Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HakanF
emtor skrev: Maskindiskmedel är starkt basiskt.
Basiska ämnen är det enda som löser upp sot, syra löser upp aska.
Om det funkar eller inte ser man ju snabbt. Om det inte kommer svart gegga ut samman med vattnet så har det ju inte funkat.
Hur man gör spelar också roll. Har man i syra först så skyddar sotet askan, och ännu värre;-om man inte sköljer ordentligt så neutraliseras det basiska ämnet som man har i efteråt.
Basiskt först - skölja rent - så syra.
Intressant, Har du använt detta i praktiken eller bara teori?
Såg du filmen jag länkade om de 9 olika kemikalierna? Pol kemikalierna som då är saltsyra gjorde bitarna helt rena utan spolning.
av Knota
Tanken var inte att starta generering från ELM, utan var mer fundersam på om ELM var för dålig för att skicka relevant DPF-data till tfn, från eftersom jag inte fick någon info i Torque.
Körde hem från jobbet, DPF soot slutade på ungefär 5,6gr hemma. Borde snart vara uppe i mina 40mil, så då verkar ju sotmängden orimligt liten...
Återkommer med vad sotmängden är när den startar en ny generering.
Användarvisningsbild
av pb81
Min 2013 gör lika dant på sommaren, det tar en vecka så har jag 25g sot igen. Du kommer märka skillnad nu när det blir kallare (vinter) för då öppnar inte EGRventilen och det sotar nästan ingenting. EGRventilen är djävulens påfynd =)
Kostnad kamremsbyte

Cirka 11 000 kr på Bilia, 2025, för en […]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

Det brukar underlätta om man slackar vajrarna[…]

V60 CC svart list runt hjulhus

När jag kikar på bilder ser det ut som […]

EV[emoji[emoji[emoji638][emoji639][emoji[emoji6[e[…]