt bättre materialval.
Strulfaktorn är säkerligen minst lika stor på Audi långa loppet. Men precis som du säger, materialvalen i en Audi är vassare än i en Volvo. Skulle inte kalla audi tråkigt, men det är ju en smaksak. Deras interiörer är mer stilrena i mina ögon. Nya V70:n och S80:n är ju också klar stilrenare än tidigare bilar.
Användarvisningsbild
av s70 2,5
Det finns två olika kvalite
Upplevd kvalite: (känsla i matrial)
verklig kvalite: (driftsäkerhet)

Audi är duktiga på upplevd kvalite, men kanske inte håller samma nivå när det gäller den verkliga kvaliten.
Toyota är lite plastigare i sina matrial dvs upplevd kvalite, men de är duktiga på driftsäkerhet.

Volvo kan inte riktigt mäta sig med någon utav dessa märken när det gäller varken upplevd/verklig kvalite'.

Hej där. Här kan. Du se hur det ser ut b[…]

B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]