- lör 30 nov 2024, 09:13
#1596182
Jaguar/Land Rover var också kund, de berättade att på bilar som gick till "kalla klimat" så satte de i ett stödbatteri som var lika stort som startbatteriet. Annars var det ett relativt litet batteri.
Förenklat så matas all elektronik, som man inte vill ska starta om vid rödljus-motorstart, av både start- och stödbatteri via en "diod-väljare". Den batterigrupp som har bäst spänning matar i praktiken elektroniken.
Värmeslingor, fläkt och sånt matas sannolikt inte med sådan avbrottsfri kraft.
Ljudanläggning, displayer, krockkuddar och sånt matas med all säkerhet med avbrottsfri.
Sen finns en massa prylar som inte är lika självklara, som strålkastare och servo t.ex.
lennarte skrev: ↑lör 30 nov 2024, 07:18 ..Verkar mer komplicerat än på 745-an.......Haha, jag jobbade hos tillverkaren av VOC-enheten förr. Vi hade problem och kontaktade Torslanda för att få veta exakt när och hur omkoppling mellan stöd- och startbatteri sker och inte ens Volvo kunde ge exakt svar. Jag fick ett kretsschema på enheten som sköter omkopplingen, det var den enda info de hade åt oss..![]()


Jaguar/Land Rover var också kund, de berättade att på bilar som gick till "kalla klimat" så satte de i ett stödbatteri som var lika stort som startbatteriet. Annars var det ett relativt litet batteri.
Förenklat så matas all elektronik, som man inte vill ska starta om vid rödljus-motorstart, av både start- och stödbatteri via en "diod-väljare". Den batterigrupp som har bäst spänning matar i praktiken elektroniken.
Värmeslingor, fläkt och sånt matas sannolikt inte med sådan avbrottsfri kraft.
Ljudanläggning, displayer, krockkuddar och sånt matas med all säkerhet med avbrottsfri.
Sen finns en massa prylar som inte är lika självklara, som strålkastare och servo t.ex.

V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 65350 mil, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Den går ju så fint. Oops..
Ny kupefläkt sen några dar tillbaka 

