Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo2022 skrev: ons 22 dec 2021, 16:45
Micce1980 skrev: ons 22 dec 2021, 14:28
Volvo2022 skrev: ons 22 dec 2021, 09:39

Tusen tack! Det blir en sväng till verkstaden idag och kolla upp det.
När köpte du bilen och av firma eller privat?
Drygt 10 dagar sen från en firma/bilåterförsäljare
Då kan du be de titta på det. Hur långt har den rullat?

Du har eventuell garanti och säkert konsumentköplagen på din sida. Tror nog med all säkerhet att detta inom den tidsramen räknas som ett ursprungligt fel.

Så sluta betala om du gjort det och både maila och ring firman du köpt av
Volvo2022 skrev: tor 23 dec 2021, 14:34 Jag var inne hos firman och dom gick med på att stå för kostnader av reparationer och eventuella kostnader som kan uppkomma så ska in med den nästa vecka, bilen har rullat 19 500 mil kamrem byttes på 18 500 mil.
Så ska det vara, exemplariskt av firman utan att ifrågasätta och komma med konstigheter. :-)
Volvo2022 skrev: tor 23 dec 2021, 14:34 Jag var inne hos firman och dom gick med på att stå för kostnader av reparationer och eventuella kostnader som kan uppkomma så ska in med den nästa vecka, bilen har rullat 19 500 mil kamrem byttes på 18 500 mil.
Är det handlarens egen verkstad som ska åtgärda bilen?
Om inte så se till att bet blir så, tror inte du vill vara mellanhand om åtgärderna inte blir till belåtenhet eller fel återkommer.

Kan också va värt att söka "oljekonsumtion vea" och "balansaxlar vea" i forumet eftersom du har en bil under garanti/reklamationsrätt.
Snyggt att de står för det utan att bråka som allt för många gör. Precis som ”Cotag” skriver om oljan. Kolla månadsvis närmsta tiden så den inte drar olja, långt ifrån alla gör det men det händer. Gör den det så meddela de direkt så de kan utföra ett oljeförbrukningstest. Jag har samma som du fast i en XC60 med Polestar och detta är den trevligaste motor och låda jag haft än så länge, finns nästan bara positivt från min sida att säga förutom då egr och eventuell oljeförbrukning :)
Ska faktiskt kika på det med oljan nu när ni säger det inte märkt något än iaf, brukar kolla på mätaren i bilen och den står sig stabilt än så länge men ska börja kolla den lite oftare nu framöver. Men bilen ska in nästa vecka och åtgärdas så får vi se om problemet återkommer eller om det bara är EGRn som var kass vilket jag hoppas. Tusen tack för alla svar verkligen till stor hjälp detta är min första volvo och definitivt inte sista är supernöjd med bilen överlag och tur med dessa forum där alla har lite expertis inom så många ämne med bilarna och problem som brukar uppstå, det underlättar jätte mycket.
Uppdatering på problemet med försämrad motorprestanda och sköldpaddan, nu har verkstaden bytt egr samt trycklufssensor/Mapsensor felkoderna försvann och bilen går som en dröm igen, dem gjorde även en sotrensning på inkommande och utgående rör så dem blev som nya invändigt. Bilen mår mycket bättre och presterar utmärkt. Även vid minsta gaspådrag så reagerar den omedelbart och sticker iväg. Så för dom som upplever samma problem är det en stark rekommendation att kolla över EGR och Mapsensor/tryckluftsensor. Hela kalaset landa på dryga 9200 kr för ny egr, sensor samt rensning av rören inkl arbete vilket bilförsäljaren stog för som tur är eftersom jag ägt bilen ca 2 veckor.
Volvo2022 skrev: ons 29 dec 2021, 20:50 Uppdatering
Så pass :-D Riktigt bra att du fick det ordnat 👍

Jag kollade felkoder innan köp och fick det åtgärdat innan avhämtning, valde sedan till Polestar så vet inte så mycket annat än att maskinen är trevlig att köra. Utan detta forum hade jag absolut inte kollat felkoder samt vetat att det finns viss risk för oljeförbrukning. Lycka till och fråga på i framtiden.
Volvo har gjort ett par återkallelser på dessa maskiner som i någon mån kan hjälpa till så inte egr-problemen återkommer, bl. a en där man byter några slangar för att egr-kylaren ska gå lite varmare. Det kan vara ide att kolla med en volvoverkstad så att alla återkallelser är åtgärdade på bilen.

Bra att handlaren tog på sig problemet.

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]