Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Att byta sånt som inte är trasigt kan vara en bra idé om det är kritiskt att fordonet fungerar. Om det är en kranbil som du använder för att få mat på bordet eller om det är en brandbil, då är det förstås inte bra om den står stilla för att du inte bytt något innan erfarenheten säger att nu brukar det behöva bytas.
För en vanlig personbil är det oftast inte så att det är så kritiskt om den skulle stanna oplanerat en dag.
Sansat argument mot att byta och det är väl i viss mån det jag har i huvudet som väger mot att inte byta. Köper att det inte skulle röra mig mycket i ryggen om den blir stillastående när jag är hemma under en normal vecka. I andra ändan av spektrat rätt segt när man är ute med familen på semester.

Men det som kanske främst motiverar mig är den delan att fjädrar och stötdämpare som gått 20000mil redan tappat en del relativt helt nya. Jämför att du inte väntar med att byta torkarblad till dess att de går av, du byter dem för att de börjar bli dåliga.
Om jag byter dem idag så kommer jag troligtvis att köra mina tänkta kommande 20000mil med bra fjädarar och stötdämpare till dess att bilen pensioneras. Alternativet är att jag kör 10000 mil till med halvtaskiga stötdämpare tills en fjäder går av under en semestervecka, byter fram. Kör 5000mil till, trasig fjäder igen (stötdämparna har varit slut sedan länge) och byter. Kör ett par år till tills bilen är helt slut och säljer den till en glad 18-åring.
apersson850 skrev:Att byta sånt som inte är trasigt kan vara en bra idé om det är kritiskt att fordonet fungerar. Om det är en kranbil som du använder för att få mat på bordet eller om det är en brandbil, då är det förstås inte bra om den står stilla för att du inte bytt något innan erfarenheten säger att nu brukar det behöva bytas.
För en vanlig personbil är det oftast inte så att det är så kritiskt om den skulle stanna oplanerat en dag.
För mig är det kris om biljäveln stannar.
Här finns inga bussar, tog eller tunnelbana, och på vintern blir det ett helvete att meka ute i snön i 30 minusgrader.
En till som gärna byter slitdelar i förebyggande syfte och kan planera in det i lugn och ro när man ska vara hemma och under det varma halvåret :)...

Jag har dock hittills i livet inte bytt fjädrar och stötdämpare på mer än att de gått 20k mil...
En stötdämpare är en slitdel, förvisso. Men så länge det inte tydligt märks när du gungar bilen att den är dålig lär du inte märka någon skillnad om du sätter dit en ny. Läcker den märks det snart att den inte dämpar. Dock blir bilen inte stående bara för att dämparen börjar bli dålig.
Fjädrar är normalt sett ingen slitdel. Så länge man håller sig under sträckgränsen är det ingen skillnad på fjädringsrörelse 1000000 och 1000001. Gå av kan de göra men oftast blir man inte stående för det heller. Det brukar vara nära änden som de ryker av.
Finns ett antal andra delar som man vet slits, typ däck, bromsar och torkarblad.

Jag lever också enligt tanken att det är bättre att byta sådant som man inser snart behöver bytas när man kan planera det. Men saker som orsakar driftstopp är oftast sådana som man inte kan förutse. Bränslepumpen stannar, insprutningssystemet dör, kylarvätskeslang till förgasarförvärmningen spricker, kardanaxeln ramlar av eller kompressionen försvinner på en cylinder är saker som jag personligen råkat ut för genom åren. Då blev det stopp. Men ingen av dem gick att förutse såtillvida att det på något sätt blev uppenbart att jag borde byta delen lite tidigare.
Rimligt och logiskt allt det du säger. Men om jag säger såhär, tror du att jag genom att byta köper mig (med största sannolikhet) från från ett byta kommande säg 10-15000 milen?

Eller tänker du att en fjäder/stötdämpare lika gärna fallerar efter 1 år och 2000mil som efter 12år och 22000mil?
Sannolikheten ökar naturligtvis ju mer du kör. Eller omvänt, om bilen bara står still är det få saker som går sönder. Kör du hur långt som helst kommer allt att gå sönder.
Du kan ju exempelvis byta drivaxlar (eller drivknutar, egentligen) och hjullager istället. Utan att ha tillgång till någon haveristatistik mer än vad jag själv upplevt och vad jag tror mig ha förstått från andra är de ganska förutsägbara. På min XC70 bytte jag hjullager var 20000 mil och drivknutar fram efter 40000 mil. Byter du bromsbelägg nu, oavsett hur de ser ut, går de 15000-20000 mil till om du kör som jag, mest landsväg med få bromsningar.
Samtidigt så finns alltid en risk att man ställer till med orelaterade problem i samband med att något byts i förebyggande syfte.
Plus att nya komponenter har förhöjd risk för tidiga haverier pga latenta tillverkningsfel. Folk som jobbar med tillförlitlighet talar om "bathtub curve" :-)
https://en.wikipedia.org/wiki/Bathtub_curve
Badkarskurvan brukar dock vara mer uttalad för mer komplexa system än en fjäder. Tillverkningsprocessen för en fjäder är ganska stabil, så det brukar inte vara stor komponentvariation mellan olika exemplar.
Däremot är det inte ovanligt att den första varianten av fjädern till exempelvis en bil har kortare livslängd, för konstruktören hade inte riktigt insett hur den behövde dimensioneras. Efter ett tag blir den bättre, för konstruktören har nu ändrat exempelvis dimensioner och/eller materialval. Sen går det bra ett tag, tills den börjar gå sönder igen, för då har jordens dyraste folk, ekonomerna, varit framme och tyckt att den behöver bli billigare. Så får någon i uppdrag att tillverka den billigare och så håller den inte igen.

För mer komplexa system, typ kompletta styrenheter, gäller dock badkaret ofta. Antingen går prylen sönder snart, förhoppningsvis täckt av tillverkarens garanti, eller så går den sönder långt senare, då den helt enkelt blir utsliten.
Ett typexempel var ett bakhjulslager på den XC70 jag hade. Fram höll lagren 20000 mil, bak vet jag inte hur länge (körde bara 42000 mil med bilen), men ett av bakhjulslagerna gav upp redan efter 4000 mil. Det visade sig att det saknade en tätningsring som skulle monteras separat. Ringen fanns på andra sidan. Ett klassiskt exempel på att tillverkningsfel visar sig snabbt, men finns de inte håller produkten länge.
Min bil (och delarna i den) följer rätt snällt badkarskurvan :-D Det är nog faktiskt rosten som dödar de flesta mekaniska komponenterna som styrleder, krängningshämmarstag, hjullager, bromsok osv. Jag tog ihjäl ett framhjulslager redan vid löjliga 20k genom att högtryckstvätta på insidan av styrspindeln. Gör man inte det så håller de 50k ;-)
Men det finns en faktor till att beakta. Eftersom Volvos reservdelspåslag brukar ligga mellan 1000% och 2000% så köper jag helst delar via billigare kanaler. Ibland går det att få tag i OEM-delar till bra pris, men ibland vet man inte om man fått dåliga kopior. Det senare visar sig ofta som "early infant mortality failures".. Och köper man grejer på skroten får man kallt räkna med att de befinner sig på den högra delen av kurvan och snart drabbas av "wear out failures"
Tusan, Lemförder-motorfästet jag monterade förra sommaren verkar redan gå sönder :-/

På Google-bilarna ser man tydligt om de inte[…]

Felsökning av vattenpump

Är där inget glapp eller oljud är[…]

Så felsökning av stolvärme gå[…]

Problem med Carplay Senus

Ibland får telefonerna uppdateringar som int[…]