Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

roggan99 skrev:Ja det låter exakt som mina problem... kollade du videon? Är det samma? Den ser ut så här?
https://www.skruvat.se/Sensor-insugsluf ... 45692.aspx#
Nu har jag tittat på videon. Som du ser så sitter den lite knöligt till.
Min givare såg ut precis så där, ja. Om det är någon skillnad på de olika på sidan du länkade till i nästa inlägg vet jag inte. Jag skaffade hos Volvo.
Jag var ute och kikade i under huven, tycker det verkar som han överarbetade i videon? Tror jag kommer åt att byta den utan att ta bort någonting. Uppifrån, annars får man ta bort "hasplåten" under och ta det den vägen. Hittade en piratdel billigt, 2 års garanti, så jag beställde. Tack för tipset, jag chansar alltså på att det är den, så det blir spännande och se om det funkar...
roggan99 skrev: ons 19 jul 2023, 20:48 Jag var ute och kikade i under huven, tycker det verkar som han överarbetade i videon? Tror jag kommer åt att byta den utan att ta bort någonting. Uppifrån, annars får man ta bort "hasplåten" under och ta det den vägen. Hittade en piratdel billigt, 2 års garanti, så jag beställde. Tack för tipset, jag chansar alltså på att det är den, så det blir spännande och se om det funkar...
Mjaa du behöver inte jobba något underifrån sålänge du inte tappar ner något :-D

Behövs inte heller ta bort strålkastaren.

Brukar lossa kontakten med en böjd liten radiomejsel sen ta lös torxen med 1/4 tum spärrskaft och en drös med förlängare.

Har du en automat så kan man lossa på oljekylaren till automatlådan. Är en extra torx skruv. Lyft kylaren uppåt och tryck den seda åt sidan. Då sparar man några cm extra.
Ja det räckte med att ta bort luftburken, sen var det inte så svårt...

MEN felet tycks kvarstå, bytet av givaren tycks inte ha ändrat något. Vid en kort provkörning så vaknade inte turbon förrän efter 4-500m sen verkade den fungera ok.... Men efter att ha stått på tomgång i en korsning så var det likadant igen.
I mitt fall visade avläsning med Vida att signalen var uppenbart felaktig. Det var kanske inte din?
Utebliven turboladdning har jag haft av en annan anledning också. Då var det kablaget under batterihyllan som skavts av en vass plastkant. Strömmen försvann till laddtrycksregleringen, vilket i princip gjorde motorn till en sugmotor. Då är den inte pigg...
Motorvarningslampan tändes och Kör till verkstad visades. Halta-hemläge aktiverades. Bilen orkade knappt hålla 90 på jämn väg, och särskilt inte i uppförsbackar. Jag hade ett släp efter, visserligen olastat, men det gjorde inte det hela bättre.
Jag har kollat felkoder med min PPV från BSR samt min ELM327 OBD2 + app i luren, det finns inga felkoder som de rapporterar. Volvoverkstan ville ha 1200kr för något år sen för att läsa ut felkoder, det är alldeles för mycket för något som kanske visar samma sak som jag redan visste, dvs att det finns inga felkoder...!? Ingen motorlampa lyser och och givaren är ny...

När jag plockade bort "hasplåten" under motorn idag så låg en slang på den! Har letat men hittar inte hur den har suttit... den är ca 30cm lång 15mm tjock utan spår efter klammer och helt torr, se bild
IMG_20230727_174607.jpg
IMG_20230727_174607.jpg (3.38 MiB) Visad 328 gånger
AC & kylfläkt

Köpte en av Trodo som skickades med brunt oms[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]