Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
Henkan skrev:
Cotag skrev:Landsail Qirin 990 är ett budgetdäck som har fått bra värden i tester.
Källa på det. Jag har aldrig sett ett däcktest där kinadäck fått bra värden, möjligen på någon enstaka punkt men inte i helheten.
"The Sentury Landsail Qirin 990 scores in Swedish tyre tests
The Sentury Landsail Qirin 990 has achieved good results in the annual summer tyre test by the highly regarded Scandinavian car trade journal Vi Bilägare and the Swedish Aftonbladet."

https://www.inter-sprint.com/de-sentury ... dentesten/
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vad är billiga däck? Pirelli Scorpion i stenhårt gummi rullar 7500 mil med tveksamt våtgrepp eller mjuka Toyo proxies med sjukt grepp men som bara håller 2500 mil?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Så här såg alla mina 4 Nokian Z-line ut efter drygt ett år och drygt 1500 mil och då var de färsk tillverkning. Alltid gått med 2.8-2.9 bar. Godkända för 300 km/h och mycket marginal i belastningsindex (3-ton) så massor med marginal.

Efter det är jag sjukt misstänksam mot allt vad Nokian heter.

Nu har de snart rullat 7000 mil och verkar aldrig slitas ut då gummit är hårt som en ishockeypuck i bakelit . De får ju jobba en del då jag kör mycket med släp. Sprickorna har inte blivit värre. De kommer nog aldrig slitas ut. :-o Billiga mil om de går över 10.000 mil
Bilagor
20210410_165012.jpg
20210410_165012.jpg (820.12 KiB) Visad 856 gånger
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tycker Continental Premium Contact 6 är en bra kompromiss av pris, livslängd, komfort och prestanda.
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av perin
Cotag skrev:Landsail Qirin 990 är ett budgetdäck som har fått bra värden i tester.
När jag köpte nya däck i våras och valde Good Year så frågade däckkillen varför Good Year när det finns billigare däck, t.ex. Landsail Qirin 990 som du nämner. Jag hade väl inget bra svar mer än att det kändes tryggt att välja ett välkänt märke. Däcktjommen förstod inte varför så många envisas med att köpa dyra märkesdäck.
Hur eller hur så är det här med däckval svårt för de flesta av oss. Antingen styr plånboken eller så är det vad man tror är bäst och då blir det ofta ett märkesdäck.
Användarvisningsbild
av MartinS
Cotag skrev:
Henkan skrev:
Källa på det. Jag har aldrig sett ett däcktest där kinadäck fått bra värden, möjligen på någon enstaka punkt men inte i helheten.
"The Sentury Landsail Qirin 990 scores in Swedish tyre tests
The Sentury Landsail Qirin 990 has achieved good results in the annual summer tyre test by the highly regarded Scandinavian car trade journal Vi Bilägare and the Swedish Aftonbladet."

https://www.inter-sprint.com/de-sentury ... dentesten/
I Vi Bilägares test i våras fick Landsail Sentury Qirin 990 59 poäng och toppskiktet i testet fick alla över 80 poäng... Att Landsail skulle fått bra resultat i ViB's test är faktiskt en lögn, däcket fick ett resultat, mer än så skulle jag inte sträcka mig till. Det enda däck som var sämre än Landsail var något kinesiskt däck som heter HiFly....
av KalleJ
@MartinS, Testvinnaren var Maxxis HP5 gissa vart den är tillverkad och vilket land bolaget kommer ifrån ;-).
Ända jag ser Landsail 990 hamna betydande efter är i vattenplaning och några % övriga våt egenskaper. Men det är just de egenskaperna jag vill ha på sommardäck.
Men det är fortfarande ett BUDGET däck framför allt, inte ett Kina däck.
Håller man hastighetsgränserna är det inget dåligt budgetalternativ, speciellt nu när bränslet kostar va de gör.
Användarvisningsbild
av MartinS
Maxxis resultat förvånade nog de flesta, jag behöver inte gissa, jag vet att Maxxis är ett taiwanesiskt däck.

Jag håller dock fast vid att jag inte anser att Landsail fick ett bra resultat i testet.
av KalleJ
@MartinS, Maxxis, överraskande njae den har varit på topp plats i många tester.

Reultatet beror ju på vad man är ute efter, det kan jag hålla med. Men det gjorde inte vissa andra premiummärken heller om man jämför med (ultra)Highperformance däck.
Michelin Primacy, Pirelli P7 host host.
Råd vid punktering

Volvo har ljudisolerade däck på vissa b[…]

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]