Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kez_style
Jag har bytt från Saab till Volvo och nu till BMW.
Började med 325-06 o sedan 530-07 och efter att ha sett nya S80 på vägarna blir jag riktig sugen på en säker och stabil S80 T6... frågan är om man gör ett rätt beslut?

Volvo S80 T6:
+
Säkerhet
Snygg
Komfort

-
Ljudnivå
Kvalitekänsla

BMW 530i
+
Kvalite känsla
Ljudnivå
Sportig

-
Säkerhet
Dyr

Svårt beslut! Mycket svår!
av LeoniAquila
Ja, det låter som ett svårt val. Jag tycker att allt talar för en 530 förutom säkerhet, pris och design. Vilket alla väl är mycket vikiga faktorer. Men för de pengarna hade jag då hellre valt en lätt begagnad Jaguar XJ eller Mercedes CLS. ;)
av Pachipachihand
Låter som en väldigt fin bil du plockat ihop,och du lär nog inte bli missnöjd Är det dock inte oerhört dyrt att ha en bil för över 450 000 kr som tjänstebil pga förmånsvärdet?
av Primus
Du blir nog mycket nöjd med utrymme och komfort. Då XC 70 är så pass annorlunda upplevelse jämfört med din förra bil, kommer du inte heller direkt kunna jämföra och riskera sakna de mer aktiva köregenskaperna som din förra bil var överlägsen på.
Det var exakt det jag tänkte på när jag valde XC70. Alternativen var V70 eller SAAB 9-3 :oops: . Men med dessa bilar, särskilt 9-3, så skulle jämförelsen vara där hela tiden. Nu räknar jag med att jag valt en helt annan typ av bil.

"Låter som en väldigt fin bil du plockat ihop,och du lär nog inte bli missnöjd Är det dock inte oerhört dyrt att ha en bil för över 450 000 kr som tjänstebil pga förmånsvärdet?"(försöker få till citat här men misslyckas)

Jo :evil: ! Tyvärr så kan jag ju inte påstå att mina bästa affärer är mina bilar. Men jag sätter upp det på upplevelsekontot 8) . Jag är så insnöad på bilar att det få kosta en del. Tyvärr bedömde jag det som att jag måste ha en tjänstebil för att få ihop kalkylen överhuvudtaget. Alternativet var att köpa en bil privat. Då hade det troligen blivit en BMW 325dA.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Gammal nog att börja pensinsspara.... :lol: :lol: :lol:

Du byter ju från en extrem till en annan.....vad gäller ALLA parametrar på en gång, tungt.

RWD mot AWD

Bensin mot diesel, 7000 rpm mot sällan över 1500 rpm

330n tar man på sig innan färd, V70II färdas man i.

Väghållning så man känner varje övergångsställe i ryggen till bekvämt SUV-gungande över frostskador

255/40/18 som ryms 1 av i skuffen till 4 däck + två backar + 4 kassa i skuffen på en gång...

Prestandajakt mot säkerhetsmaximum.

Listan kan bli hur lång som helst....

Säker superfin bil du får, det enda jag inte är någon fantast över är RTI. Över 20.000 ! Kör själv med tomtom i mobilen och det funkar super, kostar en bråkdel och funkar perfekt med mobilen i hållare bredvidratten. Finns ju kartor över hela europa med som inte RTI har, men framförallt vägrar jag sitta i bilen och fnula med RTI. Lägger upp alla resmål, kollar olika rutter osv inne i värmen innan man går ut i bilen.

Köra Stor AWD Kombi med diesel har gjort underverk för körstilen, från "först iväg vid rödlysen" till Gunga fram i makligt tempo.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
VolvoB20 skrev:Säker superfin bil du får, det enda jag inte är någon fantast över är RTI. Över 20.000 ! Kör själv med tomtom i mobilen och det funkar super, kostar en bråkdel och funkar perfekt med mobilen i hållare bredvidratten. Finns ju kartor över hela europa med som inte RTI har, men framförallt vägrar jag sitta i bilen och fnula med RTI. Lägger upp alla resmål, kollar olika rutter osv inne i värmen innan man går ut i bilen.

