Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cox
Är armen till virvelspjället hel ? Standard att den hoppat av på 08/09 D5 då brukar det dra iväg med förbrukningen.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk

av berrabus
Cox skrev:Är armen till virvelspjället hel ? Standard att den hoppat av på 08/09 D5 då brukar det dra iväg med förbrukningen.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Från första inlägget "Virvelarmen hade ramlat av när jag köpte bilen, så den bytte och initierade igen med VIDA det första jag gjorde. (Liksom på mina två tidigare)."
av Volvofive
mjölner skrev:
Volvofive skrev: 18’’ dekk bruker mer enn 16’’ men det høres for mye ut med nesten en liter. Har du målt forbruk ved langkjøring? Lock up på gir så skal turtall og hastighet følges. Gjør de ikke det så slurer den.
Har tyvärr inte hunnit med någon långkörning längre än 15 mil ännu. Men 15 mil borde ändå räcka tycker jag. Lockupen går i som den ska.
KalleJ skrev:Stänkskydd? Hjulinställningen...
Annars bör det vara hjulen och däcken. Sitter fälgarna längre ut (bredare/lägre ET) så påverkar det också även om däcket har samma storlek.
Där sa du något! Det sitter faktiskt stänkskydd runtom på denna, vilket det inte gjorde på mina tidigare. Men tar dessa verkligen så mycket luft? Jo kanske iofs.
Hjulinställning är inte gjord på länge vad jag vet, men den känns bra. Ovetenskapligt att känna istället för att mäta upp den dock, så jag kanske ska lämna in den på en inställning ändå.

Fälgarna är Volvo original, 225 bredd på 18" och 215 bredd på 16"
Er det original luftfilter? Sjekk tilstand. Ellers kjør vida diagnose. Lufttrykk i dekk slik som Volvo anbefaler? Lambdasond er viktig men burde gi feilmelding dersom ikke ok. På 15mil så bør forbruket komme ned på 0,7 eller lavere spørs selvsagt på hastighet.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Elininera fakorn att alla kör olika stil.

Lägg dig i 80 km/h I absolut jämn fart på landsväg i typ 10 mil. Då ska du komma ned i 0.6 l/mil om allt är som det ska.
Användarvisningsbild
av PalleH
Kan hålla med om hjulinställning är viktigare än man tror,min bil började plötsligt dra 1 dl mindre än den gjort på flera år från 0,6 till 0,5 liter milen.
Det ända jag kom på att jag ändrat på på var en hjulinställning. Har även märkt att nya däck med mer mönster drar mer.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
PalleH skrev: sön 07 jul 2024, 16:36 Kan hålla med om hjulinställning är viktigare än man tror,min bil började plötsligt dra 1 dl mindre än den gjort på flera år från 0,6 till 0,5 liter milen.
Det ända jag kom på att jag ändrat på på var en hjulinställning. Har även märkt att nya däck med mer mönster drar mer.
Har också märkt att fel hjulinställning kan dra upp förbrukningen rejält. Råkade ut för att det drog 2 dl mer per mil pga fel hjulvinklar. Dock gick däcken från nya till sopslut på 150 mil så det borde man ju märka rätt kvickt att det är fel.
Användarvisningsbild
av PalleH
VolvoB20 skrev: tis 09 jul 2024, 15:04
PalleH skrev: sön 07 jul 2024, 16:36 Kan hålla med om hjulinställning är viktigare än man tror,min bil började plötsligt dra 1 dl mindre än den gjort på flera år från 0,6 till 0,5 liter milen.
Har också märkt att fel hjulinställning kan dra upp förbrukningen rejält. Råkade ut för att det drog 2 dl mer per mil pga fel hjulvinklar. Dock gick däcken från nya till sopslut på 150 mil så det borde man ju märka rätt kvickt att det är fel.
Ja jag ska nog se över mina bussningar på v70:in,så hjulinställningen håller också.
berrabus skrev:Mao, kanske inte är helt trivialt att komma ner i 0.7l/mil blandad körning utan du kanske inte är alltför långt ifrån vad den borde dra redan idag.
Jo, det är det. Vår XC70 D4 AWD automat från 2016 ligger i snitt på 0,65 l/mil nu, enligt färddatorn. Oavsett om den är lite optimistisk är det långt från 0,9 och däröver.
av berrabus
apersson850 skrev:Jo, det är det. Vår XC70 D4 AWD automat från 2016 ligger i snitt på 0,65 l/mil nu, enligt färddatorn. Oavsett om den är lite optimistisk är det långt från 0,9 och däröver.
Irrelevant vad färddatorn visar och sedan har du en 2016 och TS har en 2008. Är en viss skillnad.
Förstått det som att du har inte speciellt en speciellt tung gasfot så går säkert att komma ner i 0.75 eller vad du nu har i verklig förbrukning.

0.65l/mil med en -08 XC70 AWD, automat och blandad körning är det oerhört få som lyckas få till.
Det är förstås inte alls irrelevant vad färddatorn visar. Den mäter nämligen förbrukningen. Att de sen brukar visa för lite är en sak, men inte så mycket som det skiljer här. Dessutom mäter färddatorn över tid, lång tid i det här fallet för på den bilen är den inte nollställd på flera tusen mil. Det är damens bil och hon bryr sig inte. Därför är det verkligen blandad körning det handlar om. Men tung gasfot har hon inte, nej.
Slutligen är färddator standard i bilarna nuförtiden, så man kan i alla fall jämföra med vad färddatorn i andra bilar visar.
När jag hade min XC70 D5 AWD automat från 2012 låg den bara några centiliter över vad D4:an förbrukade, men jag drog släp mycket oftare, så i praktiken vad det nästan ingen skillnad alls.

Vi kör väldigt mycket med farthållare, både hon och jag.
Beställa ny V90 T6 recharge

Kupén blir något tystare utan panoram[…]

Löst nu. De va kudden som va kass blir byta[…]

Ville bara dela med mig av min egenskap frå[…]

Kolla under batterilådan och vid "burke[…]