Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo mitt val
caradioa skrev:Jag kanske borde tagga ned en smula som sagt. Man bör vara självkritiskt och skapa en egen uppfatnning om bilen. Min uppfattning är att AMS är en renodlad biltidning att kunna erbjuda omfattande tester som de flesta håller med om, men jag kanske är ute och cyklar. Hade Aftonbladet yttrat sig hade jag inte tagit artikeln lika allvarligt.

Frågan är hur AMS har testat båda generationerna. I andra deras tester får bilen bra kritik, men sämre när man kör båda generationerna mot varandra.

Själv anser jag att Volvo konstlat till det med sina motorer. 3.2 liters sugmotorn och T6 imponerar inte direkt på mig. Att man sen slopar att kunna erbjuda sina kunder V8-motorn är jag oförstående till. Det är väl trots allt beställningsvara och kan inte vara så förbannat svårt för Volvo att montera en V8 i bilen om kunden begär det? De har väl haft förseriebilar med V8an dessutom? Kommer V8an försvinna från S80N och ersättas med den nya T6an som fortfarande känns gammal?
Det är ointressant hur AMS har testat . Du måste själv bilda dig en uppfattning. Min S80 går mycket bra och jag har en med 3,2 liter och AWD. Naturligtvis finns det saker som jag tycker kunde vara bättre men det hittar jag på de övriga konkurrenterna också. Det viktiga är att du provkör olika bilmärken innan du bestämmer dig. Det är bara du själv som kan avgöra om V70 II är en bra bil. Sedan förstår jag inte när du skriver "T6 imponerar inte på mig" -har du provkört?
av McDonald
caradioa skrev:Läste Auto Motorsport igår. Visserligen ska man väl ta tester med en nypa salt,
Klart du skall ta tyska tidningar med en nypa salt :wink:
De trackar ner på allt för att framställa de tyska bilarna bättre givetvis.
Läs i svenska motsvarande tidningar så får du helt andra signaler.

M
Användarvisningsbild
av Jensen
Tycker ofta att när kritiken är som värst, så kommer det oftast från nån som sitter i typ en 740/850 el nåt liknande, och ofta är man väldigt bitter över det.
Du gnäller på att du saknar V8 samt att du inte imponeras av 3,2/T6, vad kör du själv och var kommer din uppfattning från???
T6:an är ju hur trevlig som helst att köra, för att inte tala om 3,2 som går riktigt fint.
Nu skall jag inte tala om för dig vad du skall tycka om dom olika motoralternativen, men jag är övertygad om att du inte ens fått sniffa på nån utav dom, och det gör att man undrar vart din hårda kritik kommer ifrån??
Som sagt vad kör du själv idag??
Användarvisningsbild
av Lilja
Har faktiskt just idag haft tillfälle att få pilla lite på både V70n och den nya XCn. Har dock inte provkört men provsuttit och det enda jag kan säga är wow. Kvalitetskänslan som redan var hög på gamla V70n är så mycket bättre, så mycket bättre tycker jag att jag tycker inte ens att mercedes och bmws dyraste bilar kommer upp i samma nivå. Visst är den dyrare än gamla V70n, men det är för att det är en helt ny bil och många vill betala mer för att få det nyaste och hippaste jämfört med en classic. Så har det alltid varit.
Jag har dock som sagt inte provkört någon men jag har svårt att tro att körupplevelsen kan vara så mycket sämre än allt annat på bilen för att kalla det en katastrofal besvikelse. Jag är extremt imponerad av den nya V70n. 8)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Har kikat på bilen nu och tycker det finns ups/downs

Instrumenten är ju kanonsnygga med blå siffror i mitten och visare som inte går till centrum.

Bild

I och för sig så är det kanske en direkt ripoff från Merca som sett ut så ett antal år nu, men snyggt är det. Man får väl säga som Alexander Bard, vem som helst kan stjäla men det krävs ett proffs för att stjäla rätt saker.

Bild

Men det är kanske tom samma tillverkare som gör att de är sååååå lika.

Däremot gillar jag inte riktigt att den gammla "fyrkantigheten" från 240/740 tiden verkar vara på väg tillbaka.

Kolla linjerna på stereo osv. 240/740 here we go again...
Bild
Eller fyrkantiga paneler, radiodelar, eller 90 graders avslutning på översidan av panelen ned mot handskfacket, det fyrkantiga är definitivt på väg tillbaka.

Bild
Användarvisningsbild
av Honke
Volvo mitt val skrev:
caradioa skrev:
BMW och Audi! Den nya är definitivt mycket bättre och i klass med de tyska bilarna. Provkör och du kommer att bli såld!
Alltså jag är en SANN volvoälskare o har nästan alltid varit. Men att komma o säg att nya V70 är i klass med bmw 5 serie, det är att ta i.
Jag råder till en provkörning av 5 serie o du kommer säkert byta uppfattning.

Visst är det individuellt vad man tycker om, men jag tycker inte ens man kan jämföra den äldre serien ( E39 ) Bmw Touring med V70`n.
Användarvisningsbild
av Jensen
Honke skrev:
Volvo mitt val skrev:
caradioa skrev:
BMW och Audi! Den nya är definitivt mycket bättre och i klass med de tyska bilarna. Provkör och du kommer att bli såld!
Alltså jag är en SANN volvoälskare o har nästan alltid varit. Men att komma o säg att nya V70 är i klass med bmw 5 serie, det är att ta i.
Jag råder till en provkörning av 5 serie o du kommer säkert byta uppfattning.

Visst är det individuellt vad man tycker om, men jag tycker inte ens man kan jämföra den äldre serien ( E39 ) Bmw Touring med V70`n.
Den äldre håller jag med dig om att man inte kan jämföra, men den nya är helt klart med och fightas med Bmw mfl.
Vad är det som gör att du tycker att dom ligger så långt från varandra???
Har du själv provkört nya V70/XC70 för att kunna göra denna bedömning???
Användarvisningsbild
av VolvoBM
VolvoB20 skrev:Har kikat på bilen nu och tycker det finns ups/downs

Instrumenten är ju kanonsnygga med blå siffror i mitten och visare som inte går till centrum.

Bild
Men hallå, har ingen på Volvo gått i skolan längre.....? KM/H heter väl iaf km/h i mina böcker. Sedan så är det väl rpm som är standard benämningen, men den är jag mer osäker på. Mercedes hade iaf rätt..... :wink: Fast så länge som det är feltryck och inte felskruvat så får man väl vara nöjd. Dock så är det dessvärre bägge med Vovlisar nu förtiden... :cry:
av S.t.r.a.n.D
caradioa skrev:Varför har de snålat med motorn och varför presterar denna bil sämre? Jag kan inte acceptera nåt sånt på en uppföljare! En uppföljare ska vara bättre, men den skithögen kan inte ens klå en äldre V70n 2.5t! Skam!
Om du undrar varför den "nya" 2,5T motorn presterar sämre än den gamla?? Svaret är att dom har ett bredare motorprogram på nya V70. Dom var tvungen att dra ner effekten något på 2,5T så att den inte skulle ligga för nära 3,2an. Men det handlar om 10 hk så du lär inte märka nån större skillnad.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
caradioa skrev:Kommer V8an försvinna från S80N och ersättas med den nya T6an som fortfarande känns gammal?
Kan du utveckla det lite? :roll:

Tycker du att den var så dålig när du provkörde V70 T6? :roll:

V8an är fin. Men T6an är nästan finare! Riktigt fint vrid vid vilket varvtal, med vilken växel som helst.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Fällbart framsäte?

I vår tidigare V70 fanns det beskrivet hur […]

S40 2,4 Aut. MY04 OK köp ?

Ett tips är att 'villkora' köpet med att[…]

Jag har inget bra svar på kolvringar. N&aum[…]