Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Typfel är en sak, knepiga (att felsöka och åtgärda) något annat tänker jag.
Har det tex varit samma mängd krångel med buggig mjukvara i XC70 som i V90?
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Variosboy skrev: tor 18 maj 2023, 17:53 Vet inte hur det ser ut nu. Men det har pratats/skrivits en hel del om allehanda knepiga fel på bland annat V90, så jag kan tänka mig att en och annan hellre köper sista årsmodellen av en beprövad och ganska välfungerande modell hellre än att chansa på en nyare med risk för fler besök hos verkstaden.
Sista årsmodellen är alltid bäst, gammal sanning.
Samtidigt har V90 inte så många barnsjukdomar ändå, det mesta klarades av på XC90 från 2015. VEA-motorn är också i bra ordning från och med 2017, så personligen skulle jag inte vara rädd för en V90 2017-2018. Finns andra orsaker varför jag inte vill ha en V90, kvalitetsproblem är inte en av dem.
av Freddy71
MarcusJ skrev: ons 17 maj 2023, 13:22 Någon mer än jag som tycker att priserna på XC70 2015-16 är mer än löjligt höga?

På någon månad har priserna hoppat upp från 180000 kr till 220000 kr för hyfsade exemplar från 2015, nog för att XC70 är fortsatt populära men alltså...

Pratade med en säljare på en aukt. återförsäljare förra veckan som själv inte fattar varför folk fortfarande är beredda att betala vad han tycker är rejäla överpriser. Visst är det så marknaden fungerar, men det är ju knappast samlarvärde än.
Känner mig träffad, har själv en XC70 MY07 med 15K mil på mätaren...frugan hade en VW Tiguan MY14 som vi ville byta/sälja bort.
Hade jagat i ett par månader efter en Classic Dynamic Sport vit eller silver med dom rätta tillbehören och väldigt låga mil.
Det var hopplöst under denna tid, dom försvann omgående...ibland bara efter 1 timme efter dom har lagts ut.
I slutet av av april så fick jag första tjing på en Classic Dynamic i silver med strax under 5000 mil på mätaren och kostade närmare 300k, bokade den osedd med Tiguanen som inbyte.
Såg riktigt fin ut på bilderna, gjorde lite research på den förre och den enda ägaren och bilen verkade vara ett guldkorn.
Det var den :-) ångrar inte en sekund att man lade lite extra pengar...man fick en ny bil helt enkelt.
//Fredrik
Användarvisningsbild
av Gulvolvo
Minns när 900- serien benämndes som " den sista riktiga Volvon ". Nu är det lite så med xc70 också :nerd:
Rejäl markfrigång, komfortabelt in och utsteg, riktig 5-cyl motor och ingen 4a på 2.0L , rejält fyrkantig skuff utan sluttande bakruta och även slippa krånglande Ad-blue system

Slog själv till på en -13 för ett år sedan, med 15k mil på mätaren. Var i valet och kvalet med V90cc men tyvärr gillar inte skuffen, speciellt med hund och barnvagnen.

Men lite sjukt är det att betala så mycket för en kaross som kom 2008
av Doomis
2006 kom karosstypen.
Den höll ganska exakt 10 år. Jag är övertygad att den hade fortsatt ett bra tag till om Volvo hade fått varit helsvenskt. Omåttligt populär karosstyp.
Kineserna ville garanterat vara utan Fords inblandning och skrotade ut allt gammalt fordbös där runt 2016-
Men absolut, det är 2 helt olika generationer på bilarna. I V90/V60 gillar jag tekniken även om den skulle kunna vara mycket bättre. Däremot är V90/V60 helt bedrövlig när det gäller sikt, Jag förstår ju att man måste ha 360 kamera. Där är EuCD mycket bättre. Även motorkaraktären är helt fuckad, man måste åka på Dynamic-läget hela tiden i alla fall på D4:an. Som tur har jag det på förjämnan utan att hålla på skrolla med knappar och hjul.
Hade V70 haft liknande teknik och 5 cylindersmotorn hade jag valt den alla dar i veckan och betalat för det.
av valln
Högst troligt kommer Den sista riktiga volvo-mannen att anse att min V60CC T5 AWD 2020 är den sista riktiga Volvo...
Jag kör original utan trim med 250 Hk och kör alltid på eco-läget. När jag ger fullgas spänner haldexen åt bakaxeln och bakändan sätter sig som en trimmad 740 Turbo. På vintern blir det bredställ. Det går att nedgradera antisladdsystemet och köra rally, har bara testat en gång. Är för dålig på att köra.
Det känns som en 740-raggare har konfigurerat mjukvaran till min bil.

V60CC är bättre än XC70 på i princip alla punkter, men XC70 är billigare....
av skarj
V60CC, är bagageutrymmet bättre? Köregenskaperna tvivlat jag inte på, bekvämlighet samt utrymmen, inte en chans mot XC70.
XC70 har betydligt bekvämare stolar (för mig alltså).
av berrabus
valln skrev:Högst troligt kommer Den sista riktiga volvo-mannen att anse att min V60CC T5 AWD 2020 är den sista riktiga Volvo...
Jag kör original utan trim med 250 Hk och kör alltid på eco-läget. När jag ger fullgas spänner haldexen åt bakaxeln och bakändan sätter sig som en trimmad 740 Turbo. På vintern blir det bredställ. Det går att nedgradera antisladdsystemet och köra rally, har bara testat en gång. Är för dålig på att köra.
Det känns som en 740-raggare har konfigurerat mjukvaran till min bil.

V60CC är bättre än XC70 på i princip alla punkter, men XC70 är billigare....
Hur är det med vägljud/buller? De V60CC jag testat har inte imponerat på den punkten.
av skarj
Samma här.
Personligen är det bara kvickare köregenskaper som den har någon fördel mot XC70, men så köpte jag en XC70 och inte en V60CC heller.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 34
Vilken mjukvara har ni?

- ETA har äntligen kommit tillbaka på k[…]

Det är väl inte så att den kö[…]

Inte turbon som kvittra, verkar vara generatorn.

DennisCA's Volvo 850 -97

Kul att se, bra jobbat!