- tor 27 sep 2007, 10:39
#135895
Metall brukar man ju inte behöva för att ta upp lasten om inte springan är över tex 1 mm.
Här är tex centreringsringar som tar upp lasten mot navet.
http://www.autotech.nu/index.php?option ... Itemid=393
Sen gäller det väl att plåtfälgen bör ha en vettig anläggningsyta mot plastringen så den inte är knivskarp och riskerar att skära in i ringen. Men det har aldrig varit något problem på mina fälgar då navcentrum har varit brett och slätt i anläggningen även på mina plåtisar.
Funk skrev:Vad är skillnaden på navringar och centreringsringar? Har haft många olika både i metall och i plast. De i plast har inga problem att fylla upp ta last om det tex är 0.7 mm som ska fyllas upp. Plast kan vara mycket starkare än man tror, speciellt när den är inspänd mellan navhubb och fälgcentrum.Med rätt navringar så hänger fälgen på centerhubben.Ah, sorry... Tolkade det som du menade utan centreringsringar..
/Thomas
Metall brukar man ju inte behöva för att ta upp lasten om inte springan är över tex 1 mm.
Här är tex centreringsringar som tar upp lasten mot navet.
http://www.autotech.nu/index.php?option ... Itemid=393
Sen gäller det väl att plåtfälgen bör ha en vettig anläggningsyta mot plastringen så den inte är knivskarp och riskerar att skära in i ringen. Men det har aldrig varit något problem på mina fälgar då navcentrum har varit brett och slätt i anläggningen även på mina plåtisar.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.