- lör 06 maj 2023, 13:27
#1540152
Jag skruvar nu med min 2012 T4F som beter sig precis likadant så jag hoppas det är okej att jag lånar tråden.
På min bil puffar det så det blåser i ansiktet ca 30cm ovanför oljepåfyllningen.
Övertrycket liksom "pulserar" fram och tillbaka men inte så att en gummihandske blåses upp som man ser på youtube utan mer som att det kommer stötvis.
Det kan eventuellt vara ett väldigt svagt övertryck vid oljestickan men det känns knappt i så fall så det är ju inte övertryck i oljetråget.
Jag har lossat slangen som kommer ifrån oljefällan, där blåser det lite grann ifrån oljefällans håll och inget alls ifrån ventilkåpan. (Det borde väl betyda att det inte är stopp i vevhusventilationen?)
Lossade samtidigt slangen som går ifrån ventilkåpan och till insuget för turbon, där kan jag känna lite tryck komma ut ur ventilkåpan och inget alls ifrån slangen. (Slangen ska ju suga då så det stämmer ju.)
Pcv-ventilen har någon tidigare lyckats bryta lös ifrån ventilkåpan så den sitter fastspänd med en klammer.
Lossade även den och den öppnas helt av vakuumet ifrån insuget. (Ifall jag sätter dit fingret så sugs det fast i öppningen)
Jag hade lös alla 3 samtidigt men det gjorde ingen skillnad alls på puffandet ifrån oljepåfyllningen., förutom att ljudet därifrån förändras när jag sätter tillbaka slangen som går till insuget till turbon.
Finns det fler vägar, förutom via oljefällan, som övertrycket kan komma ifrån?
Går det kanaler inuti motorn som man inte ser?
Det kan eventuellt vara ett väldigt svagt övertryck vid oljestickan men det känns knappt i så fall.
Det som egentligen gjorde att jag började felsöka på den är att den dragit ovanligt mycket olja senaste året och även mer bensinlukt på oljestickan. Trots långkörningar som borde ventilera bort bensinen.
På min bil puffar det så det blåser i ansiktet ca 30cm ovanför oljepåfyllningen.
Övertrycket liksom "pulserar" fram och tillbaka men inte så att en gummihandske blåses upp som man ser på youtube utan mer som att det kommer stötvis.
Det kan eventuellt vara ett väldigt svagt övertryck vid oljestickan men det känns knappt i så fall så det är ju inte övertryck i oljetråget.
Jag har lossat slangen som kommer ifrån oljefällan, där blåser det lite grann ifrån oljefällans håll och inget alls ifrån ventilkåpan. (Det borde väl betyda att det inte är stopp i vevhusventilationen?)
Lossade samtidigt slangen som går ifrån ventilkåpan och till insuget för turbon, där kan jag känna lite tryck komma ut ur ventilkåpan och inget alls ifrån slangen. (Slangen ska ju suga då så det stämmer ju.)
Pcv-ventilen har någon tidigare lyckats bryta lös ifrån ventilkåpan så den sitter fastspänd med en klammer.
Lossade även den och den öppnas helt av vakuumet ifrån insuget. (Ifall jag sätter dit fingret så sugs det fast i öppningen)
Jag hade lös alla 3 samtidigt men det gjorde ingen skillnad alls på puffandet ifrån oljepåfyllningen., förutom att ljudet därifrån förändras när jag sätter tillbaka slangen som går till insuget till turbon.
Finns det fler vägar, förutom via oljefällan, som övertrycket kan komma ifrån?
Går det kanaler inuti motorn som man inte ser?
Det kan eventuellt vara ett väldigt svagt övertryck vid oljestickan men det känns knappt i så fall.
Det som egentligen gjorde att jag började felsöka på den är att den dragit ovanligt mycket olja senaste året och även mer bensinlukt på oljestickan. Trots långkörningar som borde ventilera bort bensinen.