Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:Nej, bilen tror ingenting om något spinnande bara för att hjulen på en axel är lie mer slitna än på den andra. Varje gång när du börjar köra mäter bilen hur fort hjulen snurrar, och lär sig att det är det normala. Sedan är det avvikelser från den rotationshastigheten som detekteras som slirning som ska motverkas. Det är den mekanismen som gör att Haldex av nyare versioner inte är speciellt känsliga för olika däckdimensioner.

Tidiga versioner av Haldex (I, II och III) fungerade rent mekaniskt. En oljepump drevs av hastighetsskillnaden mellan fram- och bakaxel. Om skillnaden blev stor nog blev oljetrycket tillräckligt för att trycka ihop lamellerna som motverkar att fram- och bakhjul får olika fort.
Versionerna på slutet av de här bilmodellerna (IV och V) är helt elektriska. Mätningen av slirningen sker elektroniskt och oljan pumpas av en elektrisk pump. Därför kan man enkelt kontrollera när det ska pumpas. I de tidigare kunde man inte hindra pumpandet, men man kunde öppna en ventil som släppte förbi oljan som pumpades.
De känsliga konstruktionerna var de första, som satt i V70XC, där en slirkoppling med silikon satt mellan fram- och bakaxel. Om den hela tiden utsattes för slirning kunde den inte avstå från att försöka hindra slirningen, och då kunde den bli överhettad och gå sönder.
Jag har en XC60 (AWD, 2,4d) från 2010 där framdäcken är snett slitna så de måste bytas (och även en hjulinställning måste göras). Bakdäcken är fortfarande fina.
På däckteam säger de att man kan byta endast två däck på dessa modellen. Men han säger det lite spontant, vilket gör mig osäker. Stämmer det att man kan göra så på min Volvo?
Ja du kan byta bara framdäcken

Okej! Ja som sagt jag kan inte jättemycket k[…]

De rätta moment XC60 B5 2020

Behöver de rätta moment både fram […]

Insprutningsventil 2.5FT

Eller så köper du BOSCH 0 280 158 315 f[…]

Nu har jag haft problem med att öppna handsfa[…]