Köra Stor AWD Kombi med diesel har gjort underverk för körstilen, från "först iväg vid rödlysen" till Gunga fram i makligt tempo.
Skulle aldrig köpa en utan RTI! Tycker att den funkar så otroligt bra. Skönt att alltid ha den där. TMC-funktionen är överlägsen alla externa navi jag har provat. Grejen är bara att man ska sätta sig och kolla runt i menyer osv. så man vet precis hur den funkar. Speciellt så man kan använda alla funktioner, mer än bara 1 resmål. Den är väldigt lätt att förstå sig på så det är inga problem! Har haft navi sen det först kom på Volvo och använder den ofta. Ska tillägga att jag även har TomTom i mobilen och en N95. Använder dock alltid RTI, dom andra har jag mest för att teknik är kul! :)

Jag tycker att man faktiskt kör lite mer aggresivt med dieseln. Är så jäkla gott drag direkt från botten! :D Är faktiskt inte så många som hänger med vid rödljusen! :)
av Steff 99
Har oxå integrerad navi...hur ofta använder jag den..det är nog den mest onödiga utrustningen jag har köpt, hur ofta vet jag inte vart jag skall? och hur ofta behöver jag TMC-funktionen??
Kör jag i Göteborg så kan vägar o genvägar bättre än Navigatorn om det skulle bli stopp.
Visst kan den vara bra gällande fartkameror.
Väljer man Navi så bör man nog köra mycket på okända vägar och städer ..annars räcker det utmärkt med en exv. Garmin 660, TomTom, som kostar en fjärdedel av en integrerad.
av bilgalen
Stora nackdelen med original navi är ju att det är dyrt att uppdatera. Måste ju köpa en helt ny skiva för 2-3000kr. Tror inte så många som har navi gör det eller?

De enkla externa navi är ju mycket enklare att uppdatera. Dessutom kan man ju i många lägga in fartkamerorna så att gps:en varnar. Det går ju inte i en originalmonterad.

Du skulle behållt 330:in så kunde du tagit den när du vill köra bil. Så kan du ta Volvon när du enbart behöver transport från A till B :)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Har sparat många timmar i Tyskland pga TMC! Den säger ju även till om köer osv. Sen frågar den om man ska välja en annan väg -> JA! Vips! så har man sparat ca 2 timmar som man annars skulle suttit i kö!

"Visst kan den vara bra gällande fartkameror." :roll: Det finns ju inte fartkameror i RTI:n.....

Du skulle behållt 330:in så kunde du tagit den när du vill köra bil. Så kan du ta Volvon när du enbart behöver transport från A till B
??

Du har inte kört en ny XC70 va? Speciellt med med Four-C så blir den både kul och komfortabel att köra! Inte för inte som den spöar A6 Allroad! 8)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
TMC finns ju i massor av bärbara navigatorer. TMC funkar för övrigt sämre och sämre nu när fler och fler får det. I Tyskland far ju 10.000 bilar av autobahn ut på småvägar vid väghinder och så sitter man fast i någon liten by med 10.000 andra bilister som också följt TMC (Spenderade själv ett antal timmar med att inspektera tyska kossor från bilen på tyska småvägar denna sommaren :roll: )

Det jag inte gillar med intergrerad är några specifka saker.

- 4-5 ggr så dyr utan att har några roligare funktioner (skit samma om man badar i pengar, då köper man båda)

- All planering, uppdatering osv måste göras i bilen och inte inne i stugvärmen.(skit samma om man badar i pengar, då köper man båda)

- En lös kan man köpa ny varje år så fort det kommer kul nya grejer, en RTI måste ju hänga med i 20 år så llänge bilen rullar, och hur kul/modern är en RTI om 20 år. (Också skit samma om man badar i pengar och byter bil varje år)

Och vad gäller 330, jag har inte en suck mot en 330 i acc.... lika bra att lägga ned direkt,

Och en ny xc70 diesel på 185 hk har inte en suck mot en 330 på en bana heller även om den har aktiva stötdämpare. Att försöka rejsa mot en 330, är bara patetiskt. Och för övrigt bör man ju jämföra den nya XC70 mot nya 330 på 258 hk.

XC70 D5 vinner över 330 bensin i bränslekonomi, utrymme, säkerhet, rostskydd, inte i prestanda.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Är det en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]