Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Det jobbiga brukar vara att när man monterar ett nytt ok så blir slangen tvinnad ett halvt varv p.g.a. Murphys lag. Och för att fixa detta behöver man lossa kopplingen på slangens inre ände.
Sådana brukar dessvärre vara hopplöst fastrostade :bored:
Användarvisningsbild
av andreasw
Erik Å skrev: mån 06 mar 2023, 21:19 Det jobbiga brukar vara att när man monterar ett nytt ok så blir slangen tvinnad ett halvt varv p.g.a. Murphys lag. Och för att fixa detta behöver man lossa kopplingen på slangens inre ände.
Sådana brukar dessvärre vara hopplöst fastrostade :bored:
Haha detta problem har jag aldrig varit med om, du ska ju snurra på oket när du gängar in slangen, inte snurra slangen ;) Eller så byter man bara slangen samtidigt som oket :-)
av ÖIVIN
Jagfick tag på ett beg ok på bildemonteringen igår och har flyttat över oket på slangen. Ska rostskydda ikväll och sedan skruva ihop. Slangkopplingen till oket är gängad så det var lätt atg flytta över slangen.
av Valvobil
Om nån annan hamnar i samma sits så kan det va värt att rulla upp cylinderns damask, skrapa bort rostflagor med en bred mejsel försiktigt, sandpappra tvärs cylinderns färdriktning. Spraya wd-40 under cylinderns damask, flödigt. Sen gärna tryckluft och spruta in nytt bromscylinderfett under damasken.

Sen kan man ta en träbit eller nåt och lägga i oket så inte cylindern flyger ut när man sen bromsar och trycker UT cylindern. För att få loss den. Sen kan man trycka den in och ut några gånger. Med lite tur har man då skjutit bytet av ok något år.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Nästa elbil från Volvo?

Spännande med dörrarna, finns inget […]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]