Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skarj
Om vi ska vara lite busiga...vad händer om du inte drar åt locket ordentligt? Så att luft kommer ut, luktar det avgaser i kylarvattnet? Ingen film alls på ytan?
Intressant om larmet kommer om du "luftar" systemet under tiden (locket inte riktigt fast alltså), kör lite lugnt och berätta vad som händer då. Kommer du lägre, kommer inte "larmet" alls?
Användarvisningsbild
av Hasse53
Kruxet är att en dieselmotor går med luftöverskott, det finns mest luft i avgaserna vid låg last. Så trots att avgaserna kommer från förbränningsrummen så luktar det inget, på YouTube visas hur svårt det är att få färgomslag med indikeringsvätska pga. väldigt låg CO2 halt.

Jag konstaterade redan 2016 att min motor byggde upp tryck i kylsystemet och inledde felsökning.
Provtryckning av kylsystemet gav inget resultat förutom att jag hittade många dåliga slangar.
Provade med en begagnad EGR kylare som faktiskt visade sig vara läck och då blev det en tydlig lukt av tjära i expansionstanken.
Valde då att modifiera kylarlocket så att det öppnade vid 1.0 Bar(original är 1,5 Bar) för att skjuta upp jobbet.

Bilen kördes så fram till 2020 då bilen kokade på sommarens varmaste dag och efter denna händelse bubblade det i expansionstanken vid kall motor. Vid felsökning monterades genomskinliga slangar på avluftningarna från topplock resp. kylare och flödet av luft/avgaser i slangen från topplocket var rejält.

Topplocket demonterades och det konstaterades läckage mellan cylinder 2-3 samt 3-4. Inga sprickor hittades på cylinderfoder. Tre glödstift hade spruckit och efterlämnat repor i cylindrarna. Vid återmontering användes ny topplockspackning(Reinz) med nya original topplocksbultar. Otroligt mycket delar att hålla reda på och trångt som f-n vid turbon.

En iakttagelse är att läckaget blev värre på vintern och jag tror att det beror på att förspänningen på topplocksbultarna minskade när motorblocket krympte dvs skillnad stål och aluminium.

Det här blev lite långt men jag jävlades med detta fel i 5 år!
/Hasse
Senast redigerad av 8 Hasse53, redigerad totalt 0 gång.
av Knota
Locket otätt är provat. Kylarvätskan försvinner, kanske 6-7dl på 2 mil. Så inget larm om man inte åker så längt att nivån sjunker ner till för låg nivå.
Lock med lägre gräns för övertryck vore intressant att prova. Löser ju inte grundproblemet men ändå. Hur modda locket?
Användarvisningsbild
av Hasse53
Om det läcker ut 0,7 liter kylvätska på 2 mil hjälper ingen modifiering av kylarlocket. Förmodligen menar du att nivån i expansionstanken sjunker med en nivå som motsvarar 0,7 liter för att sedan bli normal igen när du öppnar kylarlocket, som du skrev om tidigare.

Hursomhelst plockade jag isär kylarlocket och kapade av fjädern inuti en bit. Testade efteråt och då öppnade den vid 1.0 Bar.

Värt att veta är läckaget från cylindrarna destillerar bort vattnet i kylarvätskan via kylarlocket, i min bil var glykolhalten till slut över 60 %(kyler mycket dåligt)

/Hasse
av Knota
Kör jag med ett otätt kylarlock försvinner det typ 6-7 dl på 2 mil. Kommer inte tillbaka, det finns ju inget övertryck i kylsystemet. Antar att det försvinner som ånga?
Ser inget i kylvätskan och inget gegg under oljelocket.
av Knota
Det snögloppade idag så jag passade på att byte till vinterdäck :x . Tog sedan bort hasplåten o kollade motorn både upp- och nerifrån. Upptäckte en slang som var av kant-i-kant med slangklämman. Verkar komma nerifrån motorn och går ihop med grova slangen från luftfilterboxen, strax innan den kröker bakåt, ansluten lite på undersidan. Möjligen någon vevhusventilation. Kan det ha med mitt fel att göra, eller bara ett fel till? :bored:
av Knota
Bara ett fel till visade det sig.
Hasse53, om jag förstår dig rätt hittade du aldrig olja varken i kylvätskan eller i motoroljan?
Användarvisningsbild
av Hasse53
Det är rätt uppfattat, oljan var fin och helt okej hela tiden. Likaså var kylvätskan okej men koncentrationen hade ökat från 50 % till ca 60% så jag fick späda ut den med destillerat vatten.
Ingen blandning således. Kör fortfarande med samma kylvätska. Oljan har dock bytts ut med årsintervall.
/Hasse
av Rova
Hasse53 skrev: tor 02 nov 2023, 23:05 Det är rätt uppfattat, oljan var fin och helt okej hela tiden. Likaså var kylvätskan okej men koncentrationen hade ökat från 50 % till ca 60% så jag fick späda ut den med destillerat vatten.
Ingen blandning således. Kör fortfarande med samma kylvätska. Oljan har dock bytts ut med årsintervall.
/Hasse
Tack för en utförlig beskrivning här tidigare, börjar luta mot att lyfta toppen på min i framtiden när man får ork till det, kanske får ställa på audi 100an så man får åka med lite värme nu på vintern då den knappt blåser ljummet ens..

Om Volvo spärrat första generationen av […]

Fel troligen löst. ABS-sensor (VF) krån[…]

Tack för svar. Det gick bra att köra hel[…]

Bra jobbat. Hur många laddstopp behövde[…]