Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Som jag redan skrivit hade jag samma erfarenhet. Det är en mjuk växling som eftersträvas i Driveläget. Sport och manuellt växlar likadant, snabbare än i Drive. Det ger dock mer ryck.

Det här är inte riktigt samma sak, men visar skillnaden på lockup eller ej.
Mot slutet i den här videon visas en acceleration (med farthållaren) från 55 till 90 km/h. Här är lådan kall så lockup är inte igång. En växling sker från 5 till 6 och till allra sist går lockup in och varvtalet sjunker från runt 2000 till 1700 r/min på sexan. Det syns dock tydligt hur varvtalet ökar när gaspådraget ökar, i och med att lådan växlar ner med momentomvandlaren fast femman fortfarande ligger i då.
av Kromad
Jo jag förstår vad du menar. Och jag vet om hur lockup fungerar men min bil ÖKAR ju varvtalet precis när den växlar upp på samtliga växlar även om jag håller gasen stilla. Dvs den slirar till. Jag förstår att slipping lock up gör att växeln går i mjukare men då går ju varvtalet ner i två steg, inte ökar?

Min bumpar ju flera hundra varv just vid växlingsögonblicket.
av Kromad
Jag har iaf gjort en adaptionskörning med Vida nu utan någon förbättring. Den beter sig exakt likadant.

Åka förbi Volvo och få uppdatera mjukvara nästa steg antar jag? Tänkte låta bilen kallna nu till i eftermiddag och sen ut och provköra då jag läste någon som hade liknande bekymmer som gjorde en adaptionskörning utan resultat för att sen när bilen stått ett tag helt plötsligt börjat växla bra även när den blivit varm igen.
av Kromad
Här är det rätt tydligt. Ha ljud på. Dock har jag på indikator på för växel och lockupen och det som verkar ske är att den släpper lockup helt i växlingsögonblicket vilket den såklart ska göra. Men frågan är om växlingen går för långsamt och det är därför den varvar upp?

Men den kanske ska vara så här? Men man hör ju tydligt att varvtalet går upp om man har på ljudet.

Hade väl inte oroat mig desto mer egentligen om det inte hade varit för att oljan hunnit bli rätt mörk bara på två veckors körning.
av Kromad
Ceska skrev: lör 03 aug 2024, 09:17 Titta på motorstyrningens live data framför allt på bör och ärvärdet på ladtrycket. Min låda betedde sig så vid nedväxlingar och visade sig att ärvärdet på trycket diffade +10-15%.
Vad orsakade differensen?

Faktum är att jag hör ett pysljud typ som från en dumpventil när växlingarna sker men har förutsatt att det är normalt ljud?

Hittade inte nu när jag var ute hur man kunde se laddtryckets bör/är-värden. Är första dagen jag trixat med Vida idag.
av Kromad
Kom att tänka på en sak nu när jag satt och bläddrade i Vida. Hur känsliga är dessa på att oljenivån är alldeles exakt rätt? Tänker om jag gjort något fel när jag satte nivån? Vet att jag inte körde igenom manuella växlarna tex innan jag satte nivån så jag kanske kör runt med för lite olja? Tror inte heller jag körde igenom växellägena två gånger som man tydligen ska. Tror det blir att dubbelkolla nivån imorgon. 🤔
Senast redigerad av 1 Kromad, redigerad totalt 0 gånger.
av Kromad
Ceska skrev: lör 03 aug 2024, 20:24 Dålig temp/tryckgivare som sitter vid IC, eller dålig var den inte dock tillräckligt för att påverka växlingar.
Värt att kolla upp. Tack för tips :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Tack för era svar. Bromsskivan sitter inte […]

Du menar att Easee Home Up kan switcha faser typ[…]

"Sentry mode" kamera?

Denna testvinnare tycker jag verkar intressant, -s[…]

Byta lamphus/baklykta xc90 2018