Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Steff 99 skrev:Vad är det för skillnad på den dieseln som sitter i Mondeo och V40/V50...???
M.a.o så kan man förvänta sig att min S40 2,0D rasar...vad talar vi om 1000 mil eller 30.000 mil??
Konstigt att detta inte varit uppe i detta forum eftersom det finns ett antal C30/ S40/V50 ägare med diesel.
Kolla t ex tyska beg-tester och ViB test av beg Mondeo (vanligt med motorrenovering 30-40 tkr).
PH
av perhall
Ingen aning om det är samma motor som i S40 2,0 D... tror inte det.
PH
av ljungström
Var det inte nåt elände med metallspån från dieselspumpen som ställer till det i insprutningen på nyare Mondeo-dieslar?
av perhall
Nästan oavsett märke och modell så har dieslar mer fel och dyrare reparationer (jfr. försäkringsbolagens maskinskadestatistik), Mondeo-felen är ett exempel. Så totalekonomin för diesel är inte alltid så bra...
av Petzzon
Det är idag samma fyrcylindriga diesel som sitter i Volvo peugot o ford....En hel del av dessa tillverkas numera av Volvo i skövde.
Vad gäller trimchippen så har ja inte haft några problem alls sålde nyligen en hårt körd V70 D5 som gått 38000mil utan bekymmer.KCR boxen monterades vid 600 mil.

Kör idag S80 2,4D just nu 5500mil med box monterad efter 3 mil!!

//Peter
av addeer
Till Steff99......
Vad gör du över huvud taget på detta forum när allt du gör hela tiden är att snacka skit om Volvo.
Du gör ju detta i var och varannan tråd.
Om ens hälften av dina påstenden var sanna så skulle jag köpa en lott idag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ljungström skrev:Var det inte nåt elände med metallspån från dieselspumpen som ställer till det i insprutningen på nyare Mondeo-dieslar?
Och enklaste sättet att knäcka dieselpumpen är att montera en "dieselbox." Sen plockar folk bort boxen och lossas som det regnar och tar det på garanti/försäkring. :roll:
av perhall
Volvo D5 är en mycket slitstark motor, precis som 2,5T

Därav min åsikt att hållbarheten inte är ett argument för eller emot någon av dessa motorer.

När det gäller t ex BMW skulle jag tveka att köpa en diesel eftersom det har varit så mycket problem med de motorerna. BMW 530d e39 är mig veterligen den absolut mest känsliga dieselmotorn.
av perhall
Steff 99 skrev:Vilka märken har mer rasbenägna dieselmotorer än Volvo??
Och vad är det som får dessa o "rasa"??
Var just inne och kollade hos mina tyska kompisar.

Tydligen fortsätter BMW:s dieselproblem i nyare 320d och 530d. Här är t ex en med en 530d e60 som efter 11500 mil har bytt luftmassemätare, 2 injektorer och insugsrör etc. och behöver byta turbo + ytterligare injektorer.
http://www.auto-treff.com/bmw/vb/showth ... did=200070

så visst - trevliga, tysta och ganska snåla motorer men totalekonomin kanske inte blir så bra...
PH
av Steff 99
Till Steff99......
Vad gör du över huvud taget på detta forum när allt du gör hela tiden är att snacka skit om Volvo.
Du gör ju detta i var och varannan tråd.
Om ens hälften av dina påstenden var sanna så skulle jag köpa en lott idag.
Jag har kört ca 200.000 mil med Volvo och ägt Volvobilar innan många i detta forumet var födda, har varit i branchen i många år.

Tror inte det finns något inlägg där jag sagt att Volvo är "skit" men däremot har jag uppfattningen att det finns märken som kommit längre än Volvo inom vissa områden.

Jag hoppas också att detta forum är öppet för alla, även om man inte tycker att Volvo är det bästa som finns, trots kritiken äger jag en S40N.

Om sanningshalten i påstående är upp till var och en att ha sin egen uppfattning om, så köp en lott....

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]