- fre 29 dec 2023, 19:02
#1565566
Mätte med kontakten borta fick inte plats annars. Vad är nästa steg?
jiha1968 skrev: ↑ons 27 dec 2023, 21:08 Då klarnar det lite, bra!Dessa värden stämmer de var 2.87 på pin 12 där men de är väl ca 2.7
BCM (ABS/Bromsmodulen) ligger mellan batterilådan och torpedväggen.
Modulen och kablarna till den får felsökas, kopplingsdiagram rekommenderas.
(kabeln under batterilådan får kontrollerats mycket noggrant)
På kontakten till BCM borde det mätas:
(man får ta bort batteriet från bilen och koppla in det med startkablar eller nytta en 20-30A strömförsörjning till bilen, så det går att komma åt BCM och mäta medan det är spänning på bilen)
Pin 1, Röd-Grå: 12V konstant
Pin 32, Röd-Brun: 12V konstant
Pin 8, Grön-Vit: 12V "Tändning på"
Pin 16, Svart: 0V Jord
Pin 47, Svart: 0V Jord
Pin 12, Blå-Svart : CAN-High (ca 2,7V vid tändning på)
Pin 13, Grön-Svart : CAN-Low (ca 2,4V vid tändning på)
(Att mäta CAN-bus med Voltmeter berättar inte hela sanningen, man borde nytta oscilloskop så man kan se tillståndet på data-trafiken)
Mätte med kontakten borta fick inte plats annars. Vad är nästa steg?