Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

binkie skrev:Om du inte hittar något fel på bromsar, däck etc så kanske din termostat strular och motorn går för kall alt så händer det att bränsletrycksgivaren på spridar railen visar fel värde till motorstyrningen så den skickar på för mycket bränsle till motorn, kanske en ide att ta upp tändstiften och se om de är blöta/sotiga
Min fråga är, hur kan man se tempen på bilen? Eller är det enda sättet med en VIDA?
philippk skrev:Hej! Jag har en -09 FAS2 med 2.5 FT på 200 hästar med automat, alltså den gamla motorn.

Min fråga är ju gällande förbrukningen om den är normal, eller om det kan vara så att den är lite för hög?

Har ett par 195/65x17 tummare med 2.6bar

Blandad körning nu ligger på 1.27L/milen. Hade tankat upp fullt, sedan kört 200km och sedan tankat upp fullt. Så inget jag har använt mig från instrumentpanelen.

Om det är för hög förbrukning, vad kan det bero på? Kör helt vanligt, alltså inte plattan i mattan.

Kan man eventuellt behöva rengöra LMM:en?

Tacksam för hjälp!
Däckmärke och modell? Testa lite lägre lufttryck låter högt med så hög profil.
Sen har du inte kört 200km lägg till 4.34%.
Samma med hastigheten.

Kolla Fueltrim och temperatur med OBD läsare.

Rengör spjällhus, LMM och eventuellt växellådsolja.
Sen vanlig service på det.
Jag tvivlar starkt på att bränsleblandningen skulle kunna vara fel, lambdaregleringen borde kräkas ur sig felkoder isåfall. Men det finns ju faktiskt fel som inte nödvändigtvis sätter felkoder, om en kamaxel står en kugg fel eller om det skulle vara dålig komp på en cylinder t.ex..
Jo förresten, för att få maximalt lättrullat så bör toe på både fram- och bakaxel stå nära noll..
Jag tror inte något är fel överhuvudtaget. Min Volvo S40N T5 AWD (visst, awd men också mindre bil) drog utan problem 1.45 liter per mil när jag körde mycket i stadstrafik. Och då pratar vi inte stillastående kötrafik utan främst motortrafikleder.
Jag har en S80 Turbo med automat 07:a. Drar vid ladsväg ca 1.14 enl. färddator med 225/50- 17 sommardäck. Med dubb däck med samma dimension så drog den ca.1.19 enl färddator. Tycker också att det är lite i högsta laget.

Hade tidigare en S80 Turbo också automat , årsmodell 04 med gamla 210 hkr motor. Den gick aldrig över litern vid landsvägs körning.
Erik Å skrev:Jag tvivlar starkt på att bränsleblandningen skulle kunna vara fel, lambdaregleringen borde kräkas ur sig felkoder isåfall. Men det finns ju faktiskt fel som inte nödvändigtvis sätter felkoder, om en kamaxel står en kugg fel eller om det skulle vara dålig komp på en cylinder t.ex..
Jo förresten, för att få maximalt lättrullat så bör toe på både fram- och bakaxel stå nära noll..
Just toe inställning är det något jag tänkt göra nu till veckan, då jag känner att den drar lite för mycket till höger ibland för mitt tycke, både vid gas och broms. Men detta kanske kan vara en indikation att höger framok ligger på hela tiden? Dock känner jag ingen lukt när man stannat bilen vilket man oftast gjort tidigare.
Jag har samma motor i min S80, ligger på max 1,1 blandad körning med automat, min är Polestaroptimerad så kör på 98 oktan, V-Power när jag har möjlighet till det, tankar jag V- power så tar den faktiskt lite mindre bränsle, mest tar den om jag mot förmodan tankar 95.

Aldrig testat med E85
@peckapecan,
Har inte räknat med dagens priser men misstänker att det är billigare att tanka 95okt och 20-30% E85 än 98-99oktan :) med samma fördelar och lägre förbrännings temperatur.
@peckapecan,
Ja, såbra att
30-35% E85 med 95oktan är över 100oktan....då!

Det är ju detta som är halva poängen med etanol. Behöver inte leta stationer med 98oktan räcker med E85.

Testa, ha på den automatiska bromsen (den gr[…]

Har stött på det på annat fordon […]

Nästa elbil från Volvo?

Jag hade hoppats på en design närmare E[…]

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]