Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skarj
Steffe3 skrev: ons 30 nov 2022, 20:02 https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app

Tapatalk hijackar länkarna lite ser jag, hoppas den går att komma in på ändå.

Tror jag har sett det på fler ställen dock, men den där är från 2020. Vet att deras sida flaggas dock, så den kan nog klaga i bland annat chrome.
Gick bra att läsa med Safari, anledningen till att jag är skeptisk till att det skulle finnas en "döds timer", är att det vore ytterst svårt att förklara varför den skulle få finnas, om inga fel existerar annat än att man godtyckligt bestämt att funktionen endast ska fungera 800 timmar, sen är funktionen förbrukad även om inga hårdvarufel finns. Den funktionen bör vara olaglig om det inte framgår att man köper funktionen i 800 timmar. Vilket jag aldrig hört att Volvo berättat, iaf är jag helt blank vad gäller den infon.
av skarj
Steffe3 skrev: ons 30 nov 2022, 20:54 Ja, jag ser ju rätt stora problem om det är medvetet, speciellt i landet i väst.
Verkligen, är ju som att lägga upp en straffspark för att bli stämd, men även här bryter det mot reglerna att göra enligt vad man tror om en timer. Är det ett misstag, skulle volvo snabbt rätta till det om det blir känt. Skulle ju lika gärna kunna gälla funktionen på bilen i stort, efter xtimmar, då får du byta bil, eller betala en upplåsning, känns ju mer som något hackare pysslar med än stora biltillverkare.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
skarj skrev: ons 30 nov 2022, 22:33
Steffe3 skrev: ons 30 nov 2022, 20:54 Ja, jag ser ju rätt stora problem om det är medvetet, speciellt i landet i väst.
Verkligen, är ju som att lägga upp en straffspark för att bli stämd, men även här bryter det mot reglerna att göra enligt vad man tror om en timer. Är det ett misstag, skulle volvo snabbt rätta till det om det blir känt. Skulle ju lika gärna kunna gälla funktionen på bilen i stort, efter xtimmar, då får du byta bil, eller betala en upplåsning, känns ju mer som något hackare pysslar med än stora biltillverkare.
Det kan vara vilket som. Själva spärren eller timgränsen tycks vara såpass djupt begravd i programmet att om det var av misstag är det säkert den bortglömd rest från något testförfarande, men samtidigt är det märkligt att man varit därinne och ändrat från första början.
Såvitt jag förstår är det inte Webasto som lagt in spärren utan Volvo Cars. Luktar "designed to fail"...
av skarj
Om detta stämmer och om det är Volvo som lagt in timern och Volvo känner till det, då borde ju Volvo snabbt som attsingen vilja ha in alla berörda bilar och ladda om mjukvaran i fråga, allt annat vore orimligt, för övrigt känns hela grejen orimlig.

Men om någon vet vilka bilar det berör eller jobbar på Volvo och vet mer, var snäll och sprid informationen så någon med problemet kan göra en anmälan, sånt här ska uppdagas om det är sant. Själv är jag skeptisk till att det verkligen existerar en liknande timer tills jag sett det med egna ögon, så pass osannolikt tycker jag att det är.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det finns åtminstone artiklar på nätet skrivna av folk som satt sig in i hur värmaren fungerar, letat upp drifttidmätaren, återställt den och fått det att fungera igen. Så om de inte bara hittar på allting, vilket verkar minst lika osannolikt, så är det faktiskt så här.
av skarj
apersson850 skrev: fre 02 dec 2022, 13:00 Det finns åtminstone artiklar på nätet skrivna av folk som satt sig in i hur värmaren fungerar, letat upp drifttidmätaren, återställt den och fått det att fungera igen. Så om de inte bara hittar på allting, vilket verkar minst lika osannolikt, så är det faktiskt så här.
Ja, jag läste också om det, men enligt mig är sannolikheten att det är svammel betydligt högre än att det faktiskt finns en timer, åtminstone behöver jag mer än så för att köpa det som en sanning. Gäller det ett fåtal bilar, tex en kort produktionstid där något gått snett pga en anställd, det kan jag köpa men då skulle Volvo vid kännedom. Lösa problemet med de bilarna, det är iaf min övertygelse.

Smutskastning av företag är än mer sannolikt än en ”kill timer”, enligt mig.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

Annars säljer blå varuhuset packningspa[…]

Nästa elbil från Volvo?

Dom som gärna vill ha Cross Country får[…]

Kontaktat polisen och Volvia. Önskar en ny ru[…]

B4b B4b,A modellen