Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av audiot
Tmap-sensor som sitter i intercoolern vä sida, byts uppifrån men ganska tight att komma åt. Den kan ge det fenomenet du beskriver utan felkoder.
av 164EOverdrive
Japp, den var knepig att komma åt och är utbytt till en motsvarande korrekt Bosch. Och den jag tog bort såg felfri ut, verkade mäta ok med en Ohm-mätare också, en aning vevhusklägg på den och i intercooler-slangarna bara. Det blev i.a.f. ingen skillnad efter bytet.
Det sjuka är ju att det inte blir nåra felkoder när turbon slutar ladda, vilket skulle kunna tyda på att nån sensor/givare inte gör sitt jobb? Men vilken?
En sensor/givare givare som ger felkoder gör ju sitt jobb och ska väl ändå inte bytas.
Som det lät hos Volvo ingår det i felsökningen att byta sensorer/givare tills man upptäcker felkoder!!!
I går kopplade jag bort batteriet en stund och torkade bort olja ur en kontakt som satt på en "givare" på en slang som satt fast i luftslangen från luftfiltret, alldeles ovanför locket till oljefiltret, verkade ha läckt olja in i kontaktstycket p.g.a. dåligt dragen slangklämma.
Tog en sväng på 70-80 vägar i morse till samma mål som jag åkte motorväg till igår ca. 4 mil, vände och tog motorvägen tillbaks. Inga laddproblem alls!
Var det kanske en god ide att koppla bort batteriet en stund? Ungefär som att starta om PC´n när den krånglar?
Ska prova senare att dra ut på motorvägen direkt och se om turbon funkar hela sträckan.
av 164EOverdrive
Var sitter difftrycksensor/givare till partikelfiltret monterad? 2015 V70 D4 AWD aut 5-cyl. Kommer man åt att kolla/byta den eller dess slangar utan att lyfta ur motorn?
Vida 2014D

Sök på forumet så hittar du.

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i v[…]

Fönsterhiss ur funktion

Inte osannolikt att det är kabelbrott mellan […]

..Lade du vaselin bara på själva kont[…]