Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Steffe3
#1487832
Kan vara värt att tänka på hur lampikonen ser ut också, det finns en för fel på kurvljuset och en för fel på höjdjusteringen.

Dock om det är höjdjusteringen så brukar den gå i felsäkert läge (lamporna i botten), för att inte riskera att blända någon.
Kurvljuset kör ingen visuell testning vid start så som höjdjusteringen gör, så det skulle inte synas vid det tillfället.
av perasbro
#1487836
Steffe3: Lamporna går ned, upp och sedan till mitten. Fungerar.
Sidorullningen fungerar inte.
Högra instrumentet visar fel på ABL med pilar upp och ned men den gula varningslampan i det vänstra instrumentet visar pilar vänster-höger.

vjohnj: Levererat-fliken är dimmad. Kommer inte åt den.

-Per
av vjohnj
#1487841
Ja där har du felet på att du inte får några felkoder. Det är i den fliken felkoder syns. Ta och gör en webbsökning på hur Vida fungerar.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1487898
perasbro skrev:Har någon en idé om var antennerna sitter?
Det finns antenner i bakre stötfångaren (S80)/bakluckan (V70-XC70), i baggageutrymmet, i mittkonsolen mitt i bilen och längst fram.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1487899
perasbro skrev:Vad är det som styr det svängande helljuset? Sitter det en motor i varje lykta?
Det pratas om 2 nivågivare, en som sitter bak (höger?) och en som sitter fram. Var fram?
Vad gör den fram för nytta?

När man startar höjer och sänker sig båda ljusen, men inget svängande ljus.
Höjdgivarna på högre främre och bakre bärarm mäter höjdläget på bilen och ställer in Xenonljusen i höjdled, för att de inte ska blända mötande. Höjdläget justeras med motorer i strålkastarna.

Sidostyrningen av strålkastarna baseras på rattens styrvinkel, om det är mörkt ute och om bilen rör på sig.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1487900
glock40sw skrev:Du har tydligen ABL lyktor (Active bending lights) ,har de själv i min bil , ganska onödig finess enligt min mening. De fungerar bara när bilen är rullning med ganska snäv hastighetsintervall ,och omgivningen är tillräckligt mörkt. Du kan läsa mera på Vida . Själv körde jag sakta på en kurvig skogsväg för att se om de fungerar ,men det var många år sedan .
Det är elmotorer som styr lyktorna . De givarnas placeringar skulle du hitta också på Vida ,där finns mycket info om man bara lär sig hitta.
ABL är en utmärkt funktion. Det märker jag varje gång jag hamnar i en hyrbil som inte har funktionen. Plötsligt inser man hur mycket bättre det är när lamporna lyser där man tänker köra.
Hastighetsintervallet som de fungerar i är från ca 2 km/h upp till toppfart. Så snävt kan man knappast kalla det.
Det finns inte en enda givare som är specifik för ABL, utan de lever på signaler från givare som redan finns för andra ändamål.
av perasbro
#1487906
Tack för hjälp. Nu gäller det att leta efter var felet är. Kan man kolla om motorn i lampan fungerar?
-Per
Användarvisningsbild
av apersson850
#1487928
När min havererade hade det kommit vatten i styrenheten, som sitter under strålkastarhuset. Men det berodde på en viltolycka som krossade strålkastarens täckglas. Det är alltså inget som händer normalt.
Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]