Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

@pb81, @pb81,
Bättre är väl att ta i, tror inte det ska vara någon större skillnad. Lite lägre densitet och energiinnhåll.
Inte lika roligt att tanka som E85 och de prestandavinster man får där.

Fråga eller kolla vad optimeringsfirmorna av Dieselbilar tycker om HVO är väl mitt tips.
Då missförstod jag dig.

Det måste finnas minst en som kör HVO100 i en dieselfemma som är aktiv här, så vi får avvakta då.

Jag har nämligen inte hört talas om att någon bil gått dåligt eller att något gått sönder av HVO100, dom som slutar tanka gör det väl antagligen för att det är dyrt.
pb81 skrev:Sökte lite i forumet och hittade denna: viewtopic.php?t=150559#p1326895
Så det är väl som du säger @KalleJ att det inte bör vara någon skillnad. Var kanske där jag läste för längesedan att det var något om bränslepumpen med.
Finns kanske skillnader men då behöver ju mjukvaran anpassas också. Exempelvis färre regenereringar.
Och ja Fords bränslesystem (V40/CC40 t.ex) är inte godkänt. Men de har andra certifikationer på HVO i USA också.
Som sagt byråkrati, certifieringar av bränslet är inte globalt. Sen vad vinner Volvo på att godkänna HVO i bilar som de inte säljer längre?
KalleJ skrev:@pb81, @pb81,
Bättre är väl att ta i, tror inte det ska vara någon större skillnad. Lite lägre densitet och energiinnhåll.
Inte lika roligt att tanka som E85 och de prestandavinster man får där.

Fråga eller kolla vad optimeringsfirmorna av Dieselbilar tycker om HVO är väl mitt tips.
Lägre densitet var det ja, men var hittar du infon om att energiinnehållet är mindre?

Bensin och etanol kan nog dom flesta se, lukta och känna skillnad på men dieseln måste du förmodligen skicka till ett laboratorium (om den är i en dieseltank då den annars är luktfri).

Senast redigerad av 1 Jallemet, redigerad totalt 0 gånger.
KalleJ skrev: tis 03 aug 2021, 20:01
pb81 skrev:Sökte lite i forumet och hittade denna: viewtopic.php?t=150559#p1326895
Så det är väl som du säger @KalleJ att det inte bör vara någon skillnad. Var kanske där jag läste för längesedan att det var något om bränslepumpen med.
Finns kanske skillnader men då behöver ju mjukvaran anpassas också. Exempelvis färre regenereringar.
Och ja Fords bränslesystem (V40/CC40 t.ex) är inte godkänt. Men de har andra certifikationer på HVO i USA också.
Som sagt byråkrati, certifieringar av bränslet är inte globalt. Sen vad vinner Volvo på att godkänna HVO i bilar som de inte säljer längre?
Nä det var så jag menade, att det finns ju ingen direkt vinning för volvo att man skall kunna köra på det i äldre bilar. Eller ja det skulle väl vara om det på något sätt kan anses vara mer miljövänligt. Men tydligen finns det ändå någon form av risk att något slits i förtid, även om risken är liten. Men enligt inlägget jag länkade till så blandas det ju redan i stora mängder HVO utan att påverka bilen.
Det är ofta så att det inte har testats ordentligt, och då vågar de inte rekommendera HVO100. Skulle det gå galet kan man, i alla fall i vissa länder, då resa skadeståndskrav mot Volvo, som lovat något som inte visade sig hålla. Oavsett varför haveriet/skadan egentligen inträffade.
KalleJ skrev: tis 03 aug 2021, 20:01

Partikelfiltret övervakas och rengörs atotmatiskt när det blir igensatt. Med HVO blir det mindre sot och det gör att det automatiskt blir färre rengöringar
Jallemet skrev: Lägre densitet var det ja, men var hittar du infon om att energiinnehållet är mindre?
Här https://drivkraftsverige.se/uppslagsver ... demission/
Men inte superinsatt på vilken Diesel som säljs i mackarna nu för tiden men antar att det är MK3? Verkar vara Mk1 B7 som är vanligast. Annars har st1/ingo etc. specifikation pdf för varje bränsle.

VolvoB20 skrev:
Partikelfiltret övervakas och rengörs atotmatiskt när det blir igensatt. Med HVO blir det mindre sot och det gör att det automatiskt blir färre rengöringar
Låter ju bra, då borde man kunna öka bränslemängden och laddtryck utan att sota igen partikelfiltret. Om det verkligen är så i praktiken i bilar som rullar på vägarna. Vill se effektkurvor från en mappad bil med HVO :party:

Här verkar vara orginalmapp fortfarande dok.

http://www.tuningakademie.de/wp-content ... _final.pdf

+ 1,2% increase of torque
+ 1,0% more power
- 1,04% less spezific fuel consumption
- 38% less soot
-
all relevant engine and exhaust
temperatures are almost on the
same level compared to diesel fuel
Jag har kört våran XC90 D5 2012 på enbart HVO100 i ett år och ca 2000 mil. Går som en klocka. Skillnaden jag märkte när jag började med det är lite mindre dieselknack, (har högre cetantal än vanlig diesel) har kört när det varit kallare än -30grader, funkar hur bra som helst. Det jag reagerade lite på början var att jag upplevde att färddatorn misstämmer lite mer än på vanlig diesel. Om detta har att göra med den lite lägre densiteten låter jag vara osagt, dock när man räknade på det så var skillnaden större. Ang, hur ofta regenerering sker så märkte jag tyvärr ingen förbättring.

Har samma bekymmer och liksom lennarte fungerar tr[…]

Swedol har jag iaf köpt billig automatlå[…]

Upgradera baklucka

Hej! Jag är också intresserad av denn[…]