Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hög och och låg märken på stickan är bara en "referens". När du häller i ny olja så hamnar nivån oftast på eller över det övre strecket. Oljemängden är med oljefilter, men vet inte om det är med oljekylare. Olje nivån sjunker oftast efter du startat motorn. På nyare bilar sitter oljefiltret ibland uppochner och då förmodar jag att oljan rinner tillbaka när motorn står still ett tag. Det jag menar är att häll i vad som står i boken. Varken stickan eller mätaren är exakt. Dessutom så fungerar motorn bättre om nivån är närmare nedre strecket än över det övre strecket. Moderna motorer rymmer ofta 5 - 6 liter, och mellan strecken är det ofta 1 liter. Ibland mindre. Så häll i rekommenderad mängd, och var nöjt med vad instrumentet visar. Blir det akut för lite olja så finns lampan i instrumentet kvar. Då blinkar den till ibland vid skarpa svängar, branta backar och liknande. Då, och först då är det kris. Men där är fortfarande olja kvar så räcker för normal körning kvar i motorn.
Kostnad för halvljus?

Jag anser det är helt ok pris, speciellt inkl[…]

Hej, Ber ödmjukast om råd kring servic[…]

Stefans 968

Vart bromsbyte i bak idag. IMG_1324.jpeg IMG_1[…]

Jag har en likadan och min uppfattning är ned[…]