Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sOFFe
Här får du några alternativa sätt att felsöka.
Se först till att du har nyckeln i läge 2 och backen i såklart.
1. Har du bra hörsel och håller örat nära sensorn så kan du höra ett tickande/pipande från varje sensor.
2. Ta hjälp av ett barn med bättre förmåga att uppfatta dessa frekvenser.
3. De två första alternativen har jag testat med bra resultat men detta har jag bara läst om, och det är att ta mobilkameran och filma nära sensorn så då ska den kunna uppfatta ljudet bättre.
4. Felkodsläsare. Icarsoft VO2 har jag och den funkar på backsensorer.
Problemet här var att när systemet startade upp så sa den direkt att något var fel med parkeringshjälpen och därmed behövdes det en service. Systemet stängdes då av, d.v.s knappen på instrumentpanelen släcktes. Trycker man på knappen så blinkar den bara till sen är det ifrån igen. Detta innebar att man kunde inte få någon som helst respons från sensorerna eftersom de aldrig aktiverades även när man provocerade.

Jag har dock läst beskrivningar likt eran där man menar på att det ska fungera, i detta fallet gjorde det dock inte det. Vet inte om det är olika system eller om det beror på vad det är för fel(merän att en sensor inte fungerar.

En dator att läsa av är dock inte dumt men vad jag förstår så är det inte helt lätt att hitta en dator som kan läsa av alla felkoder i bilen? Jag är ju inte så intresserad av att köpa en dator för 2000 kr som bara kan läsa av ett par felkoder ex backsensorer.
Då är jag med, lite svårt att göra på mitt sätt då :oops:

Har man en extra bärbar, så går det att hitta versioner av VIDA som fungerar relativt lätt.
Det tråkigaste (speciellt nu när folk tror att hårdvaran är värd mer än den är), är ju att priserna går upp, och antalet dåliga kloner går upp.

Jag fick tag i en Mongoose (en variant av DICE) för 600kr, och hade turen att få köpa en bärbar från jobbet för 400kr. Så runt en tusenlapp för möjligheten att åtminstone felsöka på samma nivå som Volvoverkstäderna tyckte jag var helt ok :-D
Man kan ju tyvärr inte ladda ner mjukvaror dock, men det mesta som laddas ner från Volvo är egentligen bara parameterändringar, så där använder jag P3-tool av JohnnyPE här på forumet, som fungerar alldeles utmärkt och har hjälpt mig en hel del :-D
Jag kör med ICarsoft anpassad för Volvo. Är en lite handhållen dator som klarar alla felkoder till Volvo, service återställning, live data med mera. kostade ca 900 kr. Den är så liten och behändig så den ligger i bilen hela tiden.ö Det var med denna jag läste ut mina felkoder till parkeringshjälpen.
230fk går snålt

Jag testade mäta lmm igår och kom till […]

Volvo har haft ett inre handtag som tillbehör[…]

740 som krånglar

Hur ser det ut i spjällhuset? Har du rengjort[…]

Håller med om att det är osannolikt att[…]