Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
VolvoB20 skrev: Det där får ni förklarar för mig för det fattar jag inte. Har åkt med gamla bilar när dämparna var så slut att de var sämre än cyckelpumpar från konsum och bilen gungade som ett skepp i storm. Men inte slets däcken fortare för det.

Om bussningar och leder är slut däremot så kan ju hjulvinklarna flexa både hit och dit så däcken slits i raketfart.
VolvoB20 skrev:Mina Nokian Z-line 245/40-R20 har rullat över 7000 mil och klarar nog 10.000 mil innan de är nere på 1.6 mm.
Har man däck som kan gå 17.000mil så påverkar nog inte upphängningen något särskilt. :bored:

Ett exempel resten får du googla. Tyre wear underdamped

Användarvisningsbild
av MarcusJ
KalleJ skrev: ons 11 aug 2021, 17:10
VolvoB20 skrev:Mina Nokian Z-line 245/40-R20 har rullat över 7000 mil och klarar nog 10.000 mil innan de är nere på 1.6 mm.
Har man däck som kan gå 17.000mil så påverkar nog inte upphängningen något särskilt. :bored:
Är snarare 10.000 mil totalt som avses...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MarcusJ skrev: ons 11 aug 2021, 17:49
Är snarare 10.000 mil totalt som avses...
Exakt. Vid 10.000 är de nog nere på 1.6 mm
Användarvisningsbild
av VolvoB20
VolvoB20 skrev: Det där får ni förklarar för mig för det fattar jag inte. Har åkt med gamla bilar när dämparna var så slut att de var sämre än cyckelpumpar från konsum och bilen gungade som ett skepp i storm. Men inte slets däcken fortare för det.

Om bussningar och leder är slut däremot så kan ju hjulvinklarna flexa både hit och dit så däcken slits i raketfart.
Ett exempel resten får du googla. Tyre wear underdamped

Men om hela hjulupphängingen är fulltändigt totalt sopslut så hjulen studsar 10 cm upp i luften hela tiden på plan väg så däcken slås sönder i förtid.

Tveksamt om trådskaparen skulle köra runt så utan att märka det.

Det måste ju märkas sjukt mycket, så man knappt kan hålla bilen kvar på vägen. Och verkstaden skulle väl knappast rapportera att allt är fint och vinklarna är ok.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
I.o.m att bakdäcken inte ens är drivande på din bil och är tokslut efter 600 mil så sätter i alla fall jag mina pengar på att vinklarna bak är fel. Antingen för firman ställde dem fel. Eller pga att du har slitna bussningar/leder bak så inställningen inte blir stabil.

Jag hade börjat med dem innan jag gett mig på dämparna.
av berrabus
VolvoB20 skrev:I.o.m att bakdäcken inte ens är drivande på din bil och är tokslut efter 600 mil så sätter i alla fall jag mina pengar på att vinklarna bak är fel. Antingen för firman ställde dem fel. Eller pga att du har slitna bussningar/leder bak så inställningen inte blir stabil.

Jag hade börjat med dem innan jag gett mig på dämparna.
Precis. Är den svajig bak hade jag börjat att kolla främre bussingen i bakre länkarmarna. Är de riktigt dåliga kan en tur i en rondell bli spännande :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Det enda jag kan tänka mig där är att om Nivomat inte fungerar alls, då går bilen lägre än normal. Vet inte hur bakvagnsgeometrin är funtade där, om den ändrar sig lite i nedfjädrat skick, ett läge som i normala fall bara är transient? Det är ju inte som på gamla 740 längre, där axeln var ett stelt rör, så vinkeln alltid var densamma mot vägen.

Kilometrarna har krympt i kylan?

Hög tomgång

Fortsatt problem. Men nu går bilen riktigt b[…]

Läs ut felkoderna så har man någo[…]

slungdiff på 945

1 - kolla om lappen sitter kvar på bakaxeln.[…]