Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mats K
#135914
Nej jag har inte de avancerade chassi inställningarna.
Bak luckan fungerar så här:
Fjärröppning med nyckeln.
Öppning och stängning från förarplats
Stängning med en knapp på luckkanten.

Mats.
av Addekarlsson
#135917
Flyttar denna tråd till avdelningen för V70 II, som snart kommer innefatta XC70 II oxå. :)

Mvh/ Adde
av mikeS80
#135922
Mats K skrev: Det enda man kan klaga på är harmonin mellan motor automatlåda.
Den växlar lite konstigt tycker jag. Man utbyttjar inte motorns vridmoment i tillräcklig utsträckning, den växlar gärna ner onödigt snabbt tycker jag.
När jag pratade med återförsäljaren om detta säger de att växellådan anpassar sig efter körsättet så vi får väl vänta och se....

Mats.
Återkom gärna med dina erfarenheter kring motorn och växellådan. Jag väntar, efter drygt 3000 mil, fortfarande på att harmonin mellan motor och automatlåda skall infinna sig på min S80N D5…
av JK24T
#136024
Harmoni !?! Ha,ha, vad är det ?
Jag har "senaste" mjukvaran (TCM) och den rycker fortvarande !!
Jag klagar och klagar och Åf hänvisar till att inget finns att göra utan detta är en "Egenskap" på Volvospråk.
I min värld så är egenskaper påverkbara men inte i Volvos värld.
Den 6-vxl automaten växlar sämre än den gamla GT lådan, ryckigast blir det vid varmt väder när Ac'n får jobba mer, då kan den ibland kasta i ettan i cirkulationsplats just när man släpper upp gasen, kul om det är glashalt.
Dvs. den växlar väldigt oförutsägbart tur är att det inte är halt vid 25C.

Ner mot 10C så växlar den betydligt bättre och med mindre ryck.... märkligt att inte mjukvaran kan anpassa sig efter om Ac jobbar eller ej !?

På 3,2 så ligger vxl punkten vid 2200 för ettan och tvåan vid uppväxling och.... du kan inte ens tvinga i 3;an under 1600v/min för att på det sättet kunna köra lite mjukare i stadstrafik.
2200v/min med lätt belastning blir ett ryck hur man än gör.
Fullgas växlingar är sametsmjuka... men det är ganska opraktiskt att köra så... :)

Växellådan är istortsätt det enda jag kan klaga på... bilen är kanon i andra avseenden.
Användarvisningsbild
av polcirkeln
#136117
JK24T skrev: I min värld så är egenskaper påverkbara men inte i Volvos värld.

....

Dvs. den växlar väldigt oförutsägbart tur är att det inte är halt vid 25C.

....

Växellådan är istortsätt det enda jag kan klaga på... bilen är kanon i andra avseenden.
Kul att du tycker bilen är kanon.

Jo, man kan tycka att det inte vore omöjligt att få en anpassad programvara som bättre nyttjar vridmomentet när det är vettigt.

Att växellådan är självlärande är ingen ursäkt att den skall bete sig oförutsägbart eller som ursäkt för att det inte går att påverka den med programvara. Hur den tolkar och anpassar sig efter körstil är ju programvara även det.

Finns säkert många av oss som tycker det skulle vara OK att den inte är hypersnabb att växla ner för minsta lilla.

Hittade följande klipp som skall vara ur VADIS för AW55-50:

"In normal mode shifting and lock-up occur at relatively low speeds to reduce fuel consumption. In the event of rapid accelerator pedal movements, the transmission control module (TCM) automatically shifts to sport mode.

Economy mode
When driving at normal acceleration the transmission control module (TCM) uses a pre-set shifting program, optimized to shift for economy driving. This shifting program is suitable for “normal” driving which provides earlier up shifts and lock-up. In addition the transmission oil pressure is adjusted to provide smooth gear engagement.

Sport mode
The transmission switches from economy mode to sport mode if the accelerator pedal (AP) is pressed down quickly. The conditions are that the throttle opens and the vehicle speed exceeds 50 km/h. As soon as the accelerator pedal (AP) is moved less quickly economy mode is resumed. In the sport mode shifting program the shifting points are adjusted to provide the best possible performance. Down shifting occurs at lower engine speed (RPM).

Extreme mode
At wide open throttle (WOT) the kick-down function is engaged and the transmission shifts to the lowest possible gear. In this way a boost of power is achieved when overtaking for example.

Winter mode
Winter mode is selected using the (W ) button on the top panel of the gear selector assembly. Winter mode enables starting off in a high gear to prevent the wheels from spinning on a slippery surface. This mode can also be used in other difficult situations in which the driver needs more direct control over gear selection."
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#136207
polcirkeln skrev:Hittade följande klipp som skall vara ur VADIS för AW55-50
Heter inte lådan i XC70 "AWTF-80"? Det heter den i XC90 D5 iallafall.
av Mats K
#136213
Jo den heter "AWTF-80 SC AWD" på min i allafall.

Mats.
av JK24T
#136329
DSG visst... men det tar nog sin tid... dessutom om du kollar runt lite så klarar inte DSG lådorna riktigt stora vridmoment, tror Gertrag är uppe 400Nm+ nu.
VW grabbarna som trimmar sina Golfar brukar få förstärka koppling mm i sina DSG.

DSG är kanon att köra med men inte speciellt mjukt... klart kännbara växlingar även där... dessutom växlar den snabbt, 150msek, vilket gör en DSG bil snabbare är en manuell i accelerationen.
Användarvisningsbild
av polcirkeln
#136752
XC90_Executive skrev: Heter inte lådan i XC70 "AWTF-80"? Det heter den i XC90 D5 iallafall.
Sorry :oops: missade början, så XC70 nyare modeller har TF80...
Jo, TF80 verkar ha använts i XC90 för vissa motoralternativ redan 2005.

Motsvarande (?) hittat klipp ur VADIS för TF80SC:

"In normal conditions the gearshifts take place at relatively low speeds in order to reduce fuel consumption. With rapid accelerator pedal movements the Transmission Control Module (TCM) automatically changes over to sport mode.

Regulating the lock-up function

Regulating the lock-up function takes place by means of the Transmission Control Module (TCM) activating the lock-up solenoid. The engagement takes place by means of the Transmission Control Module (TCM) controlling the lock-up solenoid linearly and adapting the hydraulic pressure. The basic parameters for engagement are the engine speed, accelerator pedal position and the rotation speed of the transmission input and output shafts. The pressurizing of the lock-up function can be adapted by means of reading off the changes in the rotation speed of the transmission input shaft during the gearshift processes and comparing them with the calculated values in the Transmission Control Module (TCM).
Two different lock-up functions are integrated: locked lock-up and slipping lock-up.

Locked lock-up
In normal conditions lock-up takes place at relatively low speeds in order to reduce fuel consumption.

Slipping lock-up
Is a function which provides gentler engagement with dampened vibration and lower noise when using the lock-up gear. When this function is activated, lock-up is active but not fully applied.
The requirements for the function to be activated include the following:

-gear selector lever in D or MAN
-gear 2, 3, 4, 5 or 6
-transmission input speed is 1000 rpm
-transmission oil temperature is 20 - 120 °C.

Due to the slipping of the torque converter, between 50-200 rpm, the friction properties of the transmission oil are very important. The transmission oil's properties therefore differ from conventional ATF oil properties. Always use transmission oil specified for this transmission, otherwise the function of the transmission can be impaired.

Gearshift program

Normal program
When driving with normal accelerator pedal application the Transmission Control Module (TCM) uses a preset gearshift program, optimized to shift for economical driving. This gearshift program is designed for "normal" driving which combined provides early upshifting and lock-up. The gearshift program automatically adapts to different driving cases such as driving uphill with a trailer or driving at high altitude. In addition, transmission oil pressure is adapted to provide gentle engagement of the gears.

Winter program (Winter mode)
Winter program is selected with the ( W) button on the top panel of the gear selector assembly. The winter program enables starting in a high gear in order to avoid the wheels spinning on a slippery surface. The program is also suitable for other difficult situations where the driver wishes to control gear selection. When the gear position is D the vehicle starts in 3rd gear. Automatic shifting takes place between 3rd, 4th, 5th and 6th gear.

When the winter program is selected a W is lit in the combined instrument panel.
If kickdown is activated in winter mode then the transmission uses all gears for optimum performance.

Other programs

Adaptation
The Transmission Control Module (TCM) monitors each gearshift to achieve consistent and gentle gearshifting in all driving conditions. This is achieved by means of the control module either lowering or raising the hydraulic system pressure which is used during the gearshift itself. The changes in pressure level are stored in the control module memory when the vehicle is shut down, and are retrieved when starting. This provides improved gearshift comfort and improved service life for the transmission.
Complete adaptation applies when the following conditions have been fulfilled:

-the position of the accelerator pedal is constant
-oil temperature between 65 °C and 110 °C.

Driving uphill
The Transmission Control Module (TCM) can change the gearshift pattern slightly when driving uphill. This is to avoid close gearshifts.

Gearshifting with Geartronic
When the gear selector lever is moved to the Geartronic position (MAN) the automatic transmission is still hydraulically in position D. By moving the gear selector lever up (+) the Gear Selector Module (GSM) sends a signal to the Transmission Control Module (TCM) to shift up. If the gear selector lever is moved down (-) a signal is sent to the Transmission Control Module (TCM) to shift down. When the gear selector lever is in the MAN position, the Driver Information Module (DIM) will change the symbol in the combined instrument panel from D to current gear, for example 3. A signal is also sent to the Gear Selector Module (GSM) to light the LED for MAN and to extinguish other LEDs. The Transmission Control Module (TCM) determines whether the gearshift can be performed and the Driver Information Module (DIM) indicates current gear. If shifting is permitted then the different solenoids are activated in accordance with the specific pattern for each gear.

In certain situations however the Transmission Control Module (TCM) takes over the gearshift decisions. Amongst other things, the following applies:

-When stationary, only gears 1, 2 and 3 can be selected. Gear 4 can be selected at speeds above 40 km/h and gear 5 at speeds above 55 km/h, and gear 6 at speeds above 70 km/h.
-Automatic downshifting takes place on all gears when below a certain speed. Example: Gear 2 is selected. Automatic downshifting then takes place from gear 2 to gear 1 at 2 km/h if the speed before this exceeded 25 km/h. Otherwise gear 2 remains engaged. However, situations can arise where gear 3 remains engaged despite the vehicle stopping.
-Manual upshifting is required after automatic downshifting. Kickdown is not available in Geartronic position (MAN).
-Permitted speeds for the manual downshifts equate to those for kickdown upshifts, i.e. an engine speed of approx. 6000 rpm.
-If transmission temperature becomes too high then the Transmission Control Module (TCM) takes over the gearshift decisions. The purpose of this is to engage a gear where lock-up is possible at the current speed.
-Lock-up is possible for gears 2, 3, 4, 5 and 6."

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]