Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StefanN
BakadBulle skrev: mån 03 feb 2025, 21:53
Yaniz skrev: mån 03 feb 2025, 19:49 Köpa en kompressor för någon tusenlapp eller två från någon bildemontering skulle jag akta mig för. En sådan kompressor har garanterat varit med och snurrat i minst 30.000 mil och har med all sannolikhet en läckande axeltätning mm.

Jag tänker att den som sitter i bilen idag har ju gått 45 tusen mil. Då bör ju en kompressor som bara har gått 30 tusen mil ha många år kvar.
Kan ju lika gärna rasa om 10 mil.
av BakadBulle
Egentligen så skulle ju både motor eller växellåda kunna rasa om tio mil i en så här gammal bil. Känns som att man ska lägga absolut minsta möjliga pengar på den, men AC vill man ju å andra sidan inte köra utan om några månader.

Funderade nu på hur man kan avgöra om det är magnetkopplingen eller hela kompressorn som är avliden? Eftersom det inte går att snurra på remskivan så bör det väl vara hela kompressorn??

Sitter magnetkopplingen bara fast och monterad med en låsring?
av Yaniz
Jag förstår att du inte vill lägga pengar på en gammal bil som rullat så långt, men frågan du bör ställa dig själv är om du är säker på att det är samma kompressor som snurrat sedan uttag från fabrik dvs efter 45.000 mil. Jag ställer mig tveksamt till det. Sedan beträffande magnetkopplingens remskiva, så kan den sitta som berget om lagret skurit. Om du plockar remskivan och därefter kan snurra på axeln så är kompressorn med största sannolikhet okej. Kompressorn skär om det är för lite olja i systemet eller om det kommit in föroreningar i systemet (händer om man inte renspolar systemet efter just ett kompressorhaveri), men det är relativt ovanligt. Ja, remskivan sitter med en låsring. Finns speciella avdragare för remskiva på exv Amazon som inte kostar så mycket. En forumsmedlem vid namn "PMPerformance" har postat en utmärkt arbetsbeskrivning. Läs den! Du behöver inte tömma systemet. Länk till arbetsbeskrivningen följer nedan:

viewtopic.php?f=56&t=117666&start=30
av BakadBulle
Yaniz skrev: ons 05 feb 2025, 12:17 Jag förstår att du inte vill lägga pengar på en gammal bil som rullat så långt, men frågan du bör ställa dig själv är om du är säker på att det är samma kompressor som snurrat sedan uttag från fabrik dvs efter 45.000 mil. Jag ställer mig tveksamt till det. Sedan beträffande magnetkopplingens remskiva, så kan den sitta som berget om lagret skurit. Om du plockar remskivan och därefter kan snurra på axeln så är kompressorn med största sannolikhet okej. Kompressorn skär om det är för lite olja i systemet eller om det kommit in föroreningar i systemet (händer om man inte renspolar systemet efter just ett kompressorhaveri), men det är relativt ovanligt. Ja, remskivan sitter med en låsring. Finns speciella avdragare för remskiva på exv Amazon som inte kostar så mycket. En forumsmedlem vid namn "PMPerformance" har postat en utmärkt arbetsbeskrivning. Läs den! Du behöver inte tömma systemet. Länk till arbetsbeskrivningen följer nedan:

viewtopic.php?f=56&t=117666&start=30
Stort tack för ditt svar. :)
av BakadBulle
Hej igen!

Jag tittade lite på bilen i helgen och jag kunde ju konstatera att det inte alls gick att snurra på remhjulet när kompressorn satt på plats. Inte ens med stor polygrip.

Jag släppte ned kompressorn typ en decimeter och demonterade bort magnetkopplingen.
Det såg inte riktigt likadant ut som i den senaste länken jag fick.
Det var en mutter istället för en skruv för den yttre skivan. Lossade muttern och fick bryta lite försiktigt för att få loss den yttre skivan, det var lite som om det hade smält ihop och att det har varit rejält varmt.
När jag sedan lossade låsringen så blev jag tvungen att ta en liten avdragare för att dra av remhjulet.
Gick lite halvtungt att dra av.
Själva lagret var tvärslut och det saknades kulor i lagret.
Hela magnetkopplingen med spole och allt ser ju helt sop-slut ut.
Det har uppenbarligen varit varmt där?

Men hur trögt ska själva axeltappen i kompressorn gå att snurra när hela magnetkopplingen är borta?

Jag kan inte snurra på axeln med endast fingrarna.
Jag behöver ta en mindre polygrip för att snurra den.
Den går inte direkt tungt men det finns ett litet motstånd.

Edit: Om jag gängar på muttern på axeln så kan jag dra runt kompressorn med fingrarna och man känner ju att det finns ett litet motstånd, men det är väl kanske innanmätet i kompressorn som man känner som ett motstånd?
(Vet inte alls hur det ser ut inne i en AC kompressor)
Det finns inget glapp eller så i axeln.

Funderar lite nu på om det är värt att beställa en helt ny magnetkoppling från typ Trodo eller liknande.
Eller om man kanske ska ta en ny kompressor av billigaste som finns att hitta.

Pratade lite med en AC firma här i närheten och dom menade på att man kan få ett typ av missljud med vissa AC kompressorer från vissa tillverkare när det gäller en del Volvo bilar.
Det fanns tydligen någon bulletin om detta från Volvo. ?? Har ingen aning om det stämmer?
av Yaniz
Låt oss börja med kompressorn. Det är helt normalt att känna lite motstånd om du vrider runt axeln. Hur det ser ut inne i kompressorn behöver du bekymra dig om. Jag bedömer att kompressorn är hel, så jag skulle satsa på en komplett ny remskiva med spole. Att lagret nöp vid 45.000 mil, tyder på att kompressorn alt magnetkopplingen bytts minst en gång.

