Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jimjim
Men Om man beaktar körsträcka, bilens ålder och pris är bilen inte tilltalande då? Bilen är ju inte ny…

Är det värt besväret att kika på bilen?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Bor du i närheten kan du ju alltid åka och titta på den, vi kan bara bedöma den efter de bilder och den information som står i annonsen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det är ju en manuell, går sjukt mycket snålare än automaten av samma årsmodell. (Har haft både manuell och automat av den, så jag vet)
Sen är ju frågan om du vill växla själv.
Annars är den ju billig. Man kan ju dubbla pengarna och köpa en nyare med mindre mil.
av ChristerN
apersson850 skrev: lör 18 nov 2023, 21:27 Tråkig bil, svart inuti, motorn i det utförandet har jag provkört och den var betydligt otrevligare än den jag har i min 2012:a (ändrades 2011, tydligen), torkaren bak hänger på lacken (bryr man sig inte om att fixa något så enkelt är det inte mycket man bryr sig om).
Tycker inte den är så tråkig inuti med det svarta. Min 2012:a (OR) har ljus skinnklädsel och det är inte att rekommendera om man ofta har jeans när man använder bilen.
Tycker inte heller det ser ut som om torkaren bak hänger så mycket. Kan bara ha blivit så vid tvätten/rekonden som bilfirman gjort, iofs slarvigt att plåta bilen så.
av skarj
Såklart ska du åka och titta och prova om du är intresserad, om inte annat för en referens till nästa bil du tittar på, det är värt att titta på flera bilar även om man inte känner sig jättesugen, du kanske tycker om den! Det kanske går att pruta på plats, du kanske känner, nej usch! Allt är något du tar med dig och erfarenhet är som alltid bra.
Användarvisningsbild
av apersson850
jimjim skrev:På vilket sätt var motor otrevlig?
Gången. Den här årsmodellen har inte fått insprutningen som klarade att spruta in flera gånger vid alla varvtal. Genom att dela upp insprutningen på tre duschar får man en mjukare gång i motorn. Så långt det nu går med en diesel...
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
ChristerN skrev:Tycker inte den är så tråkig inuti med det svarta.
Bilar ska vara ljusa inuti och ha färg på utsidan. Jag har själv en bil med FL0G klädsel (Dynamic Blond). Efter 40000 mil är den fortfarande mycket trevligare än en svart någonsin blir.
Torkaren hänger tydligt ner på lacken. Den ska landa uppe på rutan.
av rosefors
Håller inte alls med. Må va en personlig åsikt att mörk inredning är betydligt snyggare, särskilt med mörkt tak, men jag tror inte jag sett en enda bil med ljus inredning som är äldre än 10 år som inte ser förfärligt sliten och äcklig ut.

Volvo har haft varierande kvalitet på sin inredning helt klart men skinnklädseln av den "enkla sorten" i V70II håller överlag ganska bra vad jag sett.

Utöver det finns soft leather samt Sovereign Hide som står i en klass för sig, men åter igen, dom ljusa brukar se förfärligt slitna ut med betydligt mer veck och sprickor i lädret.

Man kan ju hitta fräsch mörk klädsel av samma variant som man själv har på skrotarna ganska enkelt, om det skulle behövas om olyckan är framme eller för att det man har är slitet. Lycka till att göra detsamma med ljus klädsel. Dessutom betydligt svårare att smutsa ner mörk klädsel.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev: sön 19 nov 2023, 20:26
jimjim skrev:På vilket sätt var motor otrevlig?
Gången. Den här årsmodellen har inte fått insprutningen som klarade att spruta in flera gånger vid alla varvtal. Genom att dela upp insprutningen på tre duschar får man en mjukare gång i motorn. Så långt det nu går med en diesel...
Den har väl multipoint insprutning upp till 3000 rpm. Medan nya har det upp till 5000 rpm med piezo insprutare.

Största skillnaden är att den har singelturbo istället för nya som har sekventiell dubbelturbo
Användarvisningsbild
av apersson850
Fast en eller två turbo påverkar nog inte känslan så mycket. Jag tyckte den kändes som en lätt lastbil jämfört med den nyare.

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]

Dragvikt 850 vs. 940?

Förstärkningssats fanns till 850. Med de[…]

B30a i en 740?

B30f var med kat från fabrik om jag minns re[…]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

ha inte handbromsen åtdragen, och peta loss […]