Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S.t.r.a.n.D
Faaan vad många som föredrar BMW framför Volvo och visst det är helt Ok för det är en mycket fiin bil. Men va faaan gör ni här, ursäkta uttrycket.

Skulle jag köpa en BMW eller en Audi som nästa bil så skulle jag inte hänga här speciellt mcyket utan då blir det ju något annat märkesforum. Visst kan man kolla in här nån gång och sprida kunskap som man har om Volvo men alltför ofta tror jag inte det skulle bli.
av Steff 99
Om jag har både en BMW och en Volvo ..får jag lov att vara kvar här på forumet då???
av perhall
Steff 99 skrev:Om jag har både en BMW och en Volvo ..får jag lov att vara kvar här på forumet då???
Det får du! Antar att du även besöker autopower...
av Joli
LeoniAquila skrev:Jag har visserligen ingen erfarenhet av 5-serien, men mitt samlade intryck av tester (tidningar m.m.) är att den har en smula bättre komfort än Volvo.
Interiören är väl hyfsad, men inte mer. Skinnet är ju rena galonklädseln, panelerna duger. Det är en bit ifrån den BMW X3 jag testade för några år sedan.

Summa summarum, det enda Volvo vinner på hos mig är designen. Jag har verkligen försökt att ta BMWs nya linjer till mitt hjärta, då det trots allt blev mitt favoritmärke 1994-1995, men det går inte. De flesta nya BMW är ruskigt fula, eller har åtminstone detaljer som är uppåt väggarna fula.
Jag måste erkänna att jag hade nya V70, som har betydligt mjukare fjädring och sägs vara tystare än S80n, i tankarna när jag skrev att S80n har bättre komfort än BMW 5-serie, men S80n har faktiskt, i både Teknikens Värld och Auto & Motor Sport fått bättre omdöme för komforten än BMW i samma test... fast just Auto & Motor Sport har i ett annat test gett S80n aningen sämre betyg för komfoten än BMWn, så det kanske är hugget som stucket. :)

Håller vidare med om att design:en är BWN:s svagaste punkt - synd på en i övrigt bra bil.
av perhall
Teknikens Värld togs ju upp tidigare i tråden.

De är mycket för Volvo, men visst är ams mycket för Audi och BMW?

Man får läsa båda för att få en balanserad bild...
av LeoniAquila
RoadKiller skrev:Skulle jag köpa en BMW eller en Audi som nästa bil så skulle jag inte hänga här speciellt mcyket utan då blir det ju något annat märkesforum. Visst kan man kolla in här nån gång och sprida kunskap som man har om Volvo men alltför ofta tror jag inte det skulle bli.
Det är precis så jag gör, hänger mest på Autopower, och har just börjat på Jaguars forum. Dyker upp här ibland för att kolla läget. Jag gillar Volvo S80N och tycker att XC90 är rätt skaplig också. ;)
perhall skrev:Teknikens Värld togs ju upp tidigare i tråden.

De är mycket för Volvo, men visst är ams mycket för Audi och BMW?

Man får läsa båda för att få en balanserad bild...
Håller med dig helt, iofs må jag gilla BMW mer än Volvo och således även AMS mer än T.V., men båda tidningarna är ju i princip ytterligheter - till ingens nytta.

/LA
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Tyskägda tidningar (inga namn) har en tendens att alltid föredra Tyska bilar.

TV t.ex verkar vara lite mer neutrala och ser på bilen som helhet mer än vad det sitter för märke i fronten.

Min personliga uppfattning är att BMW gör fina bilar. Men jag skulle aldrid köpa någon! Bara det med säkerheten är så otroligt dåligt så man inte kan uttrycka det i ord! Tyska biltillverkare kommer undan med 3 och 4 stjärnor i E NCAP och obefintligt whiplashskydd. ÅR 2007!!! Pinsamt om ni frågar mig!
av Steff 99
Om det är pinsamt att en BMW 5-serien inte fick mer än 4 stjärnor och utifrån detta åker man Vovo för att det är minsann så mycket säkrare bilar.
Skall vi börja att en enbart gå på Encap så borde ingen köpa S60/V70N.
S60 fick SÄMRE testresultat än BMW 5-serien m.a.o. enlig vissa i detta forum borde S60 vara pinsamt dålig o livsfarlig.
Vad som sedan är testat är S40N fem stjärnor samma som BMW 3-serien..men självklart är Volvon sååååå mycket bättre.
Volvo XC 90 fick 5 stjärnor, men det fick X5 också med sin gamla model , den nya är inte testad ännu (men det kommer säkert undan med tre stjänor för den är tysk)
Volvo gör ett mycket bra säkerhetsarbete och bygger säkra bilar det är därför jag har en S40, men att misskreditera övriga märken pga. okunskap, då är det bättre att hålla inne med kritiken tills man vet bättre.
av Pachipachihand
"Frågan är om man ens skall jämföra Volvo och BMW. Låt oss betrakta följande, motormässigt relativt jämbördiga modeller:

BMW 523i, 191 HK, Pris: 334 000 kr, Automat: 22 900 kr, Läderklädsel: 20 100, Metallic: 8 400 kr
Volvo S80 2,5T, 200 HK, Pris: 284 000 kr, Automat: 16 900 kr, Läderklädsel: 9 900, Metallic: 8 400 kr

...och så här fortsätter det - redan nu är 67 000 kr dyrare. Att BMW erbjuder fri service i 3 år/9000 mil (tror jag det är) hjälper inte upp den ekonomiska kalkylen för BMW:s del märkbart."

-
Sen får man ju kanske lägga in värdefallet som är mkt större hos Bmw. Samantaget det hela tycker jag s80 verkar vare en väldigt bra bil i jämförelse. Att volvo skulle vara hästlängder före rena lyxbilar som Bmw är väl ingen som tror heller.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Steff 99 skrev:Om det är pinsamt att en BMW 5-serien inte fick mer än 4 stjärnor och utifrån detta åker man Vovo för att det är minsann så mycket säkrare bilar.
Skall vi börja att en enbart gå på Encap så borde ingen köpa S60/V70N.
S60 fick SÄMRE testresultat än BMW 5-serien m.a.o. enlig vissa i detta forum borde S60 vara pinsamt dålig o livsfarlig.
Vad som sedan är testat är S40N fem stjärnor samma som BMW 3-serien..men självklart är Volvon sååååå mycket bättre.
Volvo XC 90 fick 5 stjärnor, men det fick X5 också med sin gamla model , den nya är inte testad ännu (men det kommer säkert undan med tre stjänor för den är tysk)
Volvo gör ett mycket bra säkerhetsarbete och bygger säkra bilar det är därför jag har en S40, men att misskreditera övriga märken pga. okunskap, då är det bättre att hålla inne med kritiken tills man vet bättre.
S60 testades för 7 år sedan. Då kunde man inte ens få 5 stjärnor. Hur säkert känns det när en bil testas och knappt får 3 stjärnor. Sedan av någon konstig orsak lyckas dom få den omtestad! Då får den 4!

Även om 3-serien och X5 fick 5 så har dom inget/eller pinsamt dåligt whiplashskydd. Med tyskarna menade jag givetvis Audi också. Kolla resultatet på nya Q7 :roll: :???:

Nya 3-seriecabben förresten. Volvo C70 och Saab 9-3 blev utsedda till dom säkraste cabbarna i världen (Top Pick Award). 3-seriecabben fick knappt godkänt...

Läs testet här!

Fast den kanske är jättesäker? Bara det att dom måste bygga lite till och sedan fjäska till sig ett omprov? :roll: :lol: :lol: :lol:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17

Nej, men jag ville förtydliga om nu någ[…]

D4 VEA dricker olja

Hoppas du fortsätter att uppdatera oss n&aum[…]

Kontakten för släpvagnsbelysning

Jag är inne på dessa sedan tidigare, m[…]

Det är membranet i oljefilterhuset som ä[…]