Här har du magnetkopplingar från en tysk webbhandlare: https://www.atp-autoteile.de/de/search/t-magnetkupplung

Själv köper jag alla delar jag behöver från Tyskland. Se till att du anger rätt modell innan du påbörjar sökningen!
av BakadBulle
Yaniz skrev: sön 09 feb 2025, 15:09 Låt oss börja med kompressorn. Det är helt normalt att känna lite motstånd om du vrider runt axeln. Hur det ser ut inne i kompressorn behöver du bekymra dig om. Jag bedömer att kompressorn är hel, så jag skulle satsa på en komplett ny remskiva med spole. Att lagret nöp vid 45.000 mil, tyder på att kompressorn alt magnetkopplingen bytts minst en gång.

Här har du magnetkopplingar från en tysk webbhandlare: https://www.atp-autoteile.de/de/search/t-magnetkupplung

Själv köper jag alla delar jag behöver från Tyskland. Se till att du anger rätt modell innan du påbörjar sökningen!
Tack för svaret. Uppskattas mycket. :)

Ja det kan faktiskt vara så att kompressorn är utbytt för typ 10-11 år sedan då bilen råkade trassla in sig i ett vajerräcke.

Jag har också en känsla av att det enbart är magnetkopplingen som är boven i dramat.

Kompressorn heter P31315453 VOLVO SANDEN.

Jag hittar inget på det numret där på den tyska hemsidan, men jag hittar magnetkoppling på Trodo för 930 kr när jag söker på P31315453.

https://www.trodo.se/magnetkoppling-kli ... nrf-380161

Är väl egentligen bara att beställa hem en tänker jag. ?

Man behöver väl inte utföra någon form av chimsning när man monterar en helt ny komplett magnetkoppling??

Tack för hjälpen!
av Yaniz
BakadBulle skrev: sön 09 feb 2025, 15:27
Yaniz skrev: sön 09 feb 2025, 15:09 Låt oss börja med kompressorn. Det är helt normalt att känna lite motstånd om du vrider runt axeln. Hur det ser ut inne i kompressorn behöver du bekymra dig om. Jag bedömer att kompressorn är hel, så jag skulle satsa på en komplett ny remskiva med spole. Att lagret nöp vid 45.000 mil, tyder på att kompressorn alt magnetkopplingen bytts minst en gång.

Tack för svaret. Uppskattas mycket. :)

Ja det kan faktiskt vara så att kompressorn är utbytt för typ 10-11 år sedan då bilen råkade trassla in sig i ett vajerräcke.

Jag har också en känsla av att det enbart är magnetkopplingen som är boven i dramat.

Kompressorn heter P31315453 VOLVO SANDEN.

Jag hittar inget på det numret där på den tyska hemsidan, men jag hittar magnetkoppling på Trodo för 930 kr när jag söker på P31315453.

https://www.trodo.se/magnetkoppling-kli ... nrf-380161

Är väl egentligen bara att beställa hem en tänker jag. ?

Man behöver väl inte utföra någon form av chimsning när man monterar en helt ny komplett magnetkoppling??

Tack för hjälpen!
Ja just det, chimsen. Ta vara på dem i den gamla kopplingen, kan vara bra att ha i framtiden och se upp så du inte tappar dem i den nya kopplingen. Tror avståndet ska vara 0,3 mm och det bör vara "inställt" i den nya kopplingen. Är avståndet för stort, så drar inte magnetkopplingen med kompressorn eller så kopplas kompressorn på och från stup i kvarten. Är avståndet för litet, så går kompressorn helat iden. Lycka till. Återkom gärna med hur det gick.
av BakadBulle
Bara för att återkoppla.

Det gick ju alldeles utmärkt med en ny magnetkoppling från Trodo.

Lite problem med shimsningen då det bara satt ett enda shims i den gamla magnetkopplingen och inga nya shims följde med i köpet av den nya kopplingen.

Med det gamla shimset på plats blev spelet bara 0,10 mm så det funkar ju inte.

Ringde runt överallt i staden och närliggande områden för att hitta shims men lyckades inte få tag i några nya.

Hittade till slut en ganska tunn psssningsbricka i en skrotlåda i garaget. Fick slipa ned brickans ytterdiameter med en smärgelskiva i vinkelslipen hållandes i brickan med en tång, för att den skulle passa i kopplingen.

Fick ett spel på 0,65-0,70mm vilket kanske är i mesta laget, men det funkar.

Svårt att testa ac när det är minusgrader ute.
Drog igång full värme inne i garaget på luftvärmepumpen och efter en halvtimme var det 28 grader varmt där inne. 🙂
Startade bilen och lät den stå och gå där inne utan mig på plats. Hahaha.
Med full kyla på klimatanläggningen i kupén så tog det drygt 10 minuter innan det var 15 plusgrader inne i bilen.

Så jag hoppas att det ska fungera nu till sommaren. 👍

Tack för hjälp med era svar. 👍

Vad vore världen utan dessa forum.

@klacken, @vjohnj : Tack båda! Drog ett var[…]

låg tomgång v70 04a

Sitter det inte tomgångsmotor/ventil på[…]

Fällbart framsäte?

Det går inte på min XC90 från […]

Tack som tusan för alla bra svar! Men tyv&[…]