Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Larsa9
Jag har både fyllt på och bytt olja många gånger i mitt liv så det kan jag. Har åkt mest Saab men skaffat mig en Volvo S80 nu, med riktig oljesticka och påfyllningshål. såg på bild att det inte fanns någon riktig oljesticka så då tänkte jag att det kanske var svårt att fylla olja också på en nyare Volvo. Ber om ursäkt om frågan var dum.
av berrabus
Larsa9 skrev:Jag har både fyllt på och bytt olja många gånger i mitt liv så det kan jag. Har åkt mest Saab men skaffat mig en Volvo S80 nu, med riktig oljesticka och påfyllningshål. såg på bild att det inte fanns någon riktig oljesticka så då tänkte jag att det kanske var svårt att fylla olja också på en nyare Volvo. Ber om ursäkt om frågan var dum.
Sry :)

Det är inte svårare än på ngn annan bil. Behöver bara ha koll på hur mkt som går i om man byter olja. Står ofta för mkt i instruktionsboken och en mindre mängd bör användas.
av William85
På Saabarna är oljepåfyllningen och stickan i samma tratt/lock, så det är en naturlig tanke - är stickan borta, är också påfyllningen borta :-)
av berrabus
William85 skrev:På Saabarna är oljepåfyllningen och stickan i samma tratt/lock, så det är en naturlig tanke - är stickan borta, är också påfyllningen borta :-)
Ja på vissa var det så men de allra flesta hade/har ett vanligt lock och separat sticka.
230fk går snålt

Allra lättast är nog att skruva loss hel[…]

Växellådan behöver inte vara d&a[…]

Söker dörrar och framskärmar passan[…]