Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berrabus
panth0n skrev:
dieselputte skrev: sön 13 aug 2023, 16:31EGR röret blockar du med en speciell plåt som finns att köpa.
Glöm inte koda av EGR utöver plattan. Annars får du limp home även om det är en traktor.
Kommer inte märkas ngn skillnad. Limp mode är ju standard på dessa :)
Användarvisningsbild
av apersson850
StefanT5 skrev:Då det är en a traktor och det är lagligt å ta bort på dessa så ja jag får ta bort.
Tänk vad mycket smidigare det blir när första inlägget innehåller den information som är väsentlig för svaren.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är högst rimligt att påpeka att en sådan ändring normalt sett inte är laglig. Det kanske den som tänkt göra den inte känner till.
av vjohnj
Men samtidigt så är det helt upp till person att göra vad person vill. Om det bryter mot lagen så får personen stå för det .

För det är inte bara en person som skall leka polis i trådarena ;-)
Användarvisningsbild
av StefanT5
apersson850 skrev: mån 14 aug 2023, 09:43
StefanT5 skrev:Då det är en a traktor och det är lagligt å ta bort på dessa så ja jag får ta bort.
Tänk vad mycket smidigare det blir när första inlägget innehåller den information som är väsentlig för svaren.
Vad menar du jag ska ge för info som är väsentligt för svaren?? Min livshistoria, sko storlek vilken bb jag är född på?

Jag fråga på något bra att ersätta dpf med på en v70 D5 eller?
Då kan jag inte se att folk börjar prata om lagligheten.
Jag sa det är lagligt för jag vet om det, då kom frågan är det grannen som sagt det eller????

Ser inte vad som är relevant med info som jag missa.

Jag gav den infon som behövdes, ersätta dpf på en v70 D5 2008 modell punkt.
Jag har en del svara på tips andra börjar vifta med polisbrickan innan folk vet men det hör inte hit som jag sa tidigare.
Jag vet att jag får ta bort dpf.
Användarvisningsbild
av StefanT5
dieselputte skrev: sön 13 aug 2023, 16:31 Är väl bara att borra ur partikelfiltret med en längre slagborr och dito maskin, tuta å köra. EGR röret blockar du med en speciell plåt som finns att köpa.
Vet du vart man kan köpa den plåten?
av Cox
StefanT5 skrev:
apersson850 skrev: mån 14 aug 2023, 09:43
Vad menar du jag ska ge för info som är väsentligt för svaren?? Min livshistoria, sko storlek vilken bb jag är född på?

Jag fråga på något bra att ersätta dpf med på en v70 D5 eller?
Då kan jag inte se att folk börjar prata om lagligheten.
Jag sa det är lagligt för jag vet om det, då kom frågan är det grannen som sagt det eller????

Ser inte vad som är relevant med info som jag missa.

Jag gav den infon som behövdes, ersätta dpf på en v70 D5 2008 modell punkt.
Jag har en del svara på tips andra börjar vifta med polisbrickan innan folk vet men det hör inte hit som jag sa tidigare.
Jag vet att jag får ta bort dpf.
Sluta störa dig på att det påpekas att det inte var/ är lagligt. Personligen anser jag att det borde krävas även om bilen byggs om till en EPA snigel som borde förbjudas på allmänväg. Vill du ha vettiga svar så tagga ner lite....

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk

av panth0n
Men snälla håll er till ämnet och hijacka inte StefanT5:s tråd... Regel nr 7 på detta forum.
Föreslår er att skapa en diskussionstråd ang juridiken kring bilar och atraktorer då detta verkar vara av högsta intresse.
Glöm där inte påpeka att det icke är tillåtet att byta däck/fälg till otillåten dimension på heltypade bilar. För påpekande om laglighet eller ej verkar lite selektivt hos vissa ;-)
StefanT5 skrev: Bör man efter man har koda bort Egr även blocka den fysiskt?
Jag vill dock inte att det ska bli mer ljud i den, dottern vill att traktorn ska se ut och låta som en vanlig bil utan massa ljud.
Yes du bör blockera även efter kodning är gjord. EGR kan kärva lite och utan blockeringsplattan läcker det då in i insuget.
Ljudet blir lite dovare utan DPF tycker jag. Turbon hörs lite mer också.
Användarvisningsbild
av StefanT5
panth0n skrev: mån 14 aug 2023, 17:17 Men snälla håll er till ämnet och hijacka inte StefanT5:s tråd... Regel nr 7 på detta forum.
Föreslår er att skapa en diskussionstråd ang juridiken kring bilar och atraktorer då detta verkar vara av högsta intresse.
Glöm där inte påpeka att det icke är tillåtet att byta däck/fälg till otillåten dimension på heltypade bilar. För påpekande om laglighet eller ej verkar lite selektivt hos vissa ;-)
StefanT5 skrev: Bör man efter man har koda bort Egr även blocka den fysiskt?
Jag vill dock inte att det ska bli mer ljud i den, dottern vill att traktorn ska se ut och låta som en vanlig bil utan massa ljud.
Yes du bör blockera även efter kodning är gjord. EGR kan kärva lite och utan blockeringsplattan läcker det då in i insuget.
Ljudet blir lite dovare utan DPF tycker jag. Turbon hörs lite mer också.
Ja eller kanske alla kör i rätt hastighet med för är väl olagligt å köra för fort med.
Men det är inte samma.
Är så trött på petimeter folk.
Skit samma tillbaka till ämnet.

Tror jag river dpf och rensar den och skiter i ett ersättningsrör.
Hitta plattan till Egr så beställer den så blir det nog bra får vi se.
Får prova och se hur den låter efter om det var värt det.

@Affan33 , Prydligt :) Men ja, det kan väl i[…]

Av ren nyfikenhet (alltså inget aggressivt[…]

Åtdragning vattenpump B230E

12Nm var det jag drog, provade 14Nm men våga[…]

B30a i en 740?

men bortsett från regg, så undrar jag […]