Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja, det kanske är det som måste göras. Vet du hur startförloppet går till?

Min lekmanateori är att det (ska) sprutas in bränsle när man trycker på startknappen och startmotorn går igång, detta sker bara en gång då motorn ska startas, men om det inte finns något bränsle att spruta in så fattar inte motorn det. Vid andra försöket så finns bränslet där, redo att sprutas in, och då tänder den direkt. Pga läcka någonstans så försvinner trycket med tiden och den initiala bränslesprutet uteblir vid start om den stått för länge.
Jag har inget svar på ts:s fråga men har dock samma bilmodell och samma bekymmer med uppstarten. Skillnaden är med största sannolikhet att batteriet har gjort sitt i mitt fall.

Beskrivning: normalt när jag startar bilen så trycker jag En gång på startknappen och motorn startar. Sedan en månad tillbaka, och efter flera och mycket kalla dagar, så verkar det som att det inte finns tillräckligt med energi i batteriet att dra runt motorn.

Symtom: orkar inte/kan inte starta utan att jag håller knappen intryckt ett par sekunder - ungefär som med vanlig nyckel när man vrider utan att släppa direkt, etc. En gång gick den inte ens igång trots det. När jag tankade häromdagen så var jag lite "nojig" om den skulle starta efteråt, men det gjorde den. Det verkar som så att om bilen står en timme eller längre så blir den trögstartad. Försöker jag bara minuter efteråt, då startar den - oftast.

För övrigt så vill jag också säga att batteriet är 6-7 år gammalt och det har blivit många korta körningar utan underhållsladdning. Det är bara på senare tid som jag har kört lite mer pga detta. Det verkar vara krånligt att få tag i ett lämpligt batteri bara. Allt är slutsålt hos t.ex. Biltema på min ort.

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]