Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolo
Garantipartners handläggare meddelade nu att man godkänner bilhandlarens bilverkstad om allt går rätt till. Ännu har jag inte fått svar på när lådan hittats men det skall troligt bli klart denna veckan? Sedan tar det ytterligare tid att lämna bilen till verkstaden och få lådan på plats.
av Rolo
I eftermiddags hämtade jag min V70 som fått ny begagnad växellåda. Har fått 12 månaders garanti och jag är nu nöjd. Kändes mycket mjukare när växlarna är som dom ska. Ny olja gjorde saken inte sämre.
av Rolo
Hade varit intressant om någon här också bytt sin powershift låda? Vill då veta om det då blivit några problem som jag skall ta del av? Oljeläckage eller liknande? Jag kör normalt bara 700-800 mil per år.
av Rolo
Jag läser ett tidigare inlägg här om Powershift. Där står att det är jätteviktigt att oljenivån är korrekt i lådan. Hur vet jag detta? Det går ju inte se denna nivå som nu fyllts på när min nya låda byttes. Oljebyte skall göras efter 8000 mil enligt reglerna från Volvo. Bilhandlaren berättade att man hällde i ca 6,5 liter olja vid bytet. Enligt boken går det i 7,3 liter.
av Rolo
Det står fel i V70 handboken för den rätta mängden på min bil skall vara 5,6 liter. Bra att veta.
av glemmy
Det finns en intressant video på youtube som visar hur proceduren går till:

Kort förklarat häller man på tills det rinner ut genom ett dräneringshål, och då har man rätt nivå.
av Rolo
Någon dag efter att jag hämtat bilen med den nypåsatta växellådan blev jag nyfiken om byte av oljan mm. Inget filter blev bytt. Jag kontrollerade detta bl a hos bilreparatören. Kontaktade bilfirman och berättade wjag tänkte låta en annan verkstad byta filtret. Detta är nu klart och totalkostnad på 1674kr. Bilhandlaren har svarat att de inte tänker betala då jag tyckte att ”bilen gick bra” efter bytet. Dum förklaring som jag inte godtar. Har skickat kvittona till bilfirman och om de inte betalar blir det anmälan till ARN. Har kontaktat Konsumentrådgivare som fullt håller med mig. Inte fackmannamässigt utfört arbete.
av Rolo
Det blev anmälan till ARN. Bilfirman tycker jag är en oseriös köpare. Ställde då fråga om de ville precisera detta men inget svar. Jag anser, och även Konsumentrådgivare, att jag har Konsumentköplagen på min sida.
av Lövet
Rolo skrev:Det blev anmälan till ARN. Bilfirman tycker jag är en oseriös köpare. Ställde då fråga om de ville precisera detta men inget svar. Jag anser, och även Konsumentrådgivare, att jag har Konsumentköplagen på min sida.
Jag tror dock inte nödvändigtvis att du får rätt. Du kan inte byta saker själv utan att låta firman ha chansen att göra det. De måste också få rimlig tid att både svara och åtgärda.

Konsumentvägledaren vet inte vad som är fackmannamässigt eller inte. Om du får tag på en instruktion från Volvo där det står att filter _måste_ bytas så har du större chans att få rätt.
av Rolo
När jag upptäckte att filtret inte bytts ut kontaktade jag bolagsman i firman. Han verkade inte alls intresserad och förstå om detta filter. Det jag fick svar var ”den gick ju bra när du provkörde den”. De flesta jag pratat med skakar på huvudet att filtret inte bytts från början. Det hade nog suttit där bra länge för det såg riktigt gammalt ut.
230fk går snålt

Ja jag hade den tanken med så ska testa dett[…]

Påställning/besiktningsfråga.

som @Lövet skrev. vem som helst kan besikta. […]

Växellådan behöver inte vara d&a[…]