Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rosefors
#1562132
Värt att notera I sammanhanget är att 2.5T i V70II är en 250hk motor egentligen. Det är därför den ger 250hk vid polestaroptimeringen som bilen också blir reggad med. Vid lanseringen valde Volvo att strypa den i mjukvaran pga att den annars hade kanibaliserat på framför allt 3.2an som gav mindre effekt men kostar mer.

Alltså är 2.5T den enda T5an där finns egentligen till denna bil. I USA heter den dessutom just så.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1562133
Får se när det händer kompisens 2015 D4 (VEA), han låg runt 54k mil senaste besiktningen :-D

Min 2009 FT närmar sig 38k mil, med originalgenerator och AC, så den smäller väl snart ;-) Givetvis följt bytesintervall på remmar dock.
av rosefors
#1562137
38k mil är bra men inga konstigheter. Dock klarar sig inte kolen/släpskorna så länge vilket innebär att generatorn måste ha varit ute och vänt iallafall en gång.

Misstänker samma sak med ACn. Kopplingen brukar inte hålla så länge.
av rosefors
#1562149
En annan anledning till att skippa VEA är för att slippa det här.

Bilden är dagsfärsk. Tagen för en timme sen.
Bilagor
20231126_151622.jpg
20231126_151622.jpg (1.94 MiB) Visad 188 gånger
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1562150
Hehe, har bett verkstaden kolla vid åtminstone ett av kamremsbytena hur ac:n verkade må, då det verkar vara vanligare att den går än generatorn.

Men tanken att byta har slagit mig, just eftersom man hört om det. Även om det verkar vanligare på dieselfemmorna på grund av den ryckigare gången.

Edit: ser ut som att nån norpat fronten? Verkar vara relativt vanligt (oftare man hör om det än ras :ninja: )
av rosefors
#1562153
Jo du har såklart rätt i att frihjulet får utstå mer på en diesel så det håller såklart längre på en bensinare.

Det var ju nån som kolla upp att bytesintervallen på frihjulet är 12000 mil annars. Det är ju inte alls mycket samtidigt som det som händer för vissa är att när lagrena havererar så börjar hjulet vandra utåt på axeln och trasslar sönder remmen och det är de söndertuggade resterna som åker med upp i kamremmen.
av rosefors
#1562154
Utan att dra i några slutsatser kan man konstatera att varenda V70II med LGFtriangel bak har en facelift-front.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1562155
rosefors skrev: sön 26 nov 2023, 16:11 Utan att dra i några slutsatser kan man konstatera att varenda V70II med LGFtriangel bak har en facelift-front.
Tänkte skriva nåt liknande, men höll tillbaka :oops:
Vilken bränslebox passar?

Hej har en 740 turbo 1990 med AC Sitter en box i […]

Jag har tagit tid hur lång tid det tar att t[…]

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 med sommardäck[…]

Jag passerade precis 1000 mil med min så jag[…]