Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Steffe3
Ja, det är nog inget jag skulle förlita mig på allt för mycket i en akut situation. Åtminstone inte nu när jag testat det själv.
Som du säger, gasar man så ignorerar den knappen helt (förutom pipandet, verkade det som).

Har inte behövt gå handledarutbildningen ännu, får se när sambon känner att hon vill ta tag i att skaffa körkort :oops:
Användarvisningsbild
av LeifA
Det skulle vara livsfarligt om den elektriska handbromsen fungerade i hastigheter över 10km/h. Tänk att den slår till vid 90 och med en förare som inte är van att sladda med en bil vid ratten, det kommer med säkerhet att sluta med avåkning.
Användarvisningsbild
av Steffe3
LeifA skrev:Det skulle vara livsfarligt om den elektriska handbromsen fungerade i hastigheter över 10km/h. Tänk att den slår till vid 90 och med en förare som inte är van att sladda med en bil vid ratten, det kommer med säkerhet att sluta med avåkning.
Den gör ju det dock, enligt mitt test tidigare ikväll (35-ish km/h), och även enligt manualen.

Dock har den ju även några kriterier för att slå till, man får inte gasa samtidigt bland annat.
Användarvisningsbild
av apersson850
Oavsett hastighet, så länge den är över ca 10 km/h, så bromsar bilen med högsta möjliga bromsverkan så länge parkeringsbromsknappen är intryckt. Det innebär ständigt arbetande ABS.
Om du har foten på gasen spelar ingen roll. Däremot om du sätter foten på bromsen så är det den som gäller.

Men visst är det rätt att man ska börja med "enkel" körning. De mer komplicerade tingen kan man komma med när de fått mer vana.
av dannesk
apersson850 skrev:Oavsett hastighet, så länge den är över ca 10 km/h, så bromsar bilen med högsta möjliga bromsverkan så länge parkeringsbromsknappen är intryckt. Det innebär ständigt arbetande ABS.
Om du har foten på gasen spelar ingen roll. Däremot om du sätter foten på bromsen så är det den som gäller.

Men visst är det rätt att man ska börja med "enkel" körning. De mer komplicerade tingen kan man komma med när de fått mer vana.
Bromsen släpper direkt om du har foten på gasen även om du har knappen nertryckt, testade ikväll igen på min XC60. Dessutom så kan en sån bromsmanöver vara direkt farlig och motsatt effekt om den som kör får panik och gasar eller annat istället när någon "tar över" och bromsen släpper. Lite samma som att om man som passagerar tar tag i ratten och svänger höger så kontrar den som kör genom att vrida ratten åt vänster reflexmässigt och då kan man helt plötslig vara i motsatt körfält.
av Lalaw
Jag fattar ju att det inte räddar alla situationer men det är väldigt bra att ta till när de råkar rulla bakåt vid start i backe istället för att rulla in i en bil som står bakom.
Jag har varit handledare både för min äldsta son och min lillasyster. Och jag drar handbromsen än att skrika på eleven om något håller på att gå fel.
Jag har varit ute och testat och den bromsar i hastighet även om man gasar, tror man nästan måste trycka i botten för att den inte skall bromsa.
av panth0n
Kan man inte fånga bilen i backe bör man kanske inte vara ute på allmän väg bland bilar kan jag tycka, det fick jag inte vara för farsan iallafall.. Men det är ju många år sedan när spaken satt i mittkonsollen.
Livsfarligt att dra handbroms då du inte vet hur föraren tänker , lika så har man hört om handledare som drar i ratten vilket aldrig skulle falla mig i tanken. Litar du inte på föraren?
Användarvisningsbild
av MartinS
Dannesk, jag har också övningskört några år och ett antal tusen mil och jag har inte heller saknat en nödbröms en enda gång, men hade jag saknat den en gång så hade jag ju önskat att jag hade den här lösningen. Det är ju självklart att detta inte är något som "skall användas", men att den finns där som en sista utväg är ju inte fel, tycker jag iallafall.
av mimeck
Måste du säga till sonen att sätta foten på bromsen innan du trycker på knappen? Tror jag måste ha foten på för att det ska funka eller så minns jag fel...

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]