Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej har kommer massa felkoder från iCarsoft. Säger mig inte så mycket. Kan någon hjälpa mig tyda dessa.

B118713 Trunk motor. General electrical Failures. Circuit open
U040268 Invalid Data Received From Transmission Control Module (TCM). Algorithm Based Failur. Event information.
U040086 Invalid Data Received. Bus Signal/Message Failurs, Signal invalid
B104421 Rear Axle Sensor, General signal Failurs. Signal too low
Ja, fast det verkar också vara lite kommunikationsproblem. I sådana fall är det inte alltid självklart att det är en givare som felar. Det kan vara överföringen av data som är problemet, något som i sin tur kan bero på någon annan modul, som är kopplad till samma nätverk. I CAN-buss är allting parallellkopplat.
Problemet ligger vid givaren i bakaxeln!
Därför har du felet med dina ABL strålkastare. Det finns ingen CAN på nivåsensorerna. Både den främre och den bakre sensorn är direkt anslutna till CEM och CEM sätter denna felkod om den inte får ett giltigt värde från sensorn. Antingen avbrott på någon ledare eller antingen så är sensorns registerbana innuti den dålig. I sällsynta fall så är armen till sensorn av. Jag har varit med om dessa fall. Så checka anslutningen till den bakre sensorn så kablarna inte är av ärgade. Byt sensorn annars.

Felkoderna mellan FSM,TCM och ECM beror på en kedjereaktion av att CEM fått felaktig information från ECM. FSM vill ha status av både TCM(växellådan) och ECM(motorstyrenheten) när den adaptiva farthållaren är aktiv. Men på något vis har informationen inte stämt överens mellan ECM och TCM, det gillar inte FSM som vill ha dess info om motorns varvtal och bilens hastighet samt vilken växel som är ilagd. Jag misstänker att denna felkod inte är lagrad permanent för då skulle du få ett felmeddelande i DIM om att farthållarfunktionen inte är tillgänglig.
Tack, det där lät avancerat. Har kollat länkarmarna till sensorn och de är ok, även kontaktdonet till givaren ser bra ut.

De enda som säljer givaren, som jag har hittat, är Volvo, de tar runt 1500 kr för givare och armar. Just för sista generationen av xc70 verkar det svårt att hitta "piratdelar" till denna. Även begagnat verkar svårt.
Doomis skrev:Det finns ingen CAN på nivåsensorerna. Både den främre och den bakre sensorn är direkt anslutna till CEM och CEM sätter denna felkod om den inte får ett giltigt värde från sensorn.
Ja, just det, här gäller det ju en 2014. Jag var i tankarna kvar på modellerna som fortfarande hade HCM.
Hej.
Jag har problem med höger strålkastare.
Vid uppstart så gör den den vanliga rörelsen uppå-nedåt, men stannar i det högre läget.
Kurvfunktionen fungerar som den ska.
Den bländar, och mötande blinkar med sina helljus.
Undrar, är styrdonen för höjdregleringen lika på höger och vänster sida.?
Jag har bytt ut den, men vet inte vilken som är vilken.
Jag märkte vid demontering, att kontaktstycket till justeringen, på lyktans undersida, den lilla av de två, hade ärgat, med rengöring hjälpte ej, och inga felkoder..
Tacksam för svar och tips.
Jag har en 2015 V70 D4 Summum.
240 med "specialvagnsnummer"

Har inget svar på din fråga men jä[…]

Ah just, 2014 är ju föregående. D&[…]

Den här gången är det faktiskt V[…]

Hej! Jag hade min 2017 XC60 på Volvo orgina[…]