- lör 03 aug 2024, 11:45
#1585609
Som jag redan skrivit hade jag samma erfarenhet. Det är en mjuk växling som eftersträvas i Driveläget. Sport och manuellt växlar likadant, snabbare än i Drive. Det ger dock mer ryck.
Det här är inte riktigt samma sak, men visar skillnaden på lockup eller ej.
Mot slutet i den här videon visas en acceleration (med farthållaren) från 55 till 90 km/h. Här är lådan kall så lockup är inte igång. En växling sker från 5 till 6 och till allra sist går lockup in och varvtalet sjunker från runt 2000 till 1700 r/min på sexan. Det syns dock tydligt hur varvtalet ökar när gaspådraget ökar, i och med att lådan växlar ner med momentomvandlaren fast femman fortfarande ligger i då.
Det här är inte riktigt samma sak, men visar skillnaden på lockup eller ej.
Mot slutet i den här videon visas en acceleration (med farthållaren) från 55 till 90 km/h. Här är lådan kall så lockup är inte igång. En växling sker från 5 till 6 och till allra sist går lockup in och varvtalet sjunker från runt 2000 till 1700 r/min på sexan. Det syns dock tydligt hur varvtalet ökar när gaspådraget ökar, i och med att lådan växlar ner med momentomvandlaren fast femman fortfarande ligger i då.
Anders, XC90 D5 AWD 2019.