Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kromad
Tack för svar. Får gå över alla motorfästen igen och verkligen kolla. Om det är multiremmen borde det vara löst på måndag. Kanske bör man kolla kamremmen också så det inte hänt något med den och det är den som fladdrar?
Update då. Har tappat ur oljan ur växellådan och motorn. Båda oljorna ser jättefina ut, drog en magnet i botten på spilloljekärlet och up kom ingenting. Kollade även motorns oljefilter och det är helt rent från metall. Så lagerhaveri kan vi iaf utesluta.

Vad i allsin dar ska man fortsätta? Kolla kamremmen kanske? Dels timingen men även lager i hjulen där inne.
Jo just de, kollat de övre och undre motorfästet på höger sida. Även mitten bakom motorn. Kan inte se några skador på något av dom motorfästena iaf.

Hur är det med motorkuddarna? Har någon en sprängskiss över hur alla fästen ser ut? Är det vacuumstyrning på några? Var sitter isåfall pumpen till dessa så jag kan följa slangarna?
Har bytt två st generatorfrihjul och bägge gångerna vill jag minnas att det var ett knackande ljud. Första gången kunde jag aldrig tro att det var frihjulet som lät på det viset, men mycket riktigt så stämde det trots allt.

Annars har jag varit med om att en AC pump knackat på liknande vis. Jag var helt säker på att det var kamkedjan som lät den gången, men det visade sig till sist att det var ACn som skurit. Det var en pump från Denso. Vet dock inte vad för pump som sitter på D5an, men Denso är ju en trolig kandidat.
Jasså det säger du? Jag tänkte att det är bara när frihjulet skurit helt det kan orsaka såna ljud men då lever hoppet. :) Den kommer skruvas ihop idag så fort jag fått avdragaren. Återkommer

Jag har en Sanden kompressor. Kommer pressa i nytt lager i magnetkopplingen. Någon som vet vad specen på shimsningen ska vara?
Den stora annons-tråden

Rackans trevlig. https://www.bytbil.com/vastra-go[…]

Jag chansade på ET och fälgbredd, det b[…]

Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]

Potentiellt bromsproblem

Hej, har nog en bil som skall återkallas men[…]