Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

SMJK skrev: mån 21 apr 2025, 17:27 Haha ja den tanken kom allt över mig när jag höll på och kräla på marken, då jag inte har någon lyft 😉
En bromsskiva är väl aerodynamiskt inte helt olik en frisbee?
Behöver bara lite högre utgångshastighet pga högre vikt :-D
Biltemas bromsskivor brukar vara olackade runt navet så de blir snabbt rostbruna. Hammarlack eller nåt liknande löser problemet :-)
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Är beläggen bara lätt spåriga men i övrigt i bra skick och man råkar vara en snål typ (som jag t.ex. :-D ) så kan man lägga ett grovt slippapper, typ 40-80, på garagegolvet och gnida beläggen mot det, tvärs mot spåren. Spåren försvinner rätt snabbt och med lite fingertoppskänsla blir ytan någorlunda plan..
Sen behöver alla belägg köras in några mil för att få 100% perfekt anliggning mot skivan.
Rekommendationen är alltid att sätta dit nya belägg till nya skivor.

Sedan går det om man vet vad man gör att återanvända belägg som är i bra skick. Planslipning med kontroll på att allting är hyfsat rakt kommer att räcka rätt långt. Men att ta ett snedslitet belägg och dra det ett par gånger på slippapper är att be om framtida problem.
Ja ni har helt rätt i att man bör byta beläggen också. Jag hade tur att både de gamla skivorna och beläggen var ganska nya och i bra skick. Har hört att Biltemas belägg inte är så bra, så jag tänkte att jag behåller de gamla tills vidare.

Tanken är att byta allt om det visar sig att skivorna inte är bra från Biltema. Men efter att jag provkörde bilen efter bytet så såg jag att på högersidan försvann all coating jämt efter beläggen, medans på vänstersidan så var det en liten rand kvar, så det får slita in sig tänker jag.

På Google-bilarna ser man tydligt om de inte[…]

Felsökning av vattenpump

Är där inget glapp eller oljud är[…]

Så felsökning av stolvärme gå[…]

Problem med Carplay Senus

Ibland får telefonerna uppdateringar som int[…]