Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
BMS "nollas" när du gör bilen strömlös, så det gör sig självt när du byter batteri, jag har bytt på ett antal depåbilar ala volvo på jobbet den vägen utan problem. De bytte på min xc60 hos Volvo åf utan att göra något, jag stod själv bredvid.

Men det kanske är som du säger, om problem uppstår gör man tricket med att rycka runt på knapparna som videon visar.

Jag har då aldrig gjort det, och jag har inte upplevt några problem heller, det lär ju finnas hundratusentals som byter batteri i sina bilar själv idag utan att göra något.
av dannesk
Derank skrev:BMS "nollas" när du gör bilen strömlös, så det gör sig självt när du byter batteri, jag har bytt på ett antal depåbilar ala volvo på jobbet den vägen utan problem. De bytte på min xc60 hos Volvo åf utan att göra något, jag stod själv bredvid.

Men det kanske är som du säger, om problem uppstår gör man tricket med att rycka runt på knapparna som videon visar.

Jag har då aldrig gjort det, och jag har inte upplevt några problem heller, det lär ju finnas hundratusentals som byter batteri i sina bilar själv idag utan att göra något.
Nej BMS nollas inte när du bryter strömmen. Däremot kan du bryta strömmen till BMS enl. nedan video så räknas laddstatusen om.

Nollar man BMS så nollar man räknaren i CEM och jag förutsätter att ÅF gör detta när de byter batteri på bilarna som de får in. Visst alla kanske inte får bekymmer men det är ju bättre att göra det korrekt så bilen "vet" att batteriet är bytt. Jag vet flera som bytt batteri (inte bara Volvo) och inte nollat BMS och det har haft problem med att bilen fortfarande varnar för låg laddnivå, har löst sig med BMS Reset och jag har hjälpt några med min iCarsoft att göra detta och då har problemen försvunnit.
Med tanke på att det, enligt inlägg ovan, är en räknare för "antal dagar sedan batteribyte" är det tämligen uppenbart att det alltid ska göras.
Av videon framgår att alarm light är det vi kallar varningsblinkers.

"Material" är väl batteriet, antar jag?
Användarvisningsbild
av Derank
Vad har det för betydelse, alltså antalet räknade dagar? jag gjorde den där proceduren nu bara för skojs skull, och det spelar ju ingen roll var ljusvredet står, auto el till höger, tändning på el motorn igång, de där batterisymbolen blinkar iaf efter 3 av på på dinljust + 2 av på varnimgsblinkers, så nu är min räknare alltså nollad och batteriet byttes för ca 4 och ett halvt år sedan.
Användarvisningsbild
av Derank
Jag skulle säga, man kan göra det men det spelar ingen roll om man gör det, jag har då inte märkt någon skillnad. Ungefär som att nollställa oljeräknaren på automatlådan vid oljebyte, gör nada nix och noll.
Användarvisningsbild
av Derank
Förstår inet vad det ska ha med laddstatus att göra, men men, nu släpper vi det, har man rproblem, nolla BMS enligt guiden ovan´, så kanske det löser sig. Jag hade inga problem, men nollade BMS för vetenskapens skull fast jag inte bytt batteri nyligt, får väl se om jag får problem nu...........
Användarvisningsbild
av perin
apersson850 skrev:Med tanke på att det, enligt inlägg ovan, är en räknare för "antal dagar sedan batteribyte" är det tämligen uppenbart att det alltid ska göras.
Av videon framgår att alarm light är det vi kallar varningsblinkers.

"Material" är väl batteriet, antar jag?
Ja, det stämmer. T9 spelade lite spratt och föreslog tydligen material istället för batteri som jag trodde jag skrev, men det är ändrat i mitt inlägg nu.
Användarvisningsbild
av svergie2
Bilen laddar batteriet olika beroende på ålder, ett nytt batteri kan laddas med lägre spänning vilket ett äldre inte kan utan att riskera att det inte blir tillräckligt laddat. Därför ska man inte nollställa räkneverket om man inte har ett nytt batteri i bilen. Att nollställa BMS genom att göra den strömlös är däremot helt ok även på ett gammalt batteri.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Ojämn gång

Nu går bilen jämnare, det kanske var at[…]

Vibration på höger sida

Nu är drivknuten bytt och balansering av d&au[…]

Borde inte maskinskadeförsäkringen g&ari[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ja men det blir alltid så jag hittar delarna[…]