Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av danne100
Jag skruvar nu med min 2012 T4F som beter sig precis likadant så jag hoppas det är okej att jag lånar tråden.
På min bil puffar det så det blåser i ansiktet ca 30cm ovanför oljepåfyllningen.
Övertrycket liksom "pulserar" fram och tillbaka men inte så att en gummihandske blåses upp som man ser på youtube utan mer som att det kommer stötvis.

Det kan eventuellt vara ett väldigt svagt övertryck vid oljestickan men det känns knappt i så fall så det är ju inte övertryck i oljetråget.

Jag har lossat slangen som kommer ifrån oljefällan, där blåser det lite grann ifrån oljefällans håll och inget alls ifrån ventilkåpan. (Det borde väl betyda att det inte är stopp i vevhusventilationen?)

Lossade samtidigt slangen som går ifrån ventilkåpan och till insuget för turbon, där kan jag känna lite tryck komma ut ur ventilkåpan och inget alls ifrån slangen. (Slangen ska ju suga då så det stämmer ju.)

Pcv-ventilen har någon tidigare lyckats bryta lös ifrån ventilkåpan så den sitter fastspänd med en klammer.
Lossade även den och den öppnas helt av vakuumet ifrån insuget. (Ifall jag sätter dit fingret så sugs det fast i öppningen)

Jag hade lös alla 3 samtidigt men det gjorde ingen skillnad alls på puffandet ifrån oljepåfyllningen., förutom att ljudet därifrån förändras när jag sätter tillbaka slangen som går till insuget till turbon.

Finns det fler vägar, förutom via oljefällan, som övertrycket kan komma ifrån?
Går det kanaler inuti motorn som man inte ser?

Det kan eventuellt vara ett väldigt svagt övertryck vid oljestickan men det känns knappt i så fall.

Det som egentligen gjorde att jag började felsöka på den är att den dragit ovanligt mycket olja senaste året och även mer bensinlukt på oljestickan. Trots långkörningar som borde ventilera bort bensinen.
av johanfl
Köpte till slut en 2012 T4, den puffar den med.
Alla T4:or jag tittat på puffar så det verkar ju vara normalt.
Så nu byter jag alla oljor/vätskor/filter osv för att hamna på noll så att säga oavsett vad tidigare ägare gjort eller inte gjort när det gäller service.
Men nu letar jag efter bränslefiltret, men var sjutton sitter det?
Finns det inget på dessa motorer B4164 T2 ?
av Lillen198
danne100 skrev: lör 06 maj 2023, 13:27 Jag skruvar nu med min 2012 T4F som beter sig precis likadant så jag hoppas det är okej att jag lånar tråden.
På min bil puffar det så det blåser i ansiktet ca 30cm ovanför oljepåfyllningen.
Övertrycket liksom "pulserar" fram och tillbaka men inte så att en gummihandske blåses upp som man ser på youtube utan mer som att det kommer stötvis.

Det kan eventuellt vara ett väldigt svagt övertryck vid oljestickan men det känns knappt i så fall så det är ju inte övertryck i oljetråget.

Jag har lossat slangen som kommer ifrån oljefällan, där blåser det lite grann ifrån oljefällans håll och inget alls ifrån ventilkåpan. (Det borde väl betyda att det inte är stopp i vevhusventilationen?)

Lossade samtidigt slangen som går ifrån ventilkåpan och till insuget för turbon, där kan jag känna lite tryck komma ut ur ventilkåpan och inget alls ifrån slangen. (Slangen ska ju suga då så det stämmer ju.)

Pcv-ventilen har någon tidigare lyckats bryta lös ifrån ventilkåpan så den sitter fastspänd med en klammer.
Lossade även den och den öppnas helt av vakuumet ifrån insuget. (Ifall jag sätter dit fingret så sugs det fast i öppningen)

Jag hade lös alla 3 samtidigt men det gjorde ingen skillnad alls på puffandet ifrån oljepåfyllningen., förutom att ljudet därifrån förändras när jag sätter tillbaka slangen som går till insuget till turbon.

Finns det fler vägar, förutom via oljefällan, som övertrycket kan komma ifrån?
Går det kanaler inuti motorn som man inte ser?

Det kan eventuellt vara ett väldigt svagt övertryck vid oljestickan men det känns knappt i så fall.

Det som egentligen gjorde att jag började felsöka på den är att den dragit ovanligt mycket olja senaste året och även mer bensinlukt på oljestickan. Trots långkörningar som borde ventilera bort bensinen.
Jag lånar tråden och är intresserad av erfarenheter och synpunkter, eftersom jag har samma upplevelser med tillägget att det kommer en del avgaslukt/rök ur när locket till oljepåfyllningen är avskruvat.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Lite gasläckage förbi kolvringarna är ofrånkomligt och det ska vevhusventilationen kunna ta hand om (förstås förutsatt att den inte är helt eller delvis igenkleggad). Det är det den är till för.
Men det finns förstås en gräns där det blir för mycket läckage... Kanske läge att göra ett kompressionsprov? :-)
av Lillen198
Tack för svar!Hmm det var ju en ren tillfällighet att jag skruvade av oljerocken när motorn var igång och blev lite överraskad av det. Har dock beställt en oljefälla och tänker kanske börja där efter den lokala Volvo-verkstadens tankar. Topplocket var inget de trodde på som orsak. Motorn har gått ca 8000 mil. Men ett komp.prov är nog värt att göra oavsett. :-)
av danne100
Jag lämnade då in min på en lokal volvo-verkstad som mätte vevhusventilationen och enligt de så har jag ett undertryck i oljepåfyllningen.
Inte så pass att det suger ner en gummihandske som man ser på youtube men dock ett visst undertryck så det verkar ju vara normalt ändå.

Bytte olja/oljefilter alldeles innan det och sedan dess har jag bara hållit koll på oljenivån och låtit resten vara.
Testade med en 5w-40 för att se om det blir bättre och jag kan inte märka att oljenivån har minskat och inte heller att oljestickan luktar bensin som förut heller.
Användarvisningsbild
av PalleH
Lillen198 skrev: tis 03 dec 2024, 21:46 Nej, tyvärr. Jag fick inte oljefällan med den leveransen. Sen har jag tyvärr bara tutat och kört.
Okej där ser man👍😊
Jag har märkt att min blåser upp ur olje påfyllnings hålet,och att det luktar inne i bilen ibland när man står stilla.

Får se hur jag ska ta mig an detta😏
av Lillen198
Även om jag inte gjorde min hemläxa, så är jag naturligtvis intresserad och tacksam för info om hur din lösning ser ut i så fall. Bilen går ju än så länge genom besiktningen med bra värden med avgasreningen :-/

Har du anpassad equalizer i telefonen? Streamar du[…]

Kan inte lägga i växel V70

Tjena, jag hade hoppats på lite vägledn[…]

760 tändningslås?

Ja de är automat, så ta bort inredning […]

230fk går snålt

Mina spridare verkar vara äkta enligt bilder